Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky už dojíždí na ořezávání nákladů a moderní řešení za každou cenu, stojí je to miliardy
3.1.2022 | Petr Prokopec
Že krátkodobá úspora nákladů nemusí vést k dlouhodobě lepší ekonomické bilanci, je jednou ze základních manažerských pouček. Lidé z automobilek ale jako by ji neznali. Už léta hřeší na kvalitu a jednoduchost konstrukce nových aut s teď se jim to vrací.
V posledních letech se velmi často mluví o tom, že auta již nejsou, co bývala. U těch moderních lze totiž sice počítat s vyšším výkonem i lepším zrychlením, stejně jako s nižší spotřebou a často také vyšším komfortem, očekávat lze ale rovněž četnější výtky směřované k jejich kvalitě. Vlastně by nás tak nemělo překvapit, že roste počet svolávacích akcí, které problémy řeší dodatečně. Co ale může šokovat, je dynamika nárůstu jejich počtu.
Jen ve Spojených státech muselo v letech 2011 až 2020 neplánovaně do servisů 331 milionů aut, což je dvojnásobek všech vozů, jež byly v zámoří v daném období vyrobeny. Nejvýmluvnější je ale jiné číslo - na starém kontinentu se počet svolávacích akcí ve stejném časovém rozmezí zvýšil šestinásobně. Pokud bychom tedy automobily považovali za živé bytosti, u nichž svolávací akce představuje nemoc, rázem by byla řeč o globální pandemii masivních rozměrů. Dle expertů navíc bude do budoucna jen hůře. Moderní auta totiž dle šéfa německého Centra pro automobilový management (CAM) Stefana Bratzela dojíždí na svou přílišnou složitost, kdy výrobci zapomínají na jednoduchost a snaží se být moderní za každou cenu.
Bratzel poukazuje zejména na to, že se v posledních dvou dekádách neskutečně navýšila technická složitost. Nejvíce přitom selhávají komfortní a bezpečnostní funkce. Výrobci přitom neustále urychlují vývoj, což vede k dalším a dalším chybám. Problémem je i tlak na snížení nákladů, stejně jako skutečnost, že stále méně komponentů a systémů automobilky vyrábí samy, ale odebírají je od dodavatelských firem. Jejich produkty ale rázem mohou zaostávat za kvalitativními standardy, ať již omylem či úmyslně.
Jak se přitom ukazuje, v důsledku všech těchto tlaků a snah může i malá chybka přijít výrobce na velké peníze. Třeba Opel musel povolat do servisů 93 tisíc exemplářů modelu Corsa a Corsa-e z let 2019 až 2021, u nichž hrozilo, že se zničehonic aktivuje boční airbag. Důvodem bylo špatné ukostření kabeláže. Pro německou automobilku přitom nešlo o první problém z tohoto ranku, v roce 1995 totiž musela povolat do servisů 2,3 milionu aut, u nichž bylo rovněž špatné ukostření. V jeho důsledku pak hrozilo samovznícení.
Svolávací akce podobného typu ale organizuje stále více výrobců, třeba Mercedes-Benz zavelel k návratu 19 tisíc kusů elektrického modelu EQC, u nějž se může vtéci do řídicí jednotky voda a zkratovat tak posilovač řízení. U Volkswagenu Transporter pak hrozí podobný problém, voda ovšem může způsobit „falešné uzamčení dveří“, jež se pak mohou otevřít i během jízdy. Německá automobilka přitom se svolávací akcí začala kvůli počasí na severu Evropy, kde je zamrzání vody větší potíží než v jižních zemích. Řešení všech těchto problémů, někdy i zdánlivých banalit, stojí automobilky ve výsledku miliardy - snadno více, než kolik výrobci zprvu ušetřili.
Bratzel navíc dodává, že od elektromobilů rozhodně nemůžeme očekávat zlepšení, přestože mají méně mechanických komponentů. Nejvíce problémů je totiž spojeno s elektronikou, která u těchto vozů hraje ještě větší roli. Šéf centra CAM navíc dodává, že stále více problémů je i s bateriemi.
Opel musel povolat do servisů 93 tisíc kusů modelu Corsa a Corsa-e. Kvůli špatnému ukostření kabeláže tak automobilka musela utratit miliony korun zbytečně. Za vším přitom stejně jako u ostatních výrobců stojí tlak na minimalizaci nákladů či překotná modernizace. Ilustrační foto: Opel
Zdroj: Center of Automotive Management (CAM)
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva