Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW se pozoruhodně vypořádalo s nedostatkem čipů, i jeho řešení ale má nepříjemné dopady
10.5.2022 | Petr Prokopec
Se současnou čipovou krizí se snaží nějak vypořádat každá automobilka, ostatně těžké časy vždy přežijí jen ti přizpůsobiví. Řešení BMW znamená, že zákazníci sice dostanou své vozy, musí ale zapomenout na Apple CarPlay a Android Auto. Ovšem jen do času.
Zatímco rok 2020 byl spojen s příchodem koronaviru, loni byl jedním z nosných témat nedostatek čipů. Krize s tím spojená nakonec zasáhla i do letoška, a to dokonce v ještě větší míře, než se počítalo. Problémům přispěl i konflikt na Ukrajině, který zasadil další ránu již tak narušeným dodavatelským řetězcům. Mimo to celou záležitost ještě zkomplikovaly všemožné sankce. Dle šéfa Intelu tak má úleva přijít až někdy v roce 2024, a to logicky jen za předpokladu, že nedojde na nové problémy.
Ve světle této prognózy je výrobcům aut jasné, že bez kreativních řešení se v nejbližší době neobejdou. S jedním takovým nyní vyrukovalo BMW, kterému se sice povedlo sehnat nového dodavatele čipů, kterými může nahradit některé chybějící komponenty, ty ovšem nejsou dokonale kompatibilní. Automobilka je tak sice může použít, palubní software si s nimi ale zatím nerozumí a jeho přizpůsobení nebude otázkou dnů. BMW tak mělo na výběr, zda auta vyrábět bez systémů Apple CarPlay a Android Auto, kterým čipy slouží, nová kupit na skladě jako mnozí jiní a nebo jít cestou kreativity. A jak asi tušíte, vybralo si třetí možnost.
Momentálně tedy svá auta osazuje čipy, které jsou pro fungování propojení s mobily nezbytné, samotné systémy Apple CarPlay a Android Auto ale k dispozici nejsou. Nemá to ovšem být konečný stav, funkce se mají stát znovu dostupnými, jakmile bude patřičně upraven zmiňovaný software. Pochopitelně vám nikdo nezaručí, zda a případně kdy se tak stane, BMW ale říká, že bude stačit online aktualizace, která má proběhnout během léta.
Rozhodnutí značky kvituje šéf automobilové divize společnosti Harman, která BMW multimediální systémy dodává. Dle něj šlo totiž o jedinou možnost, jak nenarušit dodávky nových aut. „V některých případech jsme schopni zredukovat nabídku některých prvků a přitom zachovat spokojenost zákazníků na nezměněné úrovni. Rychlá změna designu a upozadění některých komponentů totiž v mnoha případech může odvrátit mnohatýdenní uzavírky továren,“ uvedl Christian Sobottka.
Řešení BMW tak lze označit za chytré, byť to v případě některých zákazníků bude znamenat jisté nepříjemnosti, snad krátkodobé. Pořád budou mít aspoň ono auto, což zrovna u BMW není v poslední době nic zaručeného. Dodávky vozů v prvním letošním kvartálu dramaticky poklesly a známe zákazníky, kterým byl jen od února termín výroby a dodání vozu opakovaně odložen. Navíc jde pořád o menší oběť, než jakou musí lidé učinit zákazníci konkurence. Třeba Ford u modelu Bronco zredukoval navigaci, zatímco GM u některých SUV vyřadilo z nabídky vyhřívaná sedadla. Tato omezení jsou přitom trvalá.
Dá se pak předpokládat, že o podobných krocích budeme v příštích dvou letech informovat pravidelně. Zvláště pokud se u té či oné značky navýší registrace elektromobilů, neboť na jejich výrobu je potřeba několikanásobně více čipů než u spalovacích vozů. Pokud vám tedy dealer při objednávce sdělí, že čekací doba bude taková nebo maková, moc tomu nevěřte, situace se může kdykoli změnit. I tak může jít o to nejlepší, co lze udělat, spása je zjevně v nedohlednu a dřívější objednávka by pořád měla znamenat dřívější dodání.
U některých nových BMW jsou momentálně nedostupné funkce Apple CarPlay a Android Auto, značka totiž přešla na nového dodavatele čipů. Má tedy patřičný hardware, software si s ním ale nerozumím. S nápravou má přijít až v létě s pomocí online aktualizace. Foto: BMW
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024 - Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024 - Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda