Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je stále větší
9.2.2021 | Petr Prokopec
Móda SUV nezná slitování a na druhou kolej posílá všechny ostatní karosářské typy. Ani v USA po leta tak populární modely, jako jsou středně velké sedany, nedokáží odolat, loni už se jich neprodalo ani 1,5 milionu.
Američané dlouho milovali sedany střední velikosti. Nicméně stejně jako třeba MPV, i tento segment drtí stále větší obliba SUV a odvozených crossoverů. To nemusí překvapit, po vozech se zvýšeným podvozkem a s vyšší stavbou karoserie blázní lidé po celém světě, analýza loňských prodejů ale teprve ukazuje, jak moc výrazné propady u středně velkých sedanů jsou.
Ještě předloni se ve Státech prodaly skoro 2 miliony sedanů střední třídy ročně, o tři roky dříve jich bylo 2,5 milionu. Propad je to skutečné bleskový a nelze jej svézt jen na pandemii koronaviru - zatímco celý americký trh loni klesal o 14 %, sedany střední třídy se propadly o 22 %. Jejich celkové prodeje se tak dostaly na na nejnižší úroveň v tomto tisíciletí i dlouho před ním. A co je možná nejvýmluvnější - tržní podíl těchto aut klesl během jediné dekády z více jak 20 % na pouhých 10,2 procenta.
Jinými slovy to znamená, že obliba těchto sedanů klesla o rovnou polovinu. Z výše zmíněných čísel je zjevné, že pokles neustává a ani jeden z 10 nejprodávanějších modelů USA loni neskončil v černých číslech. Na situaci dokonce nic nemění ani rostoucí odbyt elektrických aut - i Tesla Model 3 loni ve Státech ztratila 13 % z předloňských prodejů. Ve výsledku tak není překvapivé, že stále více tento tržní segmenty opouští, což ale logicky jeho jeho zkázu jen podpoří.
Mezi takovými je i Ford, který ve Státech skončil prakticky se vším, co není SUV a pick-up. Jeho Fusion se tak loni jen doprodával, což přesto stačilo více než 110 tisíc prodaných vozů. I tak je to ale s 33 % ztráty jeden z největších loňských propadáků. Hůře je na tom z hodně prodávaných aut jen Kia Optima (-50 %), jenže tu na trhu nahradil novější model K5, který většinu ztráty Optimy vykryl.
Dalším velkým propadákem je Volkswagen Passat, i ten v USA končí, další velké, více jak 20% propady se ale týkají i Chevroletu Malibu, Subaru Legacy, Mercedesu C, Audi A4 nebo Mazdy 6. A i z nejprodávanějšího tria Toyota Camry, Honda Accord a Nissan Altima klesla o méně jak 20 % jen první jmenovaná. Museli bychom vyrazit až za popelkami typu Lexus IS nebo Kia Stinger, abychom našli auto klesající o méně než 10 % a tedy alespoň citelně zvyšující svůj tržní podíl.
Lze něco dodat? Snad jen tolik, že naděje na obzoru není prakticky žádná. Obliba SUV a pick-upů je ve Státech ještě vyšší než v Evropě, a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se zákazníci velkými vozy zasytili. Jakmile z prodejů zcela zmizí Ford Fusion (loni byl pořád 5. nejprodávanější) či VW Passat, bude zkáza jen větší a větší. Je tu ale dobrá zpráva pro ty automobilky, které tlak ustojí - na trhu bude stále dost lidí, kteří SUV odmítají a nabídka se zřejmě bude zmenšovat ještě rychleji než poptávka. Relativně stabilní hvězdy, jako je Toyota Camry, by tak mohly na tomto stavu profitovat.
Tři nejprodávanější středně velké sedany v USA, tedy Toyota Camry, Honda Accord a Nissan Altima, loni klesaly o 13, 25 a 34 procent a podtrhly tak zkázu celého segmentu. Foto: Automobilky
Dolů šla i Tesla Model 3, o 13 %. Foto: Tesla
Masivní propad zaznamenal končící Ford Fusion... Foto: Ford
...a ještě větší podobně končící VW Passat. Foto: Volkswagen
Zdroj: Carsalesbase
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva