Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s

Svět už poznal i lépe zrychlující auta, manuální převodovka ale nezůstala jedinému. Tohle je vážně extrém svého druhu, vidět někoho uřadit čtvrtmíli za 7 s samo o sobě fascinuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s

28.6.2020 | Petr Prokopec

Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s

/

Foto: Grannas Racing@Youtube

Svět už poznal i lépe zrychlující auta, manuální převodovka ale nezůstala jedinému. Tohle je vážně extrém svého druhu, vidět někoho uřadit čtvrtmíli za 7 s samo o sobě fascinuje.

Závody ve sprintu jsou v Americe nadmíru populární již po dlouhá desetiletí. Za tu dobu prošlo odvětví řadou změn, jenž kupříkladu v 60. letech minulého století vyústily v příchod elektronické časomíry a senzorů detekujících rychlost. Auta se totiž začala stávat stále rychlejšími a rozdíly mezi nimi se mnohdy počítaly v řádech tisícin sekundy. Bylo tedy třeba navýšit preciznost měření, jinak hrozilo, že rekordmanem bude korunován ten, kdo si to rozhodně nezaslouží.

Přesunout se můžeme do současnosti, kdy je třeba oné preciznosti snad ještě více než kdy dříve. Ovšem nikoliv v jednom konkrétním případě, který máme na mysli. Tým Bannas Racing totiž již delší dobu upravuje ke sprintům na čtvrtmíli Toyotu Supra čtvrté generace. Loni v prosinci s ní na oněch 402 metrech dosáhl rychlosti 329,85 km/h, a to za pouhých 7,17 sekundy. Rázem se tak jednalo o světový rekord, neboť Supra zůstala u manuální převodovky.

Právě tato skutečnost jen poukazuje na míru úprav. S ručním řazením je totiž spojena delší reakční doba než s automaty, navíc těmi, jenž jsou dragsterům uzpůsobeny na míru. Nicméně tato skutečnost pro americký tým zjevně nepředstavovala nepřekonatelný problém, ale spíše zajímavou výzvu. Supra se proto dočkala modifikací na podvozku či v rámci motoru, který nově produkuje něco mezi 1 800 a 2 000 koňmi. Upravený je pak i bodykit.

S vyšším výkonem logicky dorazil větší nápor na převodovku, standardní šestistupňový manuál od Getragu tak nahradila šestistupňová převodovka Tremec T56. Ta ale nebyla dále modifikována, což jen poukazuje na její odolnost. Nově přitom vozu umožnila zvládnout čtvrtmíli za 6,9 sekundy při rychlosti 312,1 km/h, což propast mezi Suprou a jejími pronásledovateli jen zvětšilo. Dosud byl totiž držitelem rekordu Chevrolet Camaro s časem 7,54 s.

Lze už jen dodat, že Supra přezdívaná Orange Man Bad je aktuálně nejen nejrychlejším vozem s manuálním řazením na světě, ale také nejrychlejším japonským kupé s nezávislým zadním zavěšením. To zůstalo zachováno, jakkoliv se na dragstripech jedná spíše o nevýhodu. I tak ovšem upravený vůz nechává dalece v prachu třeba Bugatti Chiron, jenž onu čtvrtmíli zvládá „až“ za 9,9 s, tedy o plné tři sekundy pomaleji.

Ve finále pak už lze jen zmínit, že Supra musela dle pravidel po protnutí mety tisíce stop (tedy 305 metrů) odpojit pohonnou jednotku z provozu. Organizátoři totiž tímto krokem chtějí navyšovat bezpečnost u vrcholných dragsterů či naopak u aut, která jsou tu spíše pro zábavu. Sem přitom spadá i Orange Man Bad, který by nicméně na 402 metrech neboli na 1 320 stopách (čili na oné čtvtmíli) byl zjevně ještě rychlejší.


Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s - 1 - Toyota Supra 2020 manual rekord videoscreen 01Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s - 2 - Toyota Supra 2020 manual rekord videoscreen 02Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s - 3 - Toyota Supra 2020 manual rekord videoscreen 03Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s - 4 - Toyota Supra 2020 manual rekord videoscreen 04
Upravená Toyota Supra zvládla takřka zázrak, čtvrtmíli totiž zajela pod sedm sekund s manuální převodovkou. Foto: Grannas Racing@Youtube

Zdroj: Grannas Racing@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše