Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Belgie chce zakázat reklamu na velká a těžká auta. Asi zapomíná, jaka jsou nejtěžší
7.6.2020 | Petr Prokopec
Není to poprvé, co někoho slyšíme hovořit o některých autech jako o zlu srovnatelném s cigaretami. Problém v tomto případě ale je, že nejtěžší auta jsou ta, která Belgie naopak protěžuje.
Kdyby hloupost nadnášela, tak se tu budete vznášet jako holubička. Tuto legendární hlášku pronesl již před čtyřiceti lety Miloš Kopecký coby doktor Štrosmajer v seriálu Nemocnice na kraji města směrem k Ivě Janžurové. Platí to dodnes a často pak v případech, kdy se o slovo přihlásí politici. Ti ve svých funkcích často ztrácí kontakt se skutečným světem a unikají jim souvislosti, které ostatní vidí na první pohled.
Nejnověji to připomínají belgické strany Ecolo-Groen a cdH. Ty navrhují, aby Belgie zakázala veškeré reklamy na automobily emitující více než 95 gramů CO2 na kilometr a velké modely vážící více než 1 400 kg. Není to poprvé, co o takové věci slyšíme, přičemž důvody byste si domysleli. Jednak jde o uhlíkovou stopu, jednak také skutečnost, že těžké automobily mohou v případě kolize způsobit mnohem větší újmu na zdraví i majetku lidem okolo. Dotyčným ale zjevně nedošlo, že jasně nejtěžší z nových vozů jsou elektromobily.
Právě v reakci na alternativní pohon již byla oslovena jedna z političek stojících za návrhem, a to Sarah Schlitz. Té se zástupci belgického magazínu Fleet zeptali, jak by situaci chtěla řešit třeba u takového elektrického Peugeotu e-208, který váží 1 455 kilo. Ač by tedy Bruselem měl být pomalu vynášen do oblak, nový zákon by stál za zákazem jakýchkoli pokusů o jejich zviditelnění. Dle Schlitz ale nejde o zásadní problém, politička si je totiž jistá tím, že francouzská automobilka by se dokázala dostat hmotnostně i níže.
Jasně se tak ukazuje, že o technické podstatě aut nemají politici ponětí. I proto jsou jejich příkazy, zákazy a nařízení zcela nesmyslná a logiku popírající. A jak se navíc zdá, na vrchol jsme se ještě nedostali. Zmíněná politička dodává, že pokud nebude možné stáhnout hmotnost na 1 400 kg, šlo by limit posunout i o sto kilogramů výše. Ani to ale neřeší prakticky nic.
Je totiž třeba si uvědomit, že vysoká hmotnost je dána hlavně současnými akumulátory, které nemají alternativu a váží mnoho set kilogramů i s relativně omezenou kapacitou. Taková Tesla Model 3 tak s nejmenšími akumulátory a pohonem zadních kol váží 1 611 kg, větší Model S v základní a prakticky neprodávané konfiguraci začíná těsně pod 2 tunami. Porsche Taycan, Audi e-tron či Jaguar I-Pace na tom nejsou lépe. Přesto nikde není psáno, že takový záměr nebude přijat, racionální přístup k čemukoli bývá Bruselu cizí.
Pokud by byl schválen návrh belgických poslanců, mohla by se v reklamách objevit třeba taková Škoda Citigo-e iV vážící 1 235 kg
Taková Tesla Model 3 by ale již sítem neprošla, jako skoro žádné jiné elektrické auto
Zdroj: Fleet
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova