Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou
8.11.2021 | Petr Prokopec
Je to nepochybně odvážné a každý, kdo se vydá stejným směrem, bude kráčet po tenkém ledě. Evropa totiž po výrobcích aut v případě systémů autonomního řízení SAE3 požaduje plnou odpovědnost, BMW si to ale podle vývojového šéfa „lajzne”.
Autonomní řízení bylo před ještě pár lety řešením, které ráda skloňovala skoro každá automobilka. Podle dat EU stojí lidský faktor za 95 procenty veškerých nehod, jež se na starém kontinentu odehrají. Prostor na zlepšení bezpečnosti s pomocí dobře fungujícího autonomního řízení je tedy velký, právě ono dobré fungování je ale velký problém. Napodobit řízení byť mizerného šoféra je zatím pro vývojáře podobných systémů nesplněným snem a z celé oblasti se během let stalo spíše minové pole, na němž každý špatný krok může skončit explozí. Zvláště poté, co Evropa nastavila velmi přísná pravidla, která začínají přijímat i další velké trhy.
Dosud totiž v rámci autonomního řízení platila značná benevolence, čehož využívala především Tesla. Právě ta nicméně může přijít o reputaci technologického lídra, neboť má být překonána tradiční konkurencí. Tvrdí to alespoň BMW, které hodlá u nové generace řady 7 začít nabízet autonomní řízení úrovně SAE3. Šéf vývoje značky Frank Weber přitom dodal, že „půjde o funkci, kterou si budete moci koupit. A bude připravená již při představení nové řady 7.“
BMW přitom plně vyhoví nově zavedené legislativě, jež požaduje, aby lidé mohli během jízdy po dálnici sejmout ruce z volantu. Mnohem podstatnější však je, že dle EU musí v případě aktivovaného autopilotu výrobce převzít plnou zodpovědnost za nehody. Pokud tedy řada 7 havaruje v důsledku selhání techniky, půjde veškerý účet za mnichovskou automobilkou, a to i ve chvílích, kdy dojde na fatální oběti, jež bude muset BMW řádně finančně odškodnit.
Z toho důvodu nová vlajková loď značky přinese opravdu rozsáhlou sadu komponentů nutných pro autonomní jízdu. Kromě pěti kamer, pěti radarových senzorů a 12 ultrazvukových senzorů totiž nebude chybět ani LiDAR. Hardware pak bude spárován se softwarem od společnosti HERE, kterou BMW spoluvlastní. Technologie přitom bude konstantně propojena s internetem, aby se systém mohl neustále zdokonalovat.
Mnichovská automobilka pak nehodlá autopilot úrovně SAE3 vyhradit pouze řadě 7, v budoucnosti se jím má pyšnit i řada 5, stejně jako SUV X5, X7 a iX. Něco podobného ale dle Webera u ostatních výrobců čekat nemáme, alespoň ne v takovém rozsahu. „Je třeba najet 700 milionů kilometrů na simulátorech a v reálném světě, abychom mohli říci, že nás systém řídí lépe než skutečný člověk z masa a kostí,“ říká Weber. A to je pochopitelně velmi drahé.
Dle vývojového šéfa tak automobilky musí věnovat minimálně rok vývoje tomu, aby se dostaly z úrovně SAE2 na úroveň SAE3. Něco takového pochopitelně není levná záležitost, snad více než náklady spojené s testy ale výrobce musí děsit případné kompenzace. I proto Tesla nad uvedením vyšší úrovně autonomie než SAE2 dál tápe. Ostatně, v Evropě dnes nenabízí třeba funkci Summon, která vozu umožní vyzvednout majitele před obchodem, aniž by musel na parkovišti vůbec řídit.
Na příští rok jsme tedy skutečně zvědavi, přičemž nás budou zajímat nejen reálné schopnosti systému, ale také jeho cena. Dá se totiž předpokládat, že i s její pomocí bude automobilka dostupnost poněkud limitovat.
Nová generace řady 7 (na snímcích současné provedení G11 po faceliftu) dorazí v příštím roce, přičemž zákazníci budou moci hned na počátku sáhnout po autonomním řízení úrovně SAE3. Tu tedy mnichovská automobilka začne bez omezení nabízet jako první na světě. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: Forbes
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch