Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře

Snaha Němců dělat vše perfektně na první pokus se možná přetransformovala ve snahu vyřešit všechny problémy dodatečně. Takový dojem alespoň dělá čelo žebříčku loni nejčastěji svolávaných aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře

16.2.2020 | Mirek Mazal

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Snaha Němců dělat vše perfektně na první pokus se možná přetransformovala ve snahu vyřešit všechny problémy dodatečně. Takový dojem alespoň dělá čelo žebříčku loni nejčastěji svolávaných aut.

Automobilky na vývoj nových aut vynakládají miliardy a při zkouškách odolnosti chystané modely podrobují kolikrát větší zátěži, než s jakou se kdy ten který vůz při běžném použití kdy setká. Přesto nikdy není možné domyslet vše, co je s automobilem schopen provádět koncový uživatel. A i kdyby ano, chyby při výrobě a montáži se budou dít stejně.

Na některých již prodaných vozech se tak objevují rozličné defekty, na které automobilka obvykle přijde dříve, než jich lidem předá miliony. V takovém případě se stalo nejen slušností, ale i zákonnou povinností prodaná auta svolat zpět do servisů a chybu napravit. A právě na četnost těchto svolávacích akcí optikou rozličných automobilových značek se dnes podíváme.

Jejich konání v Evropě monitoruje systém Rapid Alert System for Non-Food Products (zkráceně Rapex). Databáze vad nepotravinových produktů veřejně upozorňuje na bezpečnostní rizika pro všechny výrobky prodávané v Unii a svoji sekci zde mají i automobily. V ní se objevují také seznamy nesvolávanějších automobilových značek v Evropě a my si posvítíme na jednotlivé značky podle toho, kolik svolávaček musely uspořádat za loňský rok 2019.

Kdo by čekal na vrcholu podobného žebříčku francouzské a italské automobilky, bude v tomto případě na správné stopě jen částečně, jasnými vládci žebříčku jsou Němci. Však se podívejte sami.

Značky nejčastěji svolávaných aut do servisů v roce 2019 podle Rapexu

22. Dacia

Počet svolávacích akcí: 6
Počet stažených modelů: 5

Rumunské rodinné stříbro Renaultu platí za výrobce levných a dobře fungujících aut, s jejich spolehlivost je to ale horší. Sami Rumuni dobře ví o nedostatcích Dokkeru, Lodgy, Loganu a Sandera z půlky roku 2018, které trápí nesprávně svařený katalyzátor. Stejně staré Dustery, Logany a Sandera mohou provázet špatné sváry spojené s ohrožením autobaterie. Aby toho nebylo málo, dvouleté modely Sandero i Logan potřebují kontrolu sloupku řízení a funkce airbagů.


Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 1 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 01

21. Hyundai

Počet svolávacích akcí: 6
Počet stažených modelů: 6

Šest variant Hyundai se při šesti různých akcích loni neplánovaně vracelo do autorizovaného servisu. Velkoprostorová verze H1 z poloviny roku 2018 doplatila na vadné zamykání, zatímco i30 z období září až listopad 2018 muselo zpět kvůli elektrickým poruchám mechanismu střešního okna. Opravny přivítaly Ioniq produkce 2016-2019 hned poté, co bylo opravené Sante Fe série 2017-2018 s vyčnívajícími airbagy. Do kompletní šestky schází už jen Veloster ročníku 2011-2014 s předčasným zapalováním paliva a dvouletá Kona osazená nespolehlivým čidlem airbagu.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 2 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 02

20. Lexus

Počet svolávacích akcí: 6
Počet stažených modelů: 7

Rapex zaznamenal chyby u CT 200h z úvodu roku 2019. Neobvyklý kompaktní hatchback byl svoláván se špatnými zadními dveřmi, zatímco loňské modely UX, LC500, LS500 a ES 2019 byly náchylné k potenciálně nebezpečným problémům s brzděním. Provedení UX a ES může selhat při nouzovém volání pomoci, kdežto IS (2010 až 2017) má velkou šanci na výměnu airbagů stejně jako SC430 vyrobené v období 2001-2011. LS500 z let 2017-2018 ohrožují nekvalitní bočnice sériových pneumatik.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 3 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 03

19. Nissan

Počet svolávacích akcí: 6
Počet stažených modelů: 10

Vybrané varianty Almery, Navary, X-Trialu a několika dalších mimoevropských kandidátů z let 2004 až 2012 zamířilo na hromadnou revizi airbagů. K zástupu se přidal předloňský Qashqai, jehož trápily potíže s ventilátorem chladiče. Rok stará dodávka NV300 může obtěžovat únikem paliva a selháním ruční brzdy.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 4 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 04

18. Seat

Počet svolávacích akcí: 8
Počet stažených modelů: 6

Pět ze šesti španělských adresátů akcí hlásilo problémy s airbagy. Do party se nominovaly klasiky Ateca, Arona, Ibiza, Leon a Toledo - vše rok výroby 2017. Ateca z května až srpna 2018 byla postižena horšími sedadly a opěrkami hlavy. O rok novější model trpěla možnými trhlinami na čalounění sedadel, což byl případ i pro Tarraco 2019. Kompaktní SUV se obecně potýkalo s mnoha nedostatky, kromě výše zmíněného přibyly stížnosti na pochybné ukazování směru. Menší Arona či Ibiza byly prodávány v letech 2016 až 2018 s občas nebrzdící ruční brzdou a vrásky na čele španělským montérům přidal i Leon z období 2014-2015 kvůli seřizování vačkového hřídele.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 5 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 05

17. Jeep

Počet svolávacích akcí: 9
Počet stažených modelů: 4

Modely Cherokee vyrobené v roce 2018 mohou mít problémy s brzdovými pístky, řídicími jednotkami airbagů a šrouby sedadel. Stejně starý Jeep Compass byl osazen stejnými brzdovými komponenty a u sedaček si majitelé stěžovali na mechanismus zajištění zadní lavice. Jak Wrangler 2009-2016, tak Renegade 2018-2019 se potýkaly s typickými nedostatky zaviněnými dodávkou nekvitních airbagů. Předloňský Wrangler dojížděl na problémy se svařováním některých spojů.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 6 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 06

16. Škoda

Počet svolávacích akcí: 9
Počet stažených modelů: 7

Ani Škoda neunikla uspěchané době a do oběhu pustila ne zcela doladěné produkty. Česká. Mnoho aut včetně modelů Fabia, Karoq, Kodiaq, Octavia, Rapid a Superb vyrobených v období od ledna do srpna 2018 neuniklo airbagovým kauzám známým z celého světa. Fabia, Octavia, Rapid a Yeti (2014-2015) přidaly problémy se seřizováním vačkového mechanismu. V roce 2018 byly vydány Karoq, Kodiaq a Octavia, které opět uživatelským hodnocením kvůli sedačkám a opěrkám hlavy,... rok později se do skupiny reklamací vrátily novější verze Karoqu a Kodiaqu. Loni evropský systém zaznamenal řadu Octavií s vadnými pružinami přední nápravy a netěsným obložením zadních oken.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 7 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 07

15. Mazda

Počet svolávacích akcí: 10
Počet stažených modelů: 10

Rovné dvě desítky vynesly Mazdu těsně nad Škodu. Japoncům zavinilo šest z deseti svolání nesprávné prověřování trvanlivosti Mazdy 3. Modelová série 2013 až 2018 selhala například kvůli špatným maticím kol, nevydržela elektronika hnacího ústrojí a samozřejmě nechybí zářez špatných airbagů. Nafukovací pytle zradily i modely 2 (2007-2014), 6 (2007-2010), CX-7 (2007-2009), CX-9 (2009-2012) a RX-8 (2003-2010). Hbitá MX-5 byla v letech 2015 až 2016 prodávaná s nedostatky v kvalitě zpracování a řazení.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 8 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 08

14. Porsche

Počet svolávacích akcí: 11
Počet stažených modelů: 7

Počátkem roku 2019 společnost Porsche spustila hromadné stahování aut pod kódovým označením akce AH11. Masová událost postihla automobily s značením 911 Carrera 991, Cayenne, Macan a Panamera z let 2014-2015. Tyto adresáty spojovalo nesplnění sériových standardů značky. Bylo potřeba minimálně prověřit specifické systémy a části vozů jako sedadla, šrouby přední nápravy, brzdové komponenty apod. Mimo tovární postup bylo nutné zdarma opravit všechny SUV Cayenne z konce roku 2018 s křehkými komponenty tlumičů přední nápravy. Sportovní Caymany z první čtvrtiny 2019 zajížděly do dílen, protože se musely dotáhnout matice hnacích hřídelů s náboji kol.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 9 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 09

13. Volvo

Počet svolávacích akcí: 11
Počet stažených modelů: 15

Z patnácti stažených modelů jen jeden nepotřeboval opravu chladícího okruhu EGR. Obtěžující vedení části výfukových plynů zpět do motoru přidalo starosti všem majitelům aut od V40 (2012-2018) až po XC90 (2015-2017). Další sourozenci švédské produkce měli netěsné palivové hadice, u S60 či V70 hrozila možnost roztavení sacího potrubí. Volvo S90 z let 2017 až 2018 bylo prodáváno bez šroubů kolejnic sedadel, což překvapí více než softwarová vada systému nouzového volání u XC40 (2016-2018).

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 10 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 10

12. Fiat

Počet svolávacích akcí: 12
Počet stažených modelů: 7

Vysvědčení pro Fiat není nejhorší (byť zdaleka není ani nejlepší), ale v tom jistě bude hrát roli fakt, že Italové dnes mnoho různých typy aut neprodávají, a tak není ani tolik co srovnávat. Miláčkem servisů se stal v prvé řadě model Spideru 12 2017-2018 kvůli chybám elektroniky řazení, 500 z roku 2018 zamířila zpět kvůli defektům u poloos, Ducato z let 2016 a 2018 až 2019 zlobily úniky paliva a vybíjející se baterie. Velký pick-up Fullback (2016) byl zachycen s nedostatečně pevnými nášlapy prahů, naopak malá Panda (2018) nevydržela sloužit bez unaveného sloupku řízení. Seznam průšvihů rozšířilo Scudo s datem výroby mezi léty 2014 až 2016, protože si automobilka všimla podvozkových nesrovnalostí. A na závěr stačí doplnit Talento z let 2017 až 2019 za vadné brzdy, bezpečnostní pásy a palivovou nádrž.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 11 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 11

11. Dodge

Počet svolávacích akcí: 14
Počet stažených modelů: 4

Evropské databázi neunikly ani americké automobily. Zpět bylo potřeba svolat vozy Dodge Challenger, Charger a Dakota uvedené v letech 2009 až 2016. Technici objevili nejasnosti ve fungování plynového generátoru nafukování airbagů, Dakota z období 2014-18 byla navíc opatřena prskajícím kloubem u převodové hřídele. Dceřiná společnost RAM přispěla 12 svolávacími akcemi modelů z let 2014-2017, které postihly defekty zámků, brzd, hnacího ústrojí a samozřejmě airbagů.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 12 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 12

10.-9.Toyota

Počet svolávacích akcí: 14
Počet stažených modelů: 11

Japonský automobilový gigant měl navzdory obecně vysokému hodnocení kvality Toyoty s opravami svých aut též plné ruce práce. Auris (2010-2017) prošel revizí airbagů, podobně jako Avensis (2001-2011), Avensis Verso (2001-2009), Corolla (2001-2011), Hilux (2015-2018), RAV4 (2015-2018 a Yaris (2010-2018). Mezi další problémy patřily vadná posilovací brzdová čerpadla RAV4 2019, přidal se Prius a Camry. Stálice trhu pustila do oběhu auta s nesprávně nainstalovaným systémem nouzového volání, možnost selhání patřila k verzím Corolla a RAV4 (2018-2019).

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 13 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 13

10.-9. Renault

Počet svolávacích akcí: 14
Počet stažených modelů: 11

Stejný počet s Toyotou vykázal Renault. Automobilka bila na poplach kvůli nesprávně svařovaným katalyzátorům u dva roky starých modelů Captur, Clio a Kangoo. Negativní reputaci přidaly špatně dotažené senzory NOx na osobních automobilech Espace, Scenic a Talisman z let 2018 až 2019. Za zmínku stojí i blokující se solenoidové ventily Alpine A110 2017-2019.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 14 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 14

8. Ford

Počet svolávacích akcí: 15
Počet stažených modelů: 12

Největším problémem Fordu se loni staly praskající přítlačné talíře šestistupňových manuálních převodovek u motorů EcoBoost o objemu 1,0, 1,5, a 1,6 litru. Nemožnost řazení mohla zkazit dojem nových provedení typů S-Max (2012-2018), Focus (2012-2018) Galaxy (2009-2013 a 2016-2018), Kuga (2013-2018), Mondeo (2013-2018) a Transit Connect (2012-2018). Jiné oddělení mělo na starost vyřešení úniků náplně autobaterií projevujících se u S-Maxe, Mondea a Galaxy z let 2014 až 2019 a Rangeru (2014).

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 15 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 15

7. Volkswagen

Počet svolávacích akcí: 17
Počet stažených modelů: 13

Dostáváme se k nejlepší sedmičce, kterou uzavírá Volkswagen. Leckoho by německá značka tak vysoko v přehledu mohla překvapit, ale není zdaleka poslední, spíše je první z mnoha. Může to být znakem toho, že z německé preciznosti už zbyla jen fráze, nebo jsou Němci naopak velmi důslední i v tomto případě a svolávají oficiálně vše, u čeho je to třeba. A pochopitelně, roli hraje i jejich široká nabídka modelů.

Ať už je to jakkoli, loni proběhlo 17 svolávacích akcí pro 13 modelů značky Volkswagen. Patří mezi ně Tiguan (2017-2018) vinou problémů s vinutými pružinami a airbagy. Novějším řadám nefungovaly zámky a loňské verze se vracely do dílny s pazvuky v konstrukci sedaček. Rapexu neunikly ani nedostatky způsobené montáží panoramatického okna u Arteonu (2017-2018), tvůrci přehledu zapsaly i poruchy airbagů v CC 2015 a problémy s ručním brzděním Pola 2016-2018.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 16 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 16

6. Opel/Vauxhall

Počet svolávacích akcí: 18
Počet stažených modelů: 8

I další pozice patří Němcům, konkrétně Opelu a jeho britské odnoži Vauxhall. Model Crossland X z loňského roku byl složen pomocí nesprávných šroubů zadní nápravy, k tomu se přidaly reklamace emisních systémů, motorové elektroniky a bezpečnostních asistentů. Menší Astra (2016-18) a MPV Combo (2017-19) zase nebrzdily a pověsti Opelu uškodily i pochybně zhotovené střešní ližiny Zafiry z let 2011 až 2019.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 17 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 17

5. BMW

Počet svolávacích akcí: 18
Počet stažených modelů: 19

Šéfové v Mnichově ještě dnes těžce snášejí nutnost okamžitě zasáhnout proti špatným kolenním airbagům loňských modelů 2, M2, 3, 4 a M4. Předloni byly podobně špatně vyráběny konfigurace řad M5, 7, 8, X5 a X7, které montéři vybavili kazivým palivovým systémem. U bavorské prémie by se nečekalo něco jako vadné baterie u modelů BMW 5, M5, 6 a M6 z let 2002-2010.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 18 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 18

4. Audi

Počet svolávacích akcí: 19
Počet stažených modelů: 15

V březnu 2019 byly zveřejněny zprávy o úniku paliva u Audi A4, A5, A6, A7, A8, S4, S5 a Q7 sestavených od září 2013 do dubna 2018. Rozsáhlý průšvih vyšperkoval objev vadného těsnění kabelů vysokonapěťové baterie E-tronu z roků výroby 2018-2019. Akcí bylo celkem 19, jen tři značky byly „lepší”.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 19 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 19

3. Peugeot

Počet svolávacích akcí: 23
Počet stažených modelů: 12

Peugeot jako první překonal 20 svolávacích akcí za rok 2019 a jako francouzská značka na tomto místě naopak nepřekvapí. Vysoké číslo vzniklo potenciálně poškozenými filtry částic u 208, 2008, 308, 3008, 5008, Traveller a Expert vyrobených od konce roku 2016 do poloviny roku 2018. Svolávací akce na 208 a 2008 z první poloviny loňského roku pro změnu řešila špatné šrouby zadní nápravy. Trochu úsměvná je hrozba uvolnění rezervního kola za jízdy Peugeotu 5008, nebezpečný incident se týká aut dodaných z továrny od března 2018 do února 2019.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 20 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 20

2. Citroën

Počet svolávacích akcí: 25
Počet stažených modelů: 14

Velmi početný seznam téměř zakončuje opět francouzský Citroën. Nikterak lichotivé umístění zajistily svolávací akce na filtry částic prodaných vozidel s označením C3, C4 Cactus, C4 Picasso, C-Elysée, Spacetourer a Jumpy dokončených od konce roku 2017 do poloviny 2018. Kompakt C3 (2018) má v nedostatcích zapsáno i varování na nekvalitně zpracovaný sloupek řízení. Nebylo by fér opomenout známé vynechávání systému start/stop u Citröenu C4 Aircross ročníku 2011-2015.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 21 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 21

1. Mercedes-Benz

Počet svolávacích akcí: 56
Počet stažených modelů: 19

Masivní počet 56 svolaných oprav je extrém, ale může napovídat nejen o nekvalitě, ale také o starostlivosti automobilky. Jen Sprinter z let 2009-2019 byl podroben desítce vynucených prohlídek, dalších pět akcí vyžadovalo přítomnost Vita a třídy V s datem výroby mezi léty 2014-19. Třída E kombi (2014-2019) má na kontě tři stažení ze silnic kvůli opravě nesprávně namontovaného zadního spojleru, stejná závada zastavila také model GLE, u kterého mohou okenní lišty upadnout ze zadních dveří. Luxusní SUV zevnitř ohrožuje vlhkost dírou v podlaze, nebo špatně vedenou kondenzační hadicí klimatizace. Elektrické EQC má za sebou také první autorizovanou opravu bez poplatků - automechanici ve firemním stejnokroji dostali hlášení o vadném diferenciálu. Někdy až přehnanou péči Mercedesu ilustruje oprava údajů v uživatelských manuálech pick-upů třídy X.

Auta, která musí nejčastěji neplánovaně do servisů: Němci vítězí na celé čáře - 22 - Nejsvolavanejsi auta za rok 2019 22

Zdroj: Car Recalls

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše