Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí
2.6.2020 | Petr Prokopec
Autobus jezdící pod zemí zní jako nesmysl, pokud se ale nejedná o stroj, jehož úkolem je bezpečně převážet horníky do dolů. To logicky vyžaduje řadu neobvyklých řešení.
Různých druhů dopravních prostředků je opravdu velké množství, přičemž většina samozřejmě jezdí po silnicích za účelem přepravy osob nebo nákladu. Nicméně kromě toho zde máme také zemědělskou techniku nebo stroje, které slouží v těžkém průmyslu. A právě tímto směrem se dnes vydáme. Pokud čekáte představení dalšího obřího náklaďáku od Běloruských automobilových závodů (neboli BelAZu), musíme vás zklamat.
V Bělorusku ale zůstaneme a stejně tak se nebudeme vzdalovat ani od těžebního průmyslu. V této branži nicméně neodvádí službu pouze vozy, jejichž korby pojmou stovky tun čehokoliv, ale i ty, jež musí dělníky do dolu dopravit. Jejich výrobu má z velké části na starosti značka MTZ neboli Minské traktorové závody. A právě ta nyní přišla s novým autobusem MT-503, se kterým se horníci mohou dostat až rovný kilometr pod zemský povrch.
Novinka nahrazuje dosavadní typ MT-353M2, oproti němuž se v mnoha ohledech liší. Stěžejní změnou je motor, který kromě menšího množství emisí namísto předchozích 60 produkuje až 75 koní. Pohonná jednotka se navíc z pod kabiny přesunula před ni, což umožnilo snížit jak celkovou výšku autobusu, tak i podvozek. Nastupování a vystupování horníků je tedy nově o řád komfortnější i bezpečnější.
Jen u této modifikace Bělorusové nezůstali. S ohledem na přesunutí motoru byla přepracována kabina. Je prostornější i komfortnější. Pracoviště řidiče je tak možné zcela uzavřít, přičemž kromě něj přední lavice pobere ještě jednoho spolujezdce. Na zadní čtyři pryčny pak může usednout až dvacet horníků, v jejich případě je ale komfort snížený absencí dveří a oken na jedné straně.
Dodat můžeme už jen tolik, že autobus osazený vyjma již zmíněného také čtyřstupňovou manuální převodovkou zvládne maximálně tempo 40 km/h. To není na první pohled závratná rychlost, ovšem jízdní dynamika rozhodně pro výrobce nebyla prioritou. I proto došlo kupříkladu k navýšení objemu palivové nádrže z 65 na 90 litrů. Hmotnost busu, jehož délka narostla na 5,76 metru, se přitom díky tomu zvedla na téměř pět tun.
Značka MTZ doufá, že zájem budou mít hlavně ruské těžební společnosti, jejichž potřebám dokáže vyhovět v mnoha ohledech. Kromě autobusu, který dopravuje dělníky do dolu, je k mání také specializovaná ambulance, cisterna s vodou či hasičský speciál. Ve všech případech kromě onoho autobusu jde nicméně o starší typy s motory pod kabinou. I v jejich případě se tedy dá očekávat modernizace.
Bělorusové vyrukovali s novým autobusem, jenž sváží dělníky do dolů hluboko pod zem
Nahrazen jím byl předchozí model s motorem usazeným pod kabinou
Zdroj: ABW
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera