Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilkám se už teď nevyplácí sázka na SUV, jejich předpoklady byly mylné
16.11.2019 | Petr Prokopec
Americké automobilky Ford a GM si myslely, že když vyřadí z nabídky modely, které trvale ztrácí na popularitě, jejich zákazníci sáhnou po SUV, které prodeje táhnou. Jenže nic takového se neděje.
Pravděpodobně jste už zaslechli, že se Ford a General Motors nyní zaměřují primárně na SUV a pick-upy a zejména v USA vyřazují z nabídky téměř všechno ostatní. Tato strategie na jedné straně nepostrádá logiku, neboť ve Státech momentálně po vyšším podvozku a zvýšené stavbě karoserie volá okolo 60 procent zákazníků. To je opravdu velké číslo, které si žádá změny v přístupu automobilových výrobců. Jenže by přitom nemělo být zapomínáno na oněch 40 procent, neboť ani to není malá část klientů.
Tuto skutečnost stratégové obou velkých amerických automobilek přehlíželi s tím, že móda SUV je nyní natolik silná, že lidé zapomenou na sedany či hatchbacky, stejně jako kdysi zapomněli na koně. Nicméně realita je o trochu jiná a modrému oválu i GM se sázka na jednu kartu začíná nevyplácet. Ukazuje se, že někteří zákazníci po SUV prostě netouží. A když jim auta, která preferují, neprodá jimi po léta preferovaná značka, jednoduše zamíří jinam.
Dokládá to studie magazínu Edmunds, jež se na obě značky zaměřila poté, co z amerického repertoáru zmizel Ford Focus a Chevrolet Cruze. Tyto vozy se rozhodně neprodávaly špatně. Prvního se za loňský rok prodalo 113 345 kusů, druhý pak oslovil dokonce 142 617 zákazníků. To jsou čísla, pro která by menší výrobci pomalu vraždili, modrý ovál a GM se je ale zjevně rozhodli odepsat s nadějí, že lidé přejdou na ziskovější SUV.
To se ovšem nestalo, místo toho tu máme „rekordně nízký počet lidí, kteří mění Focus a Cruze za nový vůz, a přitom zůstávají u Fordu a Chevroletu“. Loajalita zákazníků modrého oválu v posledních třech letech poklesla o nemalých 7 procent. Edmunds předpokládá, že toto číslo ještě naroste, neboť Ford hodlá ze své nabídky vyřadit také Fusion (evropské Mondeo). I tento typ v nabídce definitivně skončí.
U GM je situace o trochu odlišná, neboť automobilka hodlá ve svém portfoliu ponechat modely Malibu a Sonic. Poslední Cruze vyrobila v březnu. I to se však ukazuje být chybou, neboť už 9 procent dřívějších majitelů vyměnilo tento model za nový a ani oni z velké části u Chevroletu nezůstávají. Řečí suchých čísel hned 42 procent z těch, kteří dříve vlastnili Cruze či Focus, sáhli znovu po sedanu, ovšem konkurenční značky. A situaci stále pro Chevrolet i Ford vylepšuje fakt, že zákazníci mají alternativy v podobě větších sedanů, ani ty se ale nebudou prodávat věčně.
Z konkurenčních aut jsou nejčastěji voleny Honda Civic a Toyota Corolla, pročež se vlastně nelze divit reakcím zástupců těchto automobilek, již po stěžejním prohlášení Fordu a GM propukli v jásot. Počet lidí, kteří Cruze vyměnili za Civic či Corollu, se v posledních třech letech téměř zdvojnásobil.
Dle studie se kompaktní vozy podílejí na celkových letošních registracích v Americe z 9,1 procenta a jejich podíl na trhu si udržuje stabilní výši. U sedanů vyšší třídy je podíl osmiprocentní. To znovu nejsou vyloženě vysoká čísla, pořád je to ale přes 17 procent trhu. A dovolit si ignorovat skoro pětinu zákazníků se nezdá být moudré, ať se na věc podíváme jakkoli.
Studie magazínu Edmunds nevyznívá pro Ford a GM příliš lichotivě, zákazníci je opouštějí ve prospěch aut jiných značek
...a Cruze bylo touto optikou spíše chybou než dobrým rozhodnutím
Zdroj: Edmunds
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva