Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní

Móda SUV nezná slitování a na druhou kolej posílá všechny ostatní karosářské typy. Středně velké sedany nejsou výjimkou, a to ani v USA, kde se jich ještě před třemi lety prodaly 2 miliony kusů za rok.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní

3.11.2019 | Petr Prokopec

Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní

/

Móda SUV nezná slitování a na druhou kolej posílá všechny ostatní karosářské typy. Středně velké sedany nejsou výjimkou, a to ani v USA, kde se jich ještě před třemi lety prodaly 2 miliony kusů za rok.

Američané dlouho milovali sedany střední velikosti. Nicméně stejně jako třeba MPV i tento segment drtí stále větší obliba SUV a odvozených crossoverů. To ve výsledku není nic nového, po vozech se zvýšeným podvozkem a s vyšší stavbou karoserie začínají bláznit lidé po celém světě, přičemž se nezdá, že by s tím v dohledné době hodlali skončit. Nicméně web The Truth About Cars zjistil, jak moc výrazné propady u středně velkých sedanů jsou. A rozhodně se nejedná o něco zanedbatelného, jsou to velké skoky.

Ještě před třemi lety se ve Státech prodávalo více než 2 miliony kusů sedanů střední třídy ročně. Nicméně letos s největší pravděpodobností nebude překročena ani 1,4milionová laťka. Znamená to, že vůči roku 2009, kdy byl již celý svět zasažen ekonomickou krizí, která nejhrozivěji dopadla právě na Ameriku, došlo k 15procentnímu poklesu. Takový pád samozřejmě nepůsobí příliš dramaticky, zajímavější je ale pohled na tržní podíl, který se za oněch 10 let zmenšil ze 16 na pouhých 8 procent.

Jinými slovy to znamená, že obliba sedanů střední třídy klesla o rovnou polovinu. Pokud si navíc uvědomíme, že registrace za první tři čtvrtletí letošního roku jsou o 7 procent nižší než ve stejném loňském období, pak je více než jisté, že pokles neustává. Ve výsledku tak vlastně ani není překvapivé, že řada výrobců již oznámila svůj odchod z těchto tržních segmentů, což jejich zkázu dále podpoří.

Mezi takovými je i Ford, který ve Státech hodlá skončit prakticky se vším, co není SUV, pick-up nebo Mustang. Paradoxem ovšem v tuto chvíli je, že modrý ovál svým oznámením dosáhl nečekaného - jako jediný míří proti proudu, neboť registrace prodeje Fusion začínají v obavách z jeho očekávané zkázy narůstat. V září tak bylo prodáno 37 557 aut, což je obrovský nárůst proti loňsku, kdy svého majitele našlo pouze 15 878 vozů. A nahoře je i v rámci celého dosavadního letošního počínání nahoře. Lidé se zjevně rozhodli pořídit Fusion, dokud je to ještě možné.

Ve všech ostatních případech tu ovšem máme pokles, v případě Volkswagenu Passat pak dokonce enormní, neboť meziročně jsou registrace dole o drtivých 61 procent. Je sice třeba dodat, že zrovna u tohoto modelu letos došlo na mezigenerační střídání stráží, ovšem i tak je pohled na 314 prodaných aut v září opravdu žalostný. Zvláště když inovovaný Passat měl být k dispozici již od začátku léta. Jeho ostře řezané rysy jsou ale zjevně na okouzlení zákazníků již nedostačující.

Passat v tom samozřejmě není sám, Mazdy 6 se týká propad o 30 % a Subaru Legacy či Hyundai Sonata jsou dole o 16 procent. Trpí i lídři trhu, tedy Toyota Camry, Honda Accord a Nissan Altima, jejichž souhrnné prodeje za prvních devět letošních měsíců jsou o 22 tisíc aut nižší než loni ve stejném období. Na druhou stranu ale tato trojice strádá méně než zbytek segmentu, její tržní podíl se zvýšil z 56 na 59 procent.

Lze tedy něco dodat? Snad jen tolik, že naděje na obzoru není prakticky žádná. Obliba SUV a pick-upů je ve Státech ještě vyšší než v Evropě, a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se zákazníci velkými vozy zasytili. Vůbec bychom se tak nedivili, kdyby prodeje sedanů střední třídy zakrátko klesly i pod milion vozů. Je tu ale dobrá zpráva pro ty automobilky, které daný tlak ustojí - stále tu totiž bude řada lidí, jež zvýšený podvozek odmítá a na nichž se dá v prostředí omezené konkurence vydělat lépe než dnes.


Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 1 - Prodeje USA stredni sedany 2008 2019 lepsi 01
Zájem o sedany střední třídy se ve Státech propadá...

Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 2 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 02Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 3 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 03Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 4 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 04
...proti proudu jde jen Ford Fusion, a to vlastně pouze proto, že automobilka oznámila jeho ukončení

Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 5 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 05Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 6 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 06Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 7 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 07
VW Passat ale čekají nejhorší výsledky od roku 2012...

Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 8 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 08Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 9 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 09Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 10 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 10Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 11 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 11Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 12 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 12Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 13 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 13Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 14 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 14Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 15 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 15Američané ve velkém opouští auta, která léta milovali, jejich propad je enormní - 16 - Prodeje USA 2019 sedany stredni velikosti 16
...hůře jsou na tom i lídři trhu, tedy Toyota Camry, Nissan Altima a Honda Accord

Zdroj: The Truth About Cars

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše