Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii

Kombinací několika faktorů klesají nová auta na ceně ve Velké Británii mnohem rychleji než ve zbytku Evropy. Po třech letech jsou některá z nich velmi levná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii

20.8.2020 | Petr Prokopec

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii

/

Foto: Audi

Kombinací několika faktorů klesají nová auta na ceně ve Velké Británii mnohem rychleji než ve zbytku Evropy. Po třech letech jsou některá z nich velmi levná.

Se ztrátou hodnoty je třeba počítat prakticky u každého automobilu. Tedy za předpokladu, že se nejedná o vzácný a limitovaný supersport, o který se zájemci rvou již ve chvíli, kdy výrobce přijde s první zmínkou o jeho příchodu. A ani to nemusí být zárukou růstu či alespoň nepoklesu hodnoty v dalších letech, jak jsme si nedávno ukázali.

Na propady ceny mají vliv různé okolnosti a hned několik z těch, které tlačí hodnoty ojetých aut dolů, se schází ve Velké Británii. Jde v prvé řadě o bohatou zemi s vysokými prodeji nových aut a tedy i relativně mladým autoparkem a omezenou společenskou přijatelností používání starších vozů. To na trhu ojetin způsobuje spíše přetlak nabídky nad poptávkou, což logicky tlačí ceny ojetin dolů. O totéž se pak stará i vysoké zdanění vlastnictví vozu na základě atributů, které pro nová auta vyznívají lépe. Také to logicky tlačí ceny ojetin ke dnu.

V Británii navíc - na rozdíl od jiných podobně vyspělých trhů - situaci nepomáhá možnost snadného vývozu do jiných zemí. Například v Německu těžko kdy budou padat ceny ojetin takovým tempem jako v „UK”, když kousek od této země stojí jistá Česká republika, kde by je lidé koupili za vyšší sumy. Vývoz z Británie je ale kvůli volantu na nesprávné straně komplikovaný a buď omezuje potenciálních zákazníků v jiných zemích (neboť kdo si zde koupí vůz s volantem vpravo), nebo znamená nutnost přestavby na levostranné řízení, což je znovu drahé a znovu hodnotu snižující.

Tak se stalo, že ceny ojetých aut ve Velké Británii padají nejrychleji v celé Evropě a magazín What Car? dal dohromady přehled těch, které na hodnotě ztrácí ze všech nejvíce. S ohledem na výše zmíněné to berte spíše jako zajímavost a důvod k závisti nebo k touze žít alespoň na nějaký čas v ostrovním království (pokud tedy kupujete raději ojetiny). I když se přehled zaměřuje jen na tři roky stará auta, dosahují průměrné propady hodnoty až neskutečných 79,2 procenta. To je z našeho pohledu až absurdní relativní pokles, stejně jako ten rekordní absolutní.

Takový Mercedes S 560 Cabriolet totiž za tři roky vlastnictví prvním majitelem bez ohledu na nájezd ztratí v průměru na hodnotě neuvěřitelných 94 710 liber, tedy více jak 2,7 milionu Kč. To už je „sranda” opravdu jen pro bohaté. Nezdržujme ale s obecnými čísly a podívejme se na desítku „nejlepších”. Bez zajímavosti není, že se v nich najde i pár domácích či „polodomácích” (Vauxhall, tamní označení Opelů) aut. A právě takovým začneme.

10. Opel/Vauxhall Astra - zůstatková hodnota po třech letech 26,6 procenta

Hatchback oblíbený také v českých končinách se v Británii jako nový prodává za 810 tisíc korun v případě 1,5litrové dieselové verze. Jamile se jej ale jeho majitelé rozhodnou po třech letech zbavit, vyinkasují v průměru jen 231 000 Kč. Těšit je tak mohou jen úspory za palivo, stejně jako prostorná kabina či zavazadelník.


Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 1 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 01Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 2 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 02Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 3 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 03
Foto: Opel

9. Fiat 500C - zůstatková hodnota po třech letech 26,4 procenta

Lidé si retro styl italského mini oblíbili, což vedlo k nemalým prodejům. Každá mince ale má dvě strany, přičemž v tomto případě je negativem značný ruch na trhu s ojetými vozidly. To samozřejmě táhne ceny dolů, po třech letech je tak váš původní „vklad” ve výši 572 650 Kč zredukován na pouhých 151 120 Kč.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 4 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 04Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 5 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 05Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 6 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 06
Foto: Fiat

8. Jaguar XF - zůstatková hodnota po třech letech 25,6 procenta

Verze britského sedanu osazená třílitrovým turbodieselem, která patří mezi nejžádanější, jako nová vychází na 1 461 990 Kč. Po třech letech tu ovšem máme pouze 374 540 Kč, tedy částku, za kterou si nekoupíte ani novou Škodu Octavia s litrovým tříválcem.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 7 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 07Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 8 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 08Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 9 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 09
Foto: Jaguar

7. Citroën C1 - zůstatková hodnota po třech letech 25,6 procenta

Na existenci francouzského mini řada lidí již zapomněla. Jeho někdejší majitelé na něj ale budou vzpomínat dlouho, nikoliv jen kvůli obratnosti ve městech či nízkých provozních nákladech. Faktorem je i to, že z původní ceny 370 060 Kč je po třech letech v průměru pouze 94 720 Kč, tedy suma odpovídající tříměsíčnímu platu.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 10 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 10Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 11 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 11Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 12 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 12
Foto: Citroën

6. Peugeot 108 - zůstatková hodnota po třech letech 24,6 procenta

Druhý ze tří bratří, který nosí logo lva, je na tom ještě daleko hůře než Citroën C1. Za Peugeot 108 dáte 408 960 Kč, po tříletém vlastnictví vám ale nový majitel zaplatí jen 100 510 Kč. Litovat tak nejspíše budete toho, že jste nezvolili spíše Toyotu Aygo, která si z tohoto trojlístku drží hodnotu nejlépe.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 13 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 13Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 14 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 14Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 15 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 15
Foto: Peugeot

5. Mercedes-Benz S Cabriolet - zůstatková hodnota po třech letech 24,2 procenta

Luxusní modely Mercedesu jsou platí kvůli vysoké pořizovací ceně již léta za jedny z králů ztrát hodnoty. Otevřená vlajková loď není výjimkou, nakonec jsme se o ni již otřeli - ve verzi S560 Grand Edition totiž vychází na více 3,6 milionu korun. Jakmile se ji ale rozhodnete po třech letech prodat, přistane vám na účtu jen něco okolo 880 tisíc korun. V absolutní rovině žádné auto hodnotu více neztrácí, v té relativní se ale pár šampionů ještě najde.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 16 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 16Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 17 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 17Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 18 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 18
Foto: Mercedes-Benz

4. Audi A8 - zůstatková hodnota po třech letech 23,2 procenta

Díky sofistikovanému podvozku je vrcholný model čtyř kruhů ještě vytříbenější než Mercedes třídy S. Kromě toho tu máme interiér, který jde ostatním vzorem. Ovšem ani to neuchránilo Audi A8 od hrozivého pádu hodnoty, neboť po třech letech můžete namísto původních 3,1 milionů korun počítat v průměru pouze s 720 870 Kč.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 19 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 19Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 20 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 20Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 21 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 21
Foto: Audi

3. Peugeot 308 - zůstatková hodnota po třech letech 21,4 procenta

Druhý zástupce francouzské značky na tomto seznamu dokáže zákazníkům imponovat úspornými motory, působivým interiérem či prostorným zavazadelníkem. Také se dobře ovládá a rozhodně nemá pouze nouzová zadní sedadla. Proti němu ale hovoří propad hodnoty, z 657 680 Kč je totiž po třech letech jen 141 tisíc korun.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 22 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 22Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 23 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 23Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 24 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 24
Foto: Peugeot

2. Fiat Tipo - zůstatková hodnota po třech letech 21,1 procenta

Také Italové mají na kontě hned dva krále ve ztrátě hodnoty. Tipo je přitom chváleno za nízkou cenu, která ovšem není spojena s holobytem, nýbrž s dobře vybaveným vozem. Nicméně kvalita jeho jízdy je neuspokojivá. Ještě méně vás ale potěší, že po třech letech dostanete průměrně jen 133 040 Kč namísto původních 630 930 Kč. Facsinující propad.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 25 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 25Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 26 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 26Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 27 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 27
Foto: Fiat

1. Maserati Quattroporte - zůstatková hodnota po třech letech 20,8 procenta

Ve finále tu máme velmi dobrou zprávu pro každého, kdo obdivuje italské čtyřdvířko, ovšem nemůže si dovolit zaplatit 2 190 380 Kč. Stačí totiž počkat tři roky a rázem si jej můžete pořídit v průměru za 456 240 Kč, skoro pětinu původní ceny. Disponovat přitom budete pohledným sedanem s dieselem pod kapotou, jehož multimédia jsou ale již poněkud zastaralá.

Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 28 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 28Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 29 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 29Auta s nejvyšší ztrátou hodnoty za 3 roky připomínají, proč bychom chtěli žít v Británii - 30 - 10 aut s nejvetsi ztratou hodnoty 2020 30
Foto: Maserati

Zdroj: What Car?

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše