Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel

Není to nezajímavý stroj ani tak, pořád spojuje ruční řazení s vysokým výkonem. Původně publikovaná informace o hmotnosti vozu se ale nezakládá na pravdě. Jako sériový vůz by uměl okouzlit, ale jako 50kusová specialita za jistě extrémní cenu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel

24.11.2022 | Petr Prokopec

Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel

/

Foto: BMW

Není to nezajímavý stroj ani tak, pořád spojuje ruční řazení s vysokým výkonem. Původně publikovaná informace o hmotnosti vozu se ale nezakládá na pravdě. Jako sériový vůz by uměl okouzlit, ale jako 50kusová specialita za jistě extrémní cenu?


Opraveno 19:00: Původní informace o hmotnosti vozu pod 1 300 kg se bohužel ukázala být nesprávnou, článek byl upraven a upřesněn odpovídajícím způsobem.


Na BMW už několik měsíců prší kritika kvůli nové M4 CSL, kterou považujeme za jeden velký výsměch tradicím. Je sice pravdou, že jde o nejrychlejší bavorák na Nordschleife, když se ale podíváte na záznam jeho ostrého kola, budete mít pocit, že se díváte spíše na rychlého slona v porcelánu, ne víc.

Tohle údajně lehké kupé totiž váží 1 700 kg a pořád používá automat s hydrodynamickým měničem. Písmeno L ve zkratce CSL přitom odkazuje na nízkou hmotnost, S na sportovní charakter, to se k výše zmíněnému nehodí. Navíc málokdo zapomněl na minulost v podobě BMW M3 CSL generace E46, které vážilo 1 285 kg a bylo skutečně lehké. Od té doby mnichovští začali v daleko větší míře používat vysokopevnostní ocel, hliník či karbon, po stránce teoretické by tedy nemělo být problémem alespoň udržet hmotnost poblíž parametrů předchůdce. Ale nestalo se.

Dnes se odhalilo nové BMW 3.0 CSL jako finální příspěvek v rámci oslav 50. výročí sportovní divize M. A také o poctu originálu ze 70. let, který se dočkal přezdívky Batmobil. Ani tentokrát ale mnichovská automobilka nedostála tomu, co název vozu slibuje. Chvíli to vypadalo, že auto váží pouhých 1 270 kilogramů, což by byl skoro zázrak. Nakonec se ale ukázalo, že to je hodnota patřící jen původnímu CSL a novinka jej ve skutečnosti nevyrovnává. Váží tedy 1 624 kg, což na dnešní dobu obecně vzato není tragédie. Ale na ručně stavěnou, kusově striktně limitovanou poctu někdejší legendě? To snad i tragédie je.

Auto je tak svými parametry blízké zmíněné M4 CSL, oproti níž se liší dvěma aspekty, z nichž jeden je opravdu podstatný. Jednak je tu nárůst výkonu o 10 koní. Třílitrový šestiválec byl tedy naladěn na 560 koní, točivý moment ale pro změnu poklesl o 100 Nm na 550 Nm. To nezní moc pozitivně, auto ale používá manuální převodovku, která je dokonce jedinou volbou. Vyšší točivý moment by totiž šestistupňová skříň již nezvládla. Jakkoli je třeba vzpomenout, že v době příchodu manuálních M3 a M4 automobilka tvrdila, že maximem je pro ní 480 koní, i tento výkon doprovázelo „pouze“ 550 Nm.

O jízdní dynamice se BMW nezmiňuje, v případě akcelerace na stovku ale nelze očekávat zázraky - vše podmiňuje trakce, stejně jako ruční řazení. Na okruhu by ale 3.0 CSL mělo fungovat velmi dobře. I proto, že standardně disponuje karbon-keramickými brzdami, jenž se starají o redukci neodpružené hmotnosti. Dále nechybí 20palcová přední a 21palcová zadní kola, jenž jsou obuta do zakázkových pneumatik Michelin. Upraven pak byl i adaptivní podvozek.

BMW mimo to zapracovalo rovněž na vzhledu. Pryč jsou především „bobří zuby“, tedy kritizovaný tvar čelních ledvinek. Ty tradičněji stylizované v hojné míře využívají hliník, jenž byl užit také u dveří, kapoty a víka zavazadelníku. BMW ovšem sáhlo také u karoserie ve velkém využilo karbon, zatímco koncová část výfuku je z titanu. Uhlíková vlákna pak nechybí ani v kabině, kde dominantou jsou plnohodnotné závodní skořepiny. Zadní lavice pak pro změnu zmizela.

A teď ty horší zprávy. Novinka vznikne v pouhých 50 exemplářích, přičemž výroba každého z nich zabere 10 dní, což se spolu s omezenou produkcí postará o jistě extrémní cenu. Za tak dlouhou dobu trvající výrobou stojí hlavně šestidenní pobyt v lakovně, který si vyžádalo spárování grafických polepů s několika vrstvami bílé barvy Alpine White. Aby si totiž značka byla jista přesným umístěním polepů, používá při tom laser. Veškeré práce nicméně probíhají ručně, což se týká i leštění a pískování. Celkem tak má celá produkce vyústit v 6 700 hodin lidské právě věnované jen povrchu.

To všechno nepochybně povede k astronomické ceně. Ostatně výchozí M4 CSL stojí 4 685 200 Kč, je tak dost možné, že tu máme nejdražší produkční BMW historie. Nabídnout tyto parametry kusově nelimitovaná M4 CSL, včetně manuální převodovky, za cenu o pár desítek procent vyšší oproti standardním provedením, fandové možná do kolen půjdou. Takto se to nestane ani náhodou. Však pokud si koupíte předchozí M4 F82 v bazaru v provedení Competition, které vážilo jen 1 537 kg (DIN, stejně jako oněch 1 624 kg) a karbon-keramické brzdy i manuální řazení může mít též, zajedete k úpravci na zvýšení výkonu na 560 kg, budete mít stejně výkonné a lehčí auto za možná pětinovou cenu? Uvidíme, ale tohle fandy BMW skutečně neodzbrojí.


Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 1 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 01Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 2 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 02Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 3 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 03Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 4 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 04Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 5 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 05Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 6 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 06Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 7 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 07Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 8 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 08Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 9 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 09Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 10 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 10Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 11 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 11Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 12 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 12Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 13 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 13Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 14 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 14Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 15 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 15Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 16 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 16Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 17 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 17Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 18 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 18Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 19 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 19Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 20 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 20Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 21 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 21Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 22 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 22Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 23 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 23Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 24 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 24Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 25 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 25Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 26 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 26Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 27 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 27Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 28 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 28Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 29 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 29Už to chvíli vypadalo, že BMW pořád umí udělat auto, které fandy dostane do kolen, ale bohužel - 30 - BMW 3.0 CSL 2022 prvni sada 30
Nové BMW 3.0 CSL bude nejspíše nejdražším vozem značky v její historii a nevypadá zle. Láká i manuálním řazením a 560 koňmi, s více jak 1 600 kg hmotnosti ale prostě neohromuje. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.