BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto

Ať jsme blbí, jen když jsme zelení, říkalo se kdysi v narážce na ty, kterým služba v armádě poněkud lezla na mozek. Dnes by se stejným úslovím daly hodnotit některé kroky automobilek, třeba konec BMW s interiéry čalouněnými kůží.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto

8.9.2022 | Petr Prokopec

BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto

/

Foto: BMW

Ať jsme blbí, jen když jsme zelení, říkalo se kdysi v narážce na ty, kterým služba v armádě poněkud lezla na mozek. Dnes by se stejným úslovím daly hodnotit některé kroky automobilek, třeba konec BMW s interiéry čalouněnými kůží.


Když jste si ještě v první dekádě tohoto milénia kupovali nové BMW, mohli jste se v propagačních materiálech značky dočíst, že na ten či onen interiér padla kůže z určitého počtu kusů dobytka. Čísla okolo desítky nebyla výjimkou, šlo to znak kvality, důkaz toho, že na vnitřek vozu byly použity jen opravdu ty nejlepší části pravé kůže. Kdyby dnes někdo něco takového řekl o jakkoli masověji prodávaném autě (automobilky jako Bentley nebo Rolls-Royce podobné fráze používaly ještě nedávno), vedení firmy by patrně ukřižovali aktivisté z té či oné organizace, praxe ale zůstávala stejná. A stěží ji lze označit za problematickou.

Jakkoli náznak toho, že kvůli interiéru vašeho auta „muselo zemřít” několik krav, zní poněkud morbidně, realita je taková, že jen kvůli vašemu autu žádný skot neumírá. Pěstování dobytka pouze kvůli kůži neprovozuje snad nikdo, jde o vedlejší produkt výroby masa, které se vyrábí tak jako tak. Pochopitelně existují lidé, kterým se i něco takového příčí, a mají možnost se zříci jak jezení masa, tak používání kožených výrobků. Stejně tak by ale ti, kteří s tím problém nemají, měli mít možnost sáhnout po tom, co preferují, pravé kožené čalounění nevyjímaje.

Některé automobilky vám ho dále nabídnou, BMW už mezi ně ale patřit nebude. Jakkoli se ještě před 15 nebo 20 léty tímtéž chlubilo, od příštího roku to začne zcela odmítat. Argumentace skrze ušetření života nebohých krav by asi neprošla, protože k ničemu takovému nedojde, jiná argumentace z podobného ranku se ale našla. Je ovšem stejně pochybná.

BMW totiž tvrdí, že na svém cíli k uhlíkové neutralitě do roku 2050 sice nepřejde jen na bateriové elektromobily, zato ovšem hledá úspory jinde. A uhádli jste, našlo je prý v interiérech. Mnichovská automobilka se pokouší tvrdit, že jen kůže má na veškeré produkci CO2, která souvisí s výrobou aut, neskutečný 85procentní podíl. Větší nesmysl si snad ani nedovedeme představit.

Bavorská firma tuto myšlenku dále rozvádí - 80 procent z celé porce prý připadá na chov dobytka, zbývajících 20 procent pak na zpracování kůže. Obojí je hloupost od pohledu. Ony krávy nejsou chovány jen kvůli interiérům, takže nelze veškeré dopady hrnout jedním směrem. A s jakými emisemi je kůže zpracována, záleží jen na tom, jakým způsobem je zpracování prováděno. Pokud BMW tvrdí, že dokáže téměř bezemisně vyrobit celý zbytek auta (o čemž se též dá dlouze diskutovat), pak někdo jiný snadno zvládne zpracovat kůži s úplně stejným výsledkem.

Ne snad, že bychom byli fandové kožených interiérů a vybíjení krav, podobná prázdná marketingová gesta ale prostě nelze přejít bez komentáře. Tak či onak platí, že BMW od příštího roku bude ve svých vozech, stejně jako u značky Mini, používat pouze tzv. veganskou kůži. Automobilka s ní koketovala již v minulých letech, tu přírodní jí ovšem mohla nahradit pouze na těch místech, která nejsou tak často zatěžována. Jinak by víceméně docházelo k tomu, s čím aktuálně bojuje třeba Tesla - tedy k výraznému a předčasnému olupování potahového materiálu z volantu.

Nyní však mnichovský výrobce hlásí průlom v technologiích, náhradu za přírodní kůži tak může začít nabízet i u nejdůležitějšího prvku mezi vozem a řidičem. „Inovativní materiál odolává opotřebení způsobenému otěrem, potem a vlhkostí, a má všechny kladné vlastnosti kůže,“ říká Uwe Kohler, vedoucí vývoje karoserie, vnějšího obložení a interiéru. Přitom dodává, že jediným rozdílem oproti dřívějšku je jiná struktura.

Detaily BMW pochopitelně neprozradilo, značka však dodává, že jakmile dojde na přechod na veganskou kůži, klesne počet dílů obsahujících stopy živočišného původu pod jedno procento. Mnichovští zároveň počítají i s dalším vývojem, neboť materiály budoucnosti mají ve srovnání se současnými syntetickými kůžemi zredukovat emise CO2 o dalších 45 procent. Na jejich výrobu se použijí třeba rozemletá kaktusová vlákna. Jen aby výroba podobných alternativ nakonec nebyla energeticky náročnější než pouhé zpracování kůže...

Je otázkou, co na to řeknou zákazníci, dle Kohlera jsou ovšem veškeré výše popsané změny klientelou žádané, čemuž můžeme věřit stejně jako oněm hrátkám s procenty. Jediné, čeho se prý lidé dosud obávali, byla ona odolnost. Jsme zvědavi, zda náhrada v praxi skutečně obstojí alespoň v tomto ohledu.


BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto - 1 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 01BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto - 2 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 02BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto - 3 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 04
BMW se koženými čalouněními svých aut donedávna chlubilo i tak, že uvádělo, z kolika kusů dobytka byl vnitřek toho či onoho vozu vyroben. Foto: BMW

BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto - 4 - BMW veganska kuze prvni foto 01BMW končí s interiéry, se kterými se ještě nedávno chlubilo, je to jen další prázdné gesto - 5 - BMW veganska kuze prvni foto 02
Dnes už nechce o skutečné kůži ani slyšet, nahrazuje ji tzv. veganskou, která je prý konečně odolná. Argumentuje dramatickým snížením emisí CO2 při výrobě, nic takového ale reálně nevidíme ani tou nejoptimističtější optikou. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.