Automobilky znovu zavírají další a další továrny, řítí se na ně nový problém

Vrátí se ještě někdy svět zpátky k normálu? To je otázka za milion, minimálně v tom automobilovém to tak ale zdaleka nevypadá. Už známý problém s nedostatkem čipů doplňuje stále tíživější nedostatek kaučuku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilky znovu zavírají další a další továrny, řítí se na ně nový problém

17.4.2021 | Petr Prokopec

Automobilky znovu zavírají další a další továrny, řítí se na ně nový problém

/

Foto: Nissan

Vrátí se ještě někdy svět zpátky k normálu? To je otázka za milion, minimálně v tom automobilovém to tak ale zdaleka nevypadá. Už známý problém s nedostatkem čipů doplňuje stále tíživější nedostatek kaučuku.

Nedostatek čipů v tuto chvíli zasazuje citelnou ránu ekonomikám na celém světě, snad nejtíživější je ale tento problém v USA. Stále více automobilek oznamuje stále více odstávek výroby, neboť bez stěžejních komponentů již nemohou ani montovat vozy na sklad, které by byly dokončené později. I proto se již problémem začala zabývat administrativa nového amerického prezidenta Joe Bidena, ani ta ale nemá šanci současné problémy vyřešit - čipy prostě nejsou a náprava situace je běh na dlouhou trať.

Potíže se tak zatím jen prohlubují, jak dokládá i nejnovější krok Fordu. Modrý ovál totiž oznámil, že v týdnu od 19. dubna do 26. dubna budou uzavřené továrny v Chicagu, Flat Rocku, Michiganu a Kansasu. Mimo to ovšem dojde ještě na uzavírku podniku v Kentucky, a to v týdnu od 26. dubna do 3. května. Veškerá předchozí omezení se tím nemění a zůstávají v platnosti.

Montážní linky modrého oválu tedy osiří hned na několik týdnů dalších, což chce automobilka vykompenzovat tím, že zruší pravidelné letní prázdninové odstávky. Je nicméně otázkou, zda naděje firmy budou naplněny - nedostatek čipů může dost dobře panovat i tou dobou. Ostatně analytici naznačují, že s nedostatkem se výrobci budou potýkat minimálně do konce letošního roku. Jen kvůli tomu nakonec nebude letos vyrobeno 1,2 milionu aut, která by lidé mohli koupit, kdyby byla k mání.

Potíže přitom nejsou jen americkou záležitostí, neboť uzavírky chystá i Nissan, a to v Japonsku. Od 10. do 19. května tak bude uzavřen podnik v Kjúšú, zatímco v továrnách Oppama a Šataj bude dočasně od 10. do 28. května zrušena noční směna. Ve finále je tu pak ještě podnik v Točigi, kde se montážní linky zastaví na deset dní, a to rovněž v příštím měsíci. Automobilka přitom již dříve oznámila, že uzavírat bude pochopitelně i továrny ve Státech.

Je přitom třeba dodat, že zejména nově oznámená omezení v Japonsku jsou pro firmu ještě větším neštěstím než pro automobilky z jiných koutů světa. Nissan totiž stejně jako další japonští výrobci tradičně zavírá své továrny na konci dubna na dva týdnu kvůli „Zlatému týdnu“. Znamená to, že některé podniky v Kjúšú pojedou v rámci května pouhých sedm dní.

Vše? Kdepak, koronavirus má totiž ještě jeden dopad, o němž se zatím nemluvilo. Zejména zvýšená poptávka po gumových rukavicích způsobuje nedostatek kaučuku, který se začíná týkat i automobilek. Jednak jsou tu samozřejmě pneumatiky, ale to se výrobců aut týká jen zprostředkovaně, problémem jsou ale i těsnění a další pryžové součásti, kterých je v autech požehnaně. Není tak vyloučeno, že po nedostatku čipů bude výrobu aut omezovat nedostatek gumových komponentů. Protože jsme si asi nevážili toho, že jsme se měli dobře, nebo kdo ví...


Automobilky znovu zavírají další a další továrny, řítí se na ně nový problém - 1 - Nissan tovarna uzavirky ilustracni foto 01Automobilky znovu zavírají další a další továrny, řítí se na ně nový problém - 2 - Nissan tovarna uzavirky ilustracni foto 02Automobilky znovu zavírají další a další továrny, řítí se na ně nový problém - 3 - Nissan tovarna uzavirky ilustracni foto 03
Nissan v květnu naváže novými odstávkami na tradiční prázdninový „Zlatý týden“. Znamená to, že některé továrny budou otevřené jen pouhých pár dní. Za vším stojí nedostatek čipů, který stále více trápí i Ford. Všichni pak začínají pociťovat nedostatek kaučuku, zatím jen jeho cenou. Foto: Nissan

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše