Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilkám se už teď nevyplácí sázka na SUV, jejich předpoklady byly mylné
16.11.2019 | Petr Prokopec
Americké automobilky Ford a GM si myslely, že když vyřadí z nabídky modely, které trvale ztrácí na popularitě, jejich zákazníci sáhnou po SUV, které prodeje táhnou. Jenže nic takového se neděje.
Pravděpodobně jste už zaslechli, že se Ford a General Motors nyní zaměřují primárně na SUV a pick-upy a zejména v USA vyřazují z nabídky téměř všechno ostatní. Tato strategie na jedné straně nepostrádá logiku, neboť ve Státech momentálně po vyšším podvozku a zvýšené stavbě karoserie volá okolo 60 procent zákazníků. To je opravdu velké číslo, které si žádá změny v přístupu automobilových výrobců. Jenže by přitom nemělo být zapomínáno na oněch 40 procent, neboť ani to není malá část klientů.
Tuto skutečnost stratégové obou velkých amerických automobilek přehlíželi s tím, že móda SUV je nyní natolik silná, že lidé zapomenou na sedany či hatchbacky, stejně jako kdysi zapomněli na koně. Nicméně realita je o trochu jiná a modrému oválu i GM se sázka na jednu kartu začíná nevyplácet. Ukazuje se, že někteří zákazníci po SUV prostě netouží. A když jim auta, která preferují, neprodá jimi po léta preferovaná značka, jednoduše zamíří jinam.
Dokládá to studie magazínu Edmunds, jež se na obě značky zaměřila poté, co z amerického repertoáru zmizel Ford Focus a Chevrolet Cruze. Tyto vozy se rozhodně neprodávaly špatně. Prvního se za loňský rok prodalo 113 345 kusů, druhý pak oslovil dokonce 142 617 zákazníků. To jsou čísla, pro která by menší výrobci pomalu vraždili, modrý ovál a GM se je ale zjevně rozhodli odepsat s nadějí, že lidé přejdou na ziskovější SUV.
To se ovšem nestalo, místo toho tu máme „rekordně nízký počet lidí, kteří mění Focus a Cruze za nový vůz, a přitom zůstávají u Fordu a Chevroletu“. Loajalita zákazníků modrého oválu v posledních třech letech poklesla o nemalých 7 procent. Edmunds předpokládá, že toto číslo ještě naroste, neboť Ford hodlá ze své nabídky vyřadit také Fusion (evropské Mondeo). I tento typ v nabídce definitivně skončí.
U GM je situace o trochu odlišná, neboť automobilka hodlá ve svém portfoliu ponechat modely Malibu a Sonic. Poslední Cruze vyrobila v březnu. I to se však ukazuje být chybou, neboť už 9 procent dřívějších majitelů vyměnilo tento model za nový a ani oni z velké části u Chevroletu nezůstávají. Řečí suchých čísel hned 42 procent z těch, kteří dříve vlastnili Cruze či Focus, sáhli znovu po sedanu, ovšem konkurenční značky. A situaci stále pro Chevrolet i Ford vylepšuje fakt, že zákazníci mají alternativy v podobě větších sedanů, ani ty se ale nebudou prodávat věčně.
Z konkurenčních aut jsou nejčastěji voleny Honda Civic a Toyota Corolla, pročež se vlastně nelze divit reakcím zástupců těchto automobilek, již po stěžejním prohlášení Fordu a GM propukli v jásot. Počet lidí, kteří Cruze vyměnili za Civic či Corollu, se v posledních třech letech téměř zdvojnásobil.
Dle studie se kompaktní vozy podílejí na celkových letošních registracích v Americe z 9,1 procenta a jejich podíl na trhu si udržuje stabilní výši. U sedanů vyšší třídy je podíl osmiprocentní. To znovu nejsou vyloženě vysoká čísla, pořád je to ale přes 17 procent trhu. A dovolit si ignorovat skoro pětinu zákazníků se nezdá být moudré, ať se na věc podíváme jakkoli.
Studie magazínu Edmunds nevyznívá pro Ford a GM příliš lichotivě, zákazníci je opouštějí ve prospěch aut jiných značek
...a Cruze bylo touto optikou spíše chybou než dobrým rozhodnutím
Zdroj: Edmunds
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva