Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Analytici očekávají hrozivý pád prodejů nových aut v Evropě, srovnání s rokem 2019 je odzbrojující
9.6.2022 | Petr Prokopec
Že se prodejům nových aut nedaří, si nelze nevšimnout, při pozvolných propadech mezi roky je ale snadné přehlédnout, k jak extrémnímu propadu nyní dochází oproti zlatým časům konce minulé dekády.
Když byla v roce 2018 zavedena nová metodika měření spotřeby WLTP, řada aut na nějakou chvíli opustila nabídku automobilek. Výrobci je zkrátka nestíhali homologovat a bez oficiálního štemplu ani nemohli zahájit prodej. Přesto všechno ale nakonec došlo na celkový růst prodejů, stejně jako ve čtyřech předchozích letech. A přestože problémy byly patrné i na počátku roku 2019, jeho silný závěr nakonec přispěl ke stanovení dosud nepřekonaného rekordu - dle dat asociace výrobců ACEA bylo prodáno 15,3 milionu aut.
Analytická firma LMC Automotive má sice k dispozici jiné statistiky, které hovoří o prodeji 14,29 milionu vozů za rok, což je značný rozdíl, pro nás je ale v tuto chvíli podstatné něco jiného. A sice následující vývoj, zejména pak prognóza spojená s letošním rokem. Ten by měl být pomalu katastrofálním, neboť prodáno má být pouze 9,81 milionu vozů. To je o 7,4 procenta méně než loni, což nezní tak děsivě, je to ale také o 24,5 procenta méně než předloni. To zní hůř. A o 45 procent méně než v roce 2019, což už je hrozivé.
LMC naznačuje, že vše se pochopitelně ještě může změnit, záviset bude hlavně na délce konfliktu na Ukrajině. Mimo to je otázkou, zda Čína bude i nadále trvat na své politice nulové tolerance směrem ke koronaviru. Pokud by ovšem otěže lehce uvolnila, vedlo by to k alespoň částečnému zalátání trhlin v dodavatelských řetězcích. Automobilky pak navíc doufají, že od příštího roku se stabilizuje situace spojená s nedostatkem čipů, která je trápí již od loňska.
Budoucnost je tedy zastřena mnoha „kdyby“, ke kterým se navíc přidává fakt, že náklady automobilek výrazně stoupají. Jejich snahou je tedy prodej co nejdražších aut, které by do firemní pokladny přinesly co nejvyšší zisk. To ovšem znamená, že je musí naládovat větším množstvím čipů. I kdyby tedy vlastně Čína politiku nulové tolerance opustila a výrobci čipů navýšili svou produkci, automobilkám bude nejskloňovanější komponent současnosti stále chybět.
Opomíjet nesmíme ani elektromobily, na které je třeba čipů několikanásobně víc než na spalovací vozy, ostatně takový Volkswagen ID.3 jich jen padesátku potřebuje na pouhé nabíjení. Další Achillovou patou bateriových aut jsou navíc vzácné kovy, které se nezvládají těžit dostatečně rychle a v požadovaném množství. Ceny nových aut tedy dolů hned tak neslezou, což prodejům stěží prospěje. Vše tedy nasvědčuje tomu, že onen rekord z roku 2019 hned tak nebude překonán, pokud vůbec.
S masivními propady prodejů je spojována hlavně Škoda, jejíž Octavia i vinou vysokých cen již ani nefiguruje mezi nejlepší evropskou desítkou. Foto: Škoda Auto
Zdroj: LMC Automotive
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 6 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva