Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané vybrali 47 nejlepších aut roku, anketu už měli dávno přejmenovat
10.6.2022 | Petr Prokopec
Mezi vybranými vozy nechybí zajímavé „tváře”, nic to ale nemění na tom, že označení ankety už dávno nereflektuje to, čemu se věnuje především. Tohle je dominantně defilé nejlepších SUV a pick-up trucků, pak teprve klasických aut.
Není žádným tajemstvím, že SUV již nějaký ten pátek vládnou světu. Pohled zejména na letošní americké statistiky ale přesto bere dech. Zatímco v roce 2019 byl jejich podíl na celkových registracích 46,1procentní, nyní již jde o 53,5 procenta. K tomu je navíc třeba připočíst ještě kategorii pick-upů, která si momentálně usurpuje 19,4procentní podíl. Před třemi lety šlo přitom o 16,9 procenta. Znamená to tedy, že od začátku ledna do konce dubna připadlo jen na SUV a pick-upy 3,32 milionu vozů z celkových 4,56 milionu prodaných aut. Spojení „skoro všechno” už v tomto kontextu není daleko od pravdy.
Ve světle těchto statistik překvapí v anketě Severoamerické auto roku leda její označení, nikoli prvotní výběr aut. Volba bude stejně jako v předchozích letech rozdělena do tří kategorií, při pohledu na kandidáty je ale takový postup pomalu zbytečný. Ze 47 kandidátů totiž jednatřicet aut spadá mezi SUV, zatímco tři další mezi pick-upy. Běžných aut je pak pouze třináct, poměrně značné množství z nich však má sportovní kořeny. Patří mezi ně totiž třeba Nissan Z, Porsche Cayman GT4 RS, Porsche 911 GTS, Subaru WRX či Toyota GR Corolla.
Pojítkem mezi touto pěticí je přitom spalovací motor, který sice stále ještě pohání většinu kandidátů, i v zámoří se však stále více začíná prosazovat elektrifikace. Tedy alespoň v rámci takovýchto anket. Na baterky totiž jezdí hned 19 aut, v případě kategorie pick-upů pak jde dokonce o dva vozy ze tří. Jedním z nich je Lordstown Endurance, o kterém jste možná ani neslyšeli. A je otázkou, zda vůbec mezi nominovanými vydrží. Výroba totiž měla původně odstartovat v roce 2020, zatím však nevznikl jediný kus.
Společnost Lordstown Motors přitom uvádí, že montážní linky by se měly rozjet ve třetím kvartálu, letos by však mělo být vyrobeno jen 500 exemplářů. Tím by však byly splněny jen některé podmínky ankety. Odborná porota nicméně s první volbou užších kandidátů přichází již v září, přičemž nejpozději v říjnu má dojít na první kolo testů. Je tak otázkou, zda se jich Endurance stihne zúčastnit. Jelikož však ve srovnání s taktéž nominovaným Fordem F-150 Lightning nevyniká ani dojezdem, ani výkonem, ani vzhledem, škoda to nejspíše nebude.
Nepříliš známý pick-up nicméně není jedinou věcí, která vás při pohledu na seznam kandidátů může zaujmout. Mezi oněmi jednatřiceti SUV totiž figurují i dva vietnamské vozy, a to VinFast VF8 a VF9. Zrovna tuto dvojici bychom zde opravdu nečekali, na druhou stranu však nepříliš stará automobilka již dopředu oznamovala, že letošek bude spojen s její globální expanzí. Kromě Spojených států, kde chce dokonce i vybudovat továrnu na elektromobily, má přitom na mušce i Austrálii a Evropu.
Tím nám ale dostupné informace momentálně končí, pročež jen dodáme, že v onom září budou vyhlášeni semifinalisté jednotlivých kategorií. Z nich pak v listopadu budou vybrány tři nejlepší vozy v každé skupině, na vyhlášení vítěze pak dojde v lednu. Kdo se jím stane, je v tuto chvíli nejasné. Vůbec by nás ale nepřekvapilo, kdyby šlo o elektrické auto kategorie SUV s označením Made in USA.
Kandidáti na titul Severoamerického auta roku 2023
Acura Integra
BMW i4 eDrive40i
BMW i4 M50i
Genesis G80
Genesis G90
Maserati MC20
Mercedes-Benz třídy C
Mercedes-Benz EQE
Nissan Z
Porsche Cayman GT4 RS
Porsche 911 GTS
Subaru WRX
Toyota GR Corolla
Kandidáti na titul Severoamerického pick-upu roku 2023
Chevrolet Silverado ZR2
Ford F-150 Lightning
Lordstown Endurance
Kandidáti na titul Severoamerického užitkového auta roku 2023
Audi Q4 e-tron
BMW iX xDrive M50i
Cadillac Lyriq
Fisker Ocean
Genesis GV60
Honda CR-V
Honda HR-V
Honda Pilot
Kia Sportage
Kia Niro
Kia EV6
Jeep Wagoneer LWB
Jeep Grand Wagoneer LWB
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover SV
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Defender 130
Lexus LX600
Lexus RX
Mazda CX-50
Nissan Ariya
Porsche Cayenne Turbo GT
Rivian R1S
Subaru Solterra
Toyota Sequoia
Toyota bZ4X
Toyota Corolla Cross
VinFast VF8
VinFast VF9
Volvo C40 Recharge
Vietnamská automobilka VinFast zahájila globální expanzi a rovnou se i uchází o titul severoamerického auta roku, a to se dvěma elektrickými SUV VF8 a VF9 (původně nazývanými VF e35 a e36). I naprostá většina zbylých kandidátů jsou další SUV, jak už je v posledních letech zvykem. Foto: VinFast
Zdroj: NACTOY
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 13 minutami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 3 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera