Analytici očekávají hrozivý pád prodejů nových aut v Evropě, srovnání s rokem 2019 je odzbrojující

Že se prodejům nových aut nedaří, si nelze nevšimnout, při pozvolných propadech mezi roky je ale snadné přehlédnout, k jak extrémnímu propadu nyní dochází oproti zlatým časům konce minulé dekády.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Analytici očekávají hrozivý pád prodejů nových aut v Evropě, srovnání s rokem 2019 je odzbrojující

9.6.2022 | Petr Prokopec

Analytici očekávají hrozivý pád prodejů nových aut v Evropě, srovnání s rokem 2019 je odzbrojující

/

Foto: Škoda Auto

Že se prodejům nových aut nedaří, si nelze nevšimnout, při pozvolných propadech mezi roky je ale snadné přehlédnout, k jak extrémnímu propadu nyní dochází oproti zlatým časům konce minulé dekády.

Když byla v roce 2018 zavedena nová metodika měření spotřeby WLTP, řada aut na nějakou chvíli opustila nabídku automobilek. Výrobci je zkrátka nestíhali homologovat a bez oficiálního štemplu ani nemohli zahájit prodej. Přesto všechno ale nakonec došlo na celkový růst prodejů, stejně jako ve čtyřech předchozích letech. A přestože problémy byly patrné i na počátku roku 2019, jeho silný závěr nakonec přispěl ke stanovení dosud nepřekonaného rekordu - dle dat asociace výrobců ACEA bylo prodáno 15,3 milionu aut.

Analytická firma LMC Automotive má sice k dispozici jiné statistiky, které hovoří o prodeji 14,29 milionu vozů za rok, což je značný rozdíl, pro nás je ale v tuto chvíli podstatné něco jiného. A sice následující vývoj, zejména pak prognóza spojená s letošním rokem. Ten by měl být pomalu katastrofálním, neboť prodáno má být pouze 9,81 milionu vozů. To je o 7,4 procenta méně než loni, což nezní tak děsivě, je to ale také o 24,5 procenta méně než předloni. To zní hůř. A o 45 procent méně než v roce 2019, což už je hrozivé.

LMC naznačuje, že vše se pochopitelně ještě může změnit, záviset bude hlavně na délce konfliktu na Ukrajině. Mimo to je otázkou, zda Čína bude i nadále trvat na své politice nulové tolerance směrem ke koronaviru. Pokud by ovšem otěže lehce uvolnila, vedlo by to k alespoň částečnému zalátání trhlin v dodavatelských řetězcích. Automobilky pak navíc doufají, že od příštího roku se stabilizuje situace spojená s nedostatkem čipů, která je trápí již od loňska.

Budoucnost je tedy zastřena mnoha „kdyby“, ke kterým se navíc přidává fakt, že náklady automobilek výrazně stoupají. Jejich snahou je tedy prodej co nejdražších aut, které by do firemní pokladny přinesly co nejvyšší zisk. To ovšem znamená, že je musí naládovat větším množstvím čipů. I kdyby tedy vlastně Čína politiku nulové tolerance opustila a výrobci čipů navýšili svou produkci, automobilkám bude nejskloňovanější komponent současnosti stále chybět.

Opomíjet nesmíme ani elektromobily, na které je třeba čipů několikanásobně víc než na spalovací vozy, ostatně takový Volkswagen ID.3 jich jen padesátku potřebuje na pouhé nabíjení. Další Achillovou patou bateriových aut jsou navíc vzácné kovy, které se nezvládají těžit dostatečně rychle a v požadovaném množství. Ceny nových aut tedy dolů hned tak neslezou, což prodejům stěží prospěje. Vše tedy nasvědčuje tomu, že onen rekord z roku 2019 hned tak nebude překonán, pokud vůbec.


Analytici očekávají hrozivý pád prodejů nových aut v Evropě, srovnání s rokem 2019 je odzbrojující - 1 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 01Analytici očekávají hrozivý pád prodejů nových aut v Evropě, srovnání s rokem 2019 je odzbrojující - 2 - Skoda Octavia IV vs Ford Focus kombi vs Renault Megane test kombi 2020 02Analytici očekávají hrozivý pád prodejů nových aut v Evropě, srovnání s rokem 2019 je odzbrojující - 3 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 10
S masivními propady prodejů je spojována hlavně Škoda, jejíž Octavia i vinou vysokých cen již ani nefiguruje mezi nejlepší evropskou desítkou. Foto: Škoda Auto

Zdroj: LMC Automotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.