Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Asi nejšílenější motor historie Formule 1 znovu nahodili, z jeho zvuku mrazí
22.3.2021 | Petr Miler
Za současného stavu pravidel mají všechny ef-jedničky v principu stejný motor, rozdíly jsou jen v drobnostech. Ne vždy tomu tak bylo, před více jak 60 léty dostal jeden monopost motor 1,5 V16 s kompresorem. Teď znovu ožil.
Dávno před tím, než se Formule 1 stala kláním aut se zvukem vysavače a předem jasným vítězem, šlo o divoký sport, ve kterém si nemohl být jist nikdo ničím. Jedním z důvodů byl neustále probíhající technický vývoj s mnohem volnějšími pravidly, do nichž se vešly motory dnes nepředstavitelné konstrukce. Současné regulace upravují tolik věcí, že jde s drobnými nuancemi dojít jen k jednomu výsledku, do 70. let minulého století byl ale konstruktérský ring mnohem volnější.
Ráda v něm tančila stáj BRM, British Racing Motors, kterou můžete mít spojenu s bizarním šestnáctiválcovým boxerem o objemu 3 litry. Ještě než se ten stal v 60. letech realitou, přišlo BRM s motorem snad ještě šílenějším. Vidlicovým šestnáctiválcem o objemu pouze 1,5 litru, který díky přeplňování kompresorem dával až kolem 600 koní výkonu. V 50. letech minulého století v autě, proti němuž byla Škoda 120 symbolem špičkové bezpečnosti, to zní děsivě samo o sobě.
Za normálních okolností by šlo o dávnou historii, jenže BRM stále existuje a rozhodlo se nabídnout zákazníkům tři dnes postavené repliky tehdejší F1 právě s motorem 1,5 V16 svírajícím úhel 135°. Aby se tak stalo, musí pro ně také postavit tři motory a než se k tomu propracuje, firma se rozhodla zrekonstruovat jeden z těch původních. A právě ten teď znovu nahodila.
Nejde tedy zatím o nový motor, ale renovovaný originál z hloubi 20. století, který byl svého času přetočen a poškozen. Aby nové motory mohly vzniknout, bylo nezbytné dát dokupy ten původní, který dostal spoustu nových dílů. Právě při jejich konstrukci se prý BRM naučilo vše potřebné a nové jednotky prý vyrobí mnohem snáze. Než k tomu ovšem dojde, dovolilo nám okusit v ostré akci opravený originál. A je to vážně něco.
Připusťme, že stylizace přiloženého videa je možná až moc filmově dramatická, ale nic to nemění na doslova brutálním projevu samotného motoru. Jeho zvuk je krutý, hrubý, ničím nedušený vysokootáčkový brukot, který prý firma nechtěla moc trápit. A tak z něj dostala podle svých slov „jen” 550 koní při 10 000 ot./min za plnícího tlaku 2,5 psi.
Poslechněte si to sami, pokud vám to nevykouzlí aspoň malý úsměv na tváři, jste na špatném webu. Jsme zvědavi na ony tři hotové vozy - na silnici samozřejmě smět nebudou, na okruhu by se ale i dnes mohly postarat o zcela mimořádné představení.
Projev motoru vypadá dramaticky i obrazově, teprve zvuk je ale dechberoucím představením. Foto: BRM
Zdroj: BRM
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 9 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 11 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva