Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí

Autobus jezdící pod zemí zní jako nesmysl, pokud se ale nejedná o stroj, jehož úkolem je bezpečně převážet horníky do dolů. To logicky vyžaduje řadu neobvyklých řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí

2.6.2020 | Petr Prokopec

Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Autobus jezdící pod zemí zní jako nesmysl, pokud se ale nejedná o stroj, jehož úkolem je bezpečně převážet horníky do dolů. To logicky vyžaduje řadu neobvyklých řešení.


Různých druhů dopravních prostředků je opravdu velké množství, přičemž většina samozřejmě jezdí po silnicích za účelem přepravy osob nebo nákladu. Nicméně kromě toho zde máme také zemědělskou techniku nebo stroje, které slouží v těžkém průmyslu. A právě tímto směrem se dnes vydáme. Pokud čekáte představení dalšího obřího náklaďáku od Běloruských automobilových závodů (neboli BelAZu), musíme vás zklamat.

V Bělorusku ale zůstaneme a stejně tak se nebudeme vzdalovat ani od těžebního průmyslu. V této branži nicméně neodvádí službu pouze vozy, jejichž korby pojmou stovky tun čehokoliv, ale i ty, jež musí dělníky do dolu dopravit. Jejich výrobu má z velké části na starosti značka MTZ neboli Minské traktorové závody. A právě ta nyní přišla s novým autobusem MT-503, se kterým se horníci mohou dostat až rovný kilometr pod zemský povrch.

Novinka nahrazuje dosavadní typ MT-353M2, oproti němuž se v mnoha ohledech liší. Stěžejní změnou je motor, který kromě menšího množství emisí namísto předchozích 60 produkuje až 75 koní. Pohonná jednotka se navíc z pod kabiny přesunula před ni, což umožnilo snížit jak celkovou výšku autobusu, tak i podvozek. Nastupování a vystupování horníků je tedy nově o řád komfortnější i bezpečnější.

Jen u této modifikace Bělorusové nezůstali. S ohledem na přesunutí motoru byla přepracována kabina. Je prostornější i komfortnější. Pracoviště řidiče je tak možné zcela uzavřít, přičemž kromě něj přední lavice pobere ještě jednoho spolujezdce. Na zadní čtyři pryčny pak může usednout až dvacet horníků, v jejich případě je ale komfort snížený absencí dveří a oken na jedné straně.

Dodat můžeme už jen tolik, že autobus osazený vyjma již zmíněného také čtyřstupňovou manuální převodovkou zvládne maximálně tempo 40 km/h. To není na první pohled závratná rychlost, ovšem jízdní dynamika rozhodně pro výrobce nebyla prioritou. I proto došlo kupříkladu k navýšení objemu palivové nádrže z 65 na 90 litrů. Hmotnost busu, jehož délka narostla na 5,76 metru, se přitom díky tomu zvedla na téměř pět tun.

Značka MTZ doufá, že zájem budou mít hlavně ruské těžební společnosti, jejichž potřebám dokáže vyhovět v mnoha ohledech. Kromě autobusu, který dopravuje dělníky do dolu, je k mání také specializovaná ambulance, cisterna s vodou či hasičský speciál. Ve všech případech kromě onoho autobusu jde nicméně o starší typy s motory pod kabinou. I v jejich případě se tedy dá očekávat modernizace.


Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 1 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 01Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 2 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 02Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 3 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 03Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 4 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 04Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 5 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 05Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 6 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 06Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 7 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 07Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 8 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 08Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 9 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 09Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 10 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 10Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 11 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 11
Bělorusové vyrukovali s novým autobusem, jenž sváží dělníky do dolů hluboko pod zem

Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí - 12 - MTZ MT-503 2020 prvni sada 12
Nahrazen jím byl předchozí model s motorem usazeným pod kabinou

Zdroj: ABW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.