BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude

Jakkoli zní zpětný odkup auta po tak dlouhé době používání prazvláštně, BMW v případě některých vozů mnoho jiného nezbývá. Tato nabídka se nově bude týkat i USA a situace v Evropě zřejmě nebude zásadně jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude

7.12.2019 | Petr Prokopec

BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jakkoli zní zpětný odkup auta po tak dlouhé době používání prazvláštně, BMW v případě některých vozů mnoho jiného nezbývá. Tato nabídka se nově bude týkat i USA a situace v Evropě zřejmě nebude zásadně jiná.

Japonská společnost Takata je zodpovědná za největší svolávací akci v dějinách automobilismu. Před dvěma lety ji dokonce přivedla k bankrotu a převzetí čínským korporátem Nigbo Joyson Electronic. Sice byla přejmenována na Joyson Safety Systems, stále však jde o společnost, která po dlouhá léta dodávala všem automobilkám bezpečnostní airbagy, u nichž v případě havárie hrozila exploze.

O tomto problému jste nejspíše už slyšeli, možná jste dokonce i byli účastníkem oné svolávací akce. A pokud ne, je možné, že jím zakrátko budete. Nově se totiž zjistilo, že problémy se týkají dalších milionů aut. Jen ve Spojených státech se pohybuje 1,4 milionu dotčených vozů a protože jádrem pudla jsou globálně používané komponenty, akce dříve nebo později zasáhne i Evropu.

Další problematický typ airbagu Takaty byl identifikován v Austrálii, kde po tragických nehodách BMW způsobených právě vadným airbagem vyzvalo tamní zastoupení značky majitele více než 12 tisíc exemplářů starší řady 3 E46, aby za volant raději neusedali. A protože jim není s to nabídnout opravu auta dříve než za rok, musí v rámci boje za svou dobrou pověst nabízet rozličné způsoby, jak klienty nezklamat. Mohou dostat náhradní auto, výhodněji si koupit novější vůz a pokud s ničím z toho BMW neuspěje, i takto stará auta vykupuje od zákazníků zpět.

BMW jsou tímto problémem dotčena také ve Státech, kde by problematické airbagy měly být namontovány do zhruba 116 tisíc aut. Nicméně pouze v případě 8 tisíc z nich je problém tak kritický, že mnichovská značka opět žádá majitele, aby své vozy nechali stát v garáži, dokud nedojde na opravu. Ani v tomto případě není náprava možná hned, a tak BMW i zde počítá s tím, že v krajním případě vadná auta z konce 90. let minulého století vykoupí, protože nutit zákazníky rok nejezdit rozumně nemůže. A je znovu zřejmě jen otázkou času, než totéž přijde na přetřes také v Evropě.

Potíže se ale netýkají jen BMW, zasažené jsou i vozy Volkswagenu, Audi, Toyoty, Hondy a Mitsubishi. Konkrétně jde o auta vyrobená mezi lety 1995 a 1999, byť o specifických modelech se prozatím nemluví. V tomto případě by ale neměla být situace tak vážná jako u oněch zhruba 20 tisíc bavoráků, ve kterých další používání hrozí i smrtelným zraněním.

Japonský výrobce uvádí, že v rámci další problematické série bylo vyrobeno 4,45 milionu airbagů, z nichž do Spojených států zamířila jen menší část. Na Evropu, popř. Asii tak bude připadat ze zbylých 3 milionů vozů jistě naprostá většina. Nejpalčivější problém je u BMW a především v teplejších oblastech - mnichovská značka upřesnila, že jen u protinožců došlo v souvislosti s tímto problémem ke dvěma úmrtím a těžkým zraněním. Ve Státech žádné oběti zatím hlášeny nejsou, situace v Evropě zatím čeká na upřesnění.


BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 1 - Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 01BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 2 - Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 02BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 3 - Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 03
Problematické airbagy Takaty se týkají dalších skoro 4,5 milionu aut. Z nich 1,4 milionu z let 1995 až 1999 už byly identifikovány v USA, v Evropě jich má být ještě víc

BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 4 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 01BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 5 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 02BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 6 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 03BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 7 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 31BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 8 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 07BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 9 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 06BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 10 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 12BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 11 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 15BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 12 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 29
Problém nejvíce zasáhl BMW řady 3 generace E46 z konce 90. let - u 20 tisíc z nich je potíž tak závažná, že automobilka žádá majitele, aby je nepoužívali a v případě potřeby je připravena od nich auta i zpětně odkoupit

Zdroje: Bloomberg, Klasika Gatunku

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše