Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto dnes umírající značky posunulo kdysi aerodynamiku tak moc, že ji všichni kopírovali
8.1.2021 | Petr Miler
Z některých úhlů pohledu dnes může působit obyčejně, v době svého vzniku ale působila jako zjevení z jiného světa. A tak jiné automobilky skoro všechny nové nápady rychle okopírovaly.
Třebaže v současnosti je na tom Lancia tak bídně, že už jen dožívá v Itálii, ještě v ne tak dávné historii tomu tak nebylo - byla to jedna z nejslavnějších značek na světě, zejména pro fanoušky rallye díky obrovským úspěchům strojů jako Stratos, 037, Delty S4 nebo Delty HF Integrale v různých kategoriích včetně divoké skupiny B. Nešlo ale jen o ně, firma se do popředí zájmu dokázala dostávat i svými inovativními koncepty a na jeden trochu opomíjený z nich dnes chceme zavzpomínat.
V roce 1980 přišla italská automobilka s konceptem Medusa. Trochu podivný název, který navozuje myšlenku na mytickou ženu s hady místo vlasů, ale nyní nechme stranou. Tento pětidveřový hatchback s karoserií od Giugiara se představil toho roku na turínském autosalonu. Medusa měla být autem, které ztělesňuje nejnovější směr smýšlení karosárny, ale současně měla zůstat vizuálně atraktivním vozem.
Uvnitř to už byla jiná káva. Designéři se zbavili tradičních páček pod volantem a všechny ovládací prvky přestěhovali na volant - a asi můžeme hovořit o štěstí, že vůbec zůstal kulatý. Vytvořili tak předchůdce těch volantů, které se v současnosti montují do Ferrari. Jen nebyla k dispozici dnešní miniaturní tlačítka, proto volant vypadá trochu jako hromada sýra nakrájeného na kostičky. Podobně speciální je přístrojový štít - klasické budíky nahradila světýlka skoro jako v seriálovém KITTu.
Ať proporčně vypadá, jak chce, Medusa byla založená na Lancii Montecarlo, která měla čtyřválcový motor uložený uprostřed. Pro čtyřdveřové auto je tento způsob velmi netradiční, vyžaduje totiž dlouhý rozvor a ani tak prostor uvnitř nebude bůhvíjaký. Oproti Montecarlu, které mělo rozvor dlouhý 230 cm, přibylo pro Medusu mezi nápravami celých 49 centimetrů.
Cílem karosárny bylo vytvořit vůz, který má odpor koeficient odporu vzduchu menší než 0,25. S některými hliněnými modely se karosárna dostala i výrazně pod tuto hodnotu, pro provoz by ale byly nepoužitelné a tak jejich vývoj nepokračoval. S hliněným modelem Medusy se designéři dostali na Cd = 0,255, s dodatkem zpětných zrcátek, chlazení motoru a větrací soustavy se však hodnota odporu zvedla na 0,263, což byl na tu dobu (a vlastně nejen na ni) stále špičkový výsledek.
V případě použití koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol by se Giugiaro dle vlastních slov dostal ještě níže, třebaže by potřeboval trochu prodloužit přední převis, aby se tam motor vešel. Ostatně, také uvažoval o použití Lancie Beta jako základu pro svůj stroj a ta měla hnaná přední kola. Nechtěl ale vzbudit dojem, že pracuje na jejím nástupci, proto zvolil na takovouto přestavbu složitější Montecarlo.
Dnes nevypadá Medusa nijak zvláštně, avšak zejména proto, že drtivá většina designových prvků byla v následujících letech okopírována jinými designéry. Například kapota měla u čelního skla malou odtrhovou hranu, která hnala vzduch nahoru na střechu. Okna dveří byly v rámech zasazena tak, aby tvořila co nejmenší hrany a samotné rámy byly nahoře zakulacené a zasahovaly do střechy, aby byl přechod mezi nimi a střechou co nejhladší. Směrovky a světla vůbec byla zasazená do karoserie velmi hladce, což na tehdejší dobu byla také novinka. Podběhy samozřejmě, ale i kola byla navržena tak, aby měla co nejmenší odpor vzduchu. Jedinou věcí, kterou nikdy nikdo neokopíroval, je prohloubení a fald nad blatníky, táhnoucí se po celé délce stran vozu.
Největší přínos aerodynamice však přinesl fakt, že karoserie je dole výrazně širší než nahoře. To kromě lepších vlastností pramenících ze samotného tvaru eliminovalo potřebu odtrhových hran okolo blatníků a také skrylo docela výrazné rozšíření šasí, které bylo nutné pro zvětšení vnitřního prostoru. Co nejnižšímu odporu vzduchu ustoupil i spoiler pod předním nárazníkem a zespodu byl vůz pečlivě zakrytován. Veškeré panely karoserie také byly slícovány s co nejmenšími mezerami.
Prvky Medusy se objevily kromě spousty jiných aut také na velkém množství dalších modelů karosárny Italdesign. Do dnešní doby zůstává fascinujícím vozem, mimo jiné i pro fakt, že má motor uložen uprostřed. Italdesign ji vždycky bude považovat za důležitý milník a občas ji dodnes ukazuje na některých přehlídkách, tedy pokud je zrovna nezavře koronavirus.











Třebaže dnes vypadá obyčejně, v roce 1980 byla aerodynamická karoserie Lancie Medusa jako zjevení. Foto: Lancia
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Při osobním prodeji ojetiny buďte opatrní, majitel tohoto auta leží v těžkém stavu v nemocnici
16.10.2020 (1) - Při doplňování nemrznoucí směsi je třeba vyhnout se časté chybě, může zničit motor
17.10.2020 (1) - Výrobci záměrně zkreslují točivý moment elektrických aut, realita je úplně jiná
25.10.2020 (1) - Patálie s ojetým elektromobilem ukazují, co může jejich majitele potkat už po 7 letech
30.10.2020 (1) - Nový Fiat 500 je zatím propadák, Italové si ale nechali otevřená zadní vrátka
24.11.2020 (1) - K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Nejlevnější Lada dostala 340 koní a pohon 4x4, poprvé v akci se ukáže v ČR
15.10.2020
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Svíčky 14:04 - katana25
- Chlubítko univerzální 13:48 - HondaMan
- První auto - Focus mk2 13:34 - haras
- Auto pro radost 12:40 - honziss
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan
- Yaris GR - co na něj říkáte? 21:13 - M.Z.
- whitelist & blacklist 18:19 - jerry