Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům

Z polarizovaného světa jako by se vytrácel zdravý rozum a smysl pro pestrost nabízených řešení, která jako jediná vede k přijatelnému výsledku. Gordon Murray jej ale zjevně neztratil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům

13.5.2021 | Petr Prokopec

Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům

/

Foto: Gordon Murray Automotive

Z polarizovaného světa jako by se vytrácel zdravý rozum a smysl pro pestrost nabízených řešení, která jako jediná vede k přijatelnému výsledku. Gordon Murray jej ale zjevně neztratil.


Někteří z vás nás možná považují za zapřísáhlé odpůrce elektromobilů, tak to ale není. Proti těmto vozům nic nemáme, vnímáme jejich výhody i možná využití a především - nikoho neomezujeme v tom si je koupit. Problém je na opačné straně u těch, kteří zavírají oči před jejich nevýhodami či využitími, pro která nejsou vhodná a nutí je všem bez ohledu na to, jak a kam potřebují jezdit.

Něco takového se nám skutečně příčí a to není to jen projev nějakého volnomyšlenkářství. Ani technicky a ekologicky nedává smysl hnát se za jedním nebo druhým extrémem, kouzlo je v pestrosti, nikoli unifikaci. Bohužel, na straně velkých automobilek takto neuvažuje, nebo věci alespoň neprezentuje prakticky nikdo - buď jste pro elektromobily a nebo proti nim, jako by svět byl černobílý.

V tomto kontextu musíme přivítat to, jak o věci smýšlí Gordon Murray, nesporně jeden z největších géniů mezi automobilovými konstruktéry celé historie. Autor řady vítězných Formulí 1 a vůbec pozoruhodných technických nápadů, které psaly historii tohoto sportu i člověk, který dal do značné míry sám za vznik silničnímu McLarenu F1 coby dodnes nejrychlejšímu produkčnímu vozu bez turba, nejde s proudem ani proti němu, jde si svou vlastní cestou, která nám dává smysl.

Jehož společnost totiž momentálně oznámila, že zásadním způsobem rozšiřuje své aktivity. I nadále sice hodlá vyvíjet a vyrábět dvanáctiválcové supersporty, ovšem pod hlavičkou nové divize Gordon Murray Electronics se zaměří na pokročilá elektrická hnací ústrojí. A aby toho nebylo málo, vzniknout má i platforma zasvěcená pouze alternativnímu pohonu, na které by byly postaveny městské vozy pro pasažéry i dodávky doručovacích služeb.

„V případě pokročilých odlehčených materiálů a výroby modelu T.50 jsme se mnohé naučili, a to bude hrát klíčovou roli při vývoji elektrických aut,“ uvádí Murray. A zároveň dodává, že „segment spalovacích motorů neopouštíme. Ve tvorbě vrcholných aut pro řidiče, jež bude pohánět benzinový dvanáctiválec, budeme pokračovat tak dlouho, jak jen je regulace dovolí. A v budoucnu pak vyvineme i vlastní hybridní a elektrické ústrojí.“

Přesně tak má vypadat evoluce, vůči které nelze říci ani popel. Zvláště když jako úsporný lze chápat i Murrayho supersportovní T.50. Jde totiž o vůz, který neváží ani tunu, načež jeho spotřeba při jízdě na zlomek plynu může být snadno menší než u 1,5tunového rodinného kombíku s litrovým tříválcem pod kapotou. Navíc ovlivní vývoj skutečně ekologických elektromobilů.


Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 1 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 05Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 2 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 06Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 3 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 11Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 4 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 16Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 5 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 20Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 6 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 21Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 7 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 25Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 8 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 31Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 9 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 33Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 10 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 35Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 11 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 40Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 12 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 39Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 13 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 37Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 14 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 38Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 15 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 45
Gordon Murray hodlá zkušeností získaných při vývoji supersportu T.50 využít při vývoji elektromobilů - nesází na jednu kartu, chce nabídnout portfolio rozličně konstruovaných modelů vyhovujících různým potřebám, se spalovacími i elektrickými motory. Foto: Gordon Murray Automotive

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.