Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU

Tak trochu na návratu do minulosti pracuje německá automobilka Audi. Ta již usilovně testuje facelift svého vrcholného modelu, s nímž přijde staro-nové jméno i staro-nový motor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU

9.4.2021 | Petr Prokopec

Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU

/

Foto: Audi

Tak trochu na návratu do minulosti pracuje německá automobilka Audi. Ta již usilovně testuje facelift svého vrcholného modelu, s nímž přijde staro-nové jméno i staro-nový motor.

V roce 1899 byly položeny základy automobilky Audi. V té době ale nesla své současné označení, nýbrž jméno svého zakladatele Augusta Horcha. Následné roztržky se zbytkem vedení značky jej ovšem po 10 letech donutily k odchodu. Horch sice ihned založil novou firmu, kterou chtěl též pojmenoval podle sebe, tím by však porušil ochrannou známku. Na radu syna jednoho ze svých obchodních partnerů tak zvolil nám dnes velmi dobře známý název Audi, který vznikl překladem Horchova příjmení do latiny.

Přesunout se můžeme do roku 1932, kdy došlo na sloučení značek Audi, Horch, DKW a Wanderer, čímž vznikla automobilka Auto Union, která tedy zahrnovala i původní Horchovo dílo. Stala se dvorním dodavatelem německého Wermachtu, po druhé světové válce však i kvůli ekonomické situaci v zemi spíše paběrkovala. Nakonec ji tedy v roce 1964 převzal Volkswagen, který se se ze všech získaných označení rozhodl nakonec použít název Audi. Práva na značku Horch přitom v mezičase získal Daimler, který ji VW prodal zpět až v polovině 80. let minulého století, a to pod podmínkou, že Audi se nebude hlásit k někdejšímu označení „stříbrné šípy“.

Tolik na vysvětlenou, abychom správně pochopili současné snahy Audi. To se totiž rozhodlo, že stvoří konkurenci pro Mercedes-Maybach, a to se vším všudy. I konkurenční Daimler vrcholnou verzí třídy S odkazuje na jednoho ze svých zakladatelů, konkrétně pak na Wilhelma Maybacha, který napomohl Gottliebu Daimlerovi vyvinout lehké a výkonné motory a zároveň stál u zrodu jejich společné značky. Z té se v roce 1926 po sloučení s firmou Karla Benze stal Daimler-Benz a posléze Mercedes-Benz.

Vraťme se ale zpět k Audi. To, jak jsme si řekli výše, vlastní práva na značku Horch, původní jméno automobilky. A právě s ním chce konkurovat třícípé hvězdě. Německá automobilka proto spolu s faceliftem limuzíny A8 představí i novou vrcholnou verzi pojmenovanou Horch. A jak již bylo zmíněno, ta má Maybachu konkurovat se vším všudy. Pod kapotu se tedy vrátí i dvanáctiválcový motor, se kterým bylo možné čtvrtou generaci spojovat jen krátce, než jej zpřísňující se pravidla EU vytlačila z nabídky. Vrcholem se později stala osmiválcová S8, nyní bude EU dvanáctiválec znovu dráždit.

Pohonná jednotka by se opět měla chlubit unikátní konfigurací W12, na rozdíl od minulosti však Audi poprvé použije dvojici turbodmychadel, se kterou Bentley u tohoto motoru počítá již od roku 2003 - atmosférickou verzi používalo Audi jako jediné. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku se tím evidentně nedostane pouze do teritoria konkurence, ale i automobilky spadající pod tentýž koncern. Bude tedy zajímavé sledovat, nakolik si chystaný Horch W12 a Bentley Flying Spur W12 budou krást zákazníky.

Stejně tak jsme zvědavi na parametry dvanáctiválcového motoru. Ten kupříkladu pod kapotou Bentley Continental GT Speed dává 659 koní a 900 Nm točivého momentu, s takovou silou však Audi nejspíše nemůže počítat. Výrazně překonán by tím totiž byl právě Flying Spur, jenž by tak při podobné délce a rozvoru mnoho navíc nenabízel. Na druhou stranu však jednotka nesmí produkovat méně než 630 koní, které nabízí dvanáctiválec Mercedesu-Maybach.

Aktuálně pak už jen dodáme, že faceliftované Audi A8 dorazí na trh ještě letos, přičemž modifikace se mimo jiné budou soustředit na světla. Provedení Horch by se přitom od standardních verzí mělo lišit litými koly a lehce poupravenými nárazníky, v rámci rozvoru však nezajde tak daleko jako Maybach a bude počítat se stejným rozměrem jako méně luxusní prodloužená varianta.


Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 1 - Audi A8 W12 2013 ilustracni foto 01Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 2 - Audi A8 W12 2013 ilustracni foto 02Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 3 - Audi A8 W12 2013 ilustracni foto 03Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 4 - Audi A8 W12 2013 ilustracni foto 04Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 5 - Audi A8 W12 2013 ilustracni foto 05Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 6 - Audi A8 W12 2013 ilustracni foto 06
Dvanáctiválcové provedení Audi A8 již nějakou chvíli není součástí nabídky a z oficiálních fotek můžeme posloužit pouze snímky předchozí generace D4... Foto: Audi

Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 7 - Audi A8 W12 navrat ilu 60 TFSI e 01Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 8 - Audi A8 W12 navrat ilu 60 TFSI e 02Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 9 - Audi A8 W12 navrat ilu 60 TFSI e 03Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 10 - Audi A8 W12 navrat ilu 60 TFSI e 04Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 11 - Audi A8 W12 navrat ilu 60 TFSI e 05Audi se vrátí ke svému původnímu jménu, dorazí s ním i motor, který dráždí EU - 12 - Audi A8 W12 navrat ilu 60 TFSI e 06
...třebaže i aktuální D5 se ve verzi W12 nabízelo. Jeho oficiální fotky ale neexistují (na snímcích hybridní verze 60 TFSI e), stejně jako ty provedení s motorem 4,0 V8 TDI. Letos bychom se ovšem měli dočkat návratu dvanáctiválce, spolu s faceliftem totiž dorazí nové vrcholné provedení Horch. Foto: Audi

Zdroje: Auto Bild, Automobilwoche

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše