Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bloodhound SSC je venku, s 135 000 k chce jet 1 609 km/h
25.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Britský speciál má stanovit pozemský rychlostní rekord. Stál skoro miliardu korun a 160 let lidské práce, poprvé vyjede už příští rok.
O projektu Bloodhound SSC jsme se v minulosti již párkrát zmiňovali. Pokud vám ovšem některý z našich předchozích článků unikl, nemusíte ronit krokodýlí slzy. Speciál, který by měl stanovit nový pozemský rychlostní rekord, byl totiž teprve dnes představen ve své finální formě. Mimo to byla oznámena veškerá důležitá data, pročež veškeré dosavadní zmínky můžeme považovat jen za navnazení. Ke slavnostnímu představení se totiž dostáváme teprve nyní.
Tak tedy, Bloodhound SSC je nadzvukovým vozem, který by 15. října příštího roku měl dosáhnout mety 800 mil za hodinu (1 287,2 km/h). Tím bude překonán pozemský rychlostní rekord 763 mph (1 227,7 km/h), který již v roce 1997 stanovil Andy Green ve speciálu Thrust SSC. Green přitom nebude chybět ani v kokpitu novinky, neboť je vlastně jediným člověkem na světě, který dosáhl takového pozemského tempa.
Ona 800mílová meta ovšem není jedinou laťkou, jíž má Bloodhound SSC pokořit. V plánu je totiž pokoření 1 000 mil za hodinu (1 609 km/h), ke kterému by mělo dojít v roce 2017. V tomto případě zatím nebylo stanoveno konkrétní datum a jistá není ani lokalita. V rámci již naplánovaného pokusu se ovšem Green vydá do Jižní Afriky na dvacet kilometrů dlouhou rovnou pláň Hakskeen Pan, která je pro dosažení rekordu ideální.
Šéf projektu Richard Noble (mimo jiné rovněž držitel jednoho z bývalých pozemských rychlostních rekordů) přitom dodává, že vůz i člověk procházeli společným vývojem. A zároveň přiznává, že spíše než dosažení rekordního tempa bude náročnější následná decelerace. „Máme tu těžký stroj s minimálním koeficientem odporu vzduchu, který pojede rychlostí 1 600 km/h. Kinetická energie tedy bude enormní.“
Aby Green mohl bezpečně zastavit, jednoduše po dosažení rekordního tempa sundá nohu z plynu a nechá rychlost klesnout na 1 290 km/h. Poté aktivuje vzdušnou brzdu, která vyvine přetížení 3 g a speciál zpomalí na 965 km/h. V té chvíli přijde ke slovu padák (který funguje i jako pojistka), který má rychlost vozu snížit na 400 km/h. Teprve poté bude moci Green aktivovat běžné brzdy a zcela zastavit.
Deceleraci tedy máme popsanou, přistoupit můžeme k akceleraci. O tu se v první fázi postará motor Rolls-Royce EJ200, který běžně pohání stíhačky Eurofighter Typhoon. Tato pohonná jednotka však zvládne Bloodhound SSC rozjet „pouze“ na 965 km/h. Poté bude aktivována hybridní raketa od norské firmy Nammo, jíž palivem zásobuje pětilitrový osmiválec od Jaguaru o výkonu 550 koní.
Přeplňovaný agregát bude hybridní raketu zásobovat 40 litry speciálního paliva za sekundu, přičemž celkem by dosažení mety 1 609 km/h mělo zabrat 55 sekund. Kompletní jízda pak s opětovným zastavením zabere něco málo přes dvě minuty. Nicméně aby se Green mohl pochlubit novým rekordem, bude muset opětovně dosáhnout tempa 1 609 km/h v protisměru, a to během pouhé hodiny.
Noble dodává, že v té chvíli musí být celý tým naprosto sehraný, neboť bude třeba vyměnit raketu, dočerpat 900litrovou palivovou nádrž raketového motoru, natankovat palivo rovněž pro agregát Rolls-Royce a ověřit, že všechny systémy nadále příkladně fungují. Není proto divu, že první testy začnou již o Velikonocích příštího roku a budou pokračovat v oné Africe, kde tým stráví tři měsíce.
Dodat pak již můžeme pouze tolik, že celkově pohonné ústrojí Bloodhoundu SSC produkuje závratných 135 tisíc koní. Čtrnáct metrů dlouhý speciál přitom používá 36palcová kovaná kola, která se během rekordního tempa budou otáčet 10 200krát za minutu. Karoserii z kompozitních panelů pak dodala firma Morgan Advanced Technologies, která již prověřila jejich pevnost při balistickém testu simulujícím rychlost 3 218 km/h.
Celý projekt již vyšel na 25 milionů liber (cca 929,5 mil. Kč), za což byl pořízen samotný speciál. Na dosažení rekordu pak bude třeba dalších 20 mil. GBP (743,6 milionů korun), pročež asi není překvapivé, že Bloodhound SSC má více než 200 sponzorů a na jeho vzniku spolupracovali inženýři a výzkumníci z dvanácti vrcholných univerzit. Ti pak společně odvedli práci, která odpovídá 160 rokům lidského života.
Bloodhound SSC by se v roce 2017 měl rozjet na 1 609 km/h
Zdroje: Autoři Bloodhound SSC, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 11 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ford dál ruší své elektrické plány. Luxusní divize měla za 6 let prodávat jen elektromobily, teď už ani ona nechce „pitomé vize”
23.3.2024 - „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024 - VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova