Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda

Na první pohled se nemusí zdát, že by na evropském trhu došlo za poslední dvě dekády k nějakým zemětřesením, detaily ale ukáží, že se toho změnilo opravdu hodně, zejména pak v nejpopulárnější nižší střední třídě. Rozdíly mezi bilancemi vítězů a poražených jsou enormní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda

2.1.2022 | Petr Miler

Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda

/

Foto: Kia/Hyundai/Škoda Auto, koláž Autoforum.cz

Na první pohled se nemusí zdát, že by na evropském trhu došlo za poslední dvě dekády k nějakým zemětřesením, detaily ale ukáží, že se toho změnilo opravdu hodně, zejména pak v nejpopulárnější nižší střední třídě. Rozdíly mezi bilancemi vítězů a poražených jsou enormní.


Při podnikání v jakémkoli oboru nemáte nikdy nic jisté. Zatímco jeden den se můžete vyhřívat na výsluní, ten druhý můžete už jen vzpomínat na časy, kdy se vám dařilo. Tyto momenty mohou pochopitelně dělit různě dlouhá časová období a ve velmi setrvačném automobilovém světě není jednoduché si některých změn všimnout. Jedno auto vydrží na trhu v průměru okolo 7 let, po která je obvykle pořád stejně úspěšné. A i když později dorazí horší nástupce, lidé jej ještě chvíli ze zvyku kupují. Obvykle ani pohled na desetiletý časový úsek na neukáže, kdo se kam posunul.

Proto si analytici z JATO Dynamics dali za cíl srovnat pozice jednotlivých značek na evropských trzích v letech 1999 a 2019, tedy v rozmezí 20 let, ve kterých v obou momentech máme k dispozici skoro dokonale přesné údaje o odbytu jednotlivých modelů. Na věc se podívali optikou aut stále nejpopulárnější nižší střední třídy (SUV jsou nejžádanější jen když je hodíme na jednu hromadu bez ohledu na velikost) a sami se museli divit, jak moc se toho změnilo.

Fascinující je zejména úpadek Opelu a Renaultu. Obě značky po dekády vládly Evropě často nejen v tomto segmentu, blesk s Rüsselsheimu tak v roce 1999 prodal 821 tisíc kompaktů, především pak Aster. V roce 2019 už šlo ale jen o 223 tisíc vozů této třídy, sama Astra pak spadla z 671 tisíc prodejů na pouhých 119 tisíc exemplářů. Renault je na tom lépe, ale ne o moc - z 610 tisíc prodejů je 306 tisíc dodaných vozech kompaktní třídy a kdysi skoro neporazitelný Mégane se propadl téměř o tři čtvrtiny.

Padali ale i další. Ford je z 588 tisíc aut na 399 tisících, Fiat je 160 tisíc na 76 tisících, níž je nakonec i VW, byť o málo - 726 tisíc prodaných vozů místo 803 tisíc zase tolik nebolí. Celý segment se ale zase tolik nesmrskl, kam se tedy kupci Escortů, Focusů, Aster, Méganů a dalších přesunuli?

Částečně k Japoncům a prémiovým značkám. Třeba Toyota je místo 174 tisíc aut na 343 tisících, Audi ze 135 tisíc na 212 tisíc. Masivně ale stoupaly hlavně tři jiné značky - Škoda, Kia a Hyundai. Česká automobilka to ostatně na konci 90. let teprve rozjížděla, časy její velké slávy přišly až později.

Mladá Boleslav se tak může chlubit tím, že místo 126 tisíc aut prodala 326 tisíc vozů, i to je ale slabý odvar posunu Korejců. Ti místo nemastných neslaných aut jako Schuma a Lantra začali prodávat mnohem atraktivnější stroje, a tak vystoupali z ničeho až ke hvězdám. Kia je místo 38 tisíc aut na 259 tisících, Hyundai místo 27 na 234 tisících. Pozoruhodný pohled na věc.


Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 1 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 01Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 2 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 02Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 3 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 03
Evropský trh s auty se mezi léty 1999 a 2019 změnil více, než se může zdát. V nejfrekventovanější nižší střední třídě propadli velikáni jako Opel, Renault a Ford, naopak Kia se z dob Schumy, ... Foto: Kia

Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 4 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 04Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 5 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 05Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 6 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 06
...Hyundai z dob Lantry... Foto: Hyundai

Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 7 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 07Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 8 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 08Analytici ukázali totální propad některých značek v Evropě během 20 let, vydělali na něm Korejci a Škoda - 9 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 09
...a Škoda z dob první Octavie dostaly úplně jinam. Foto:

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.