Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Proč si lidé kupují elektromobily? Výsledky studie automobilky jsou zklamáním nejen pro ni
1.8.2022 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, o čem se dnes mluví skoro od rána do večera, bylo by na místě očekávat, že lidi k elektrickým autům táhne hlavně jakýsi zelený kredit. Omyl, tento aspekt na nich nezajímá skoro nikoho.
Elektromobily jsou nám soustavně předkládány jako spása planety, jako ekologické řešení osobní mobility. Je to vize, které sice teoreticky lze alespoň částečně dostát, v tuto chvíli je ale realita na hony vzdálena. Elektřinu nikdy a nikde nevyrobíte bez emisně, nerozvedete ji beze ztrát, netransformujete ji beze ztrát, nedobijete ji beze ztrát a ani pohybovou energii z ní nevyrobíte beze ztrát. Navíc je tu samotná výroba baterií, která má k ekologii dále než politik k pravdomluvnosti.
Veškerá tato fakta jsou již nějakou dobu známa, jsou nezřídka popisována odbornými studiemi, za nimiž stojí renomované kapacity. A co více, přiznávat je začínají i mnozí politici, ač donedávna za bateriové vozy brojili. Ovšem i jim nejspíše již došlo, že veřejnost se rohlíkem opít nedá a že je zkrátka třeba jednat na rovinu. To ovšem má své následky, které nejlépe zdokumentovala studie, kterou si zadala značka Polestar v USA.
Švédové v jejím rámci zjistili, že hned 55 procent z pěti tisíc dotázaných přistupovalo k nákupu z jiných než ekologických důvodů. Za volant elektromobilů je hnala především touha po nových technologiích, neustálém připojení k internetu a pokročilých mediálních systémech. Chladnými je pak kromě oné eko-stránky nechávalo i hnací ústrojí. To je podstatná informace pro výrobce, kteří se předhání v tom, kolik koní napěchují pod kapotu. Kvůli jejich stále vyššímu počtu totiž musí navyšovat kapacitu baterií, a tím tedy více škodit přírodě.
„Luxus již není definován tím, co se nachází pod kapotou. V elektrické éře byla tato myšlenka nahrazena konektivitou, integrací do již existujících digitálních ekosystémů a technologiemi, které jsou uživatelsky přívětivé,“ uvedl ke studii Gregor Hembrough, šéf severoamerického zastoupení značky Polestar. Ten pak zároveň dodal, že jím zaštítěné vozy vše zmíněné mají. Neopomněl pak poznamenat, že vše je součástí ekologického balíčku.
Jeho slovům o vozech, které jsou ohleduplné vůči životnímu prostředí, nicméně naslouchají spíše jen mladí bez zkušeností. Ekologickou stránku elektromobilů totiž ve studii vyzdvihlo 12 procent generace Z, tedy 18- až 24letých respondentů. V případě mileniálů (věk 25-41 let) šlo nicméně již jen o poloviční, tedy 6procentní podíl, u nejstarší generace (57-74 let) se pak jednalo pouze o třetinový a tedy 4procentní podíl. Spojení „skoro nikoho” tak není daleko od pravdy.
Věk hrál značnou roli také v důvěryhodnosti značek, které bateriová auta nabízí. Palec nahoru jim totiž dává 57 procent mileniálů, nicméně u starší generace jde již pouze o 28 procent. Méně než polovina všech respondentů (konkrétně 46 procent) pak dodává, že v případě elektromobilů jsou daleko otevřenější vůči novým výrobcům než vůči těm zavedeným.
Je vidět, že pokud se automobilky chtějí s elektromobily prosadit, hraním na zelenou strunu to nepůjde - nezajímá skoro nikoho a v nejlukrativnějších zákaznících skupinách už prakticky nikoho. Prosadit se čímkoli jiným ale pro elektromobily bude obtížné - i když mají své přednosti, negativa v podobě vysoké ceny, omezené použitelnosti a mizerným vyhlídkám na dlouhodobé zachování hodnoty je snadno zastíní.
Volvo, tedy společnost, pod kterou Polestar spadá, již dříve přiznalo, že výroba elektrických aut je aktuálně snadno škodlivější než v případě těch spalovacích. Švédové to tehdy jistě nevěděli, vlastně si to ale mohli dovolit - kvůli ekologii si elektromobily nekupuje téměř nikdo. Foto: Polestar
Zdroj: Polestar
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva