BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou

Je to nepochybně odvážné a každý, kdo se vydá stejným směrem, bude kráčet po tenkém ledě. Evropa totiž po výrobcích aut v případě systémů autonomního řízení SAE3 požaduje plnou odpovědnost, BMW si to ale podle vývojového šéfa „lajzne”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou

8.11.2021 | Petr Prokopec

BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou

/

Foto: BMW

Je to nepochybně odvážné a každý, kdo se vydá stejným směrem, bude kráčet po tenkém ledě. Evropa totiž po výrobcích aut v případě systémů autonomního řízení SAE3 požaduje plnou odpovědnost, BMW si to ale podle vývojového šéfa „lajzne”.

Autonomní řízení bylo před ještě pár lety řešením, které ráda skloňovala skoro každá automobilka. Podle dat EU stojí lidský faktor za 95 procenty veškerých nehod, jež se na starém kontinentu odehrají. Prostor na zlepšení bezpečnosti s pomocí dobře fungujícího autonomního řízení je tedy velký, právě ono dobré fungování je ale velký problém. Napodobit řízení byť mizerného šoféra je zatím pro vývojáře podobných systémů nesplněným snem a z celé oblasti se během let stalo spíše minové pole, na němž každý špatný krok může skončit explozí. Zvláště poté, co Evropa nastavila velmi přísná pravidla, která začínají přijímat i další velké trhy.

Dosud totiž v rámci autonomního řízení platila značná benevolence, čehož využívala především Tesla. Právě ta nicméně může přijít o reputaci technologického lídra, neboť má být překonána tradiční konkurencí. Tvrdí to alespoň BMW, které hodlá u nové generace řady 7 začít nabízet autonomní řízení úrovně SAE3. Šéf vývoje značky Frank Weber přitom dodal, že „půjde o funkci, kterou si budete moci koupit. A bude připravená již při představení nové řady 7.“

BMW přitom plně vyhoví nově zavedené legislativě, jež požaduje, aby lidé mohli během jízdy po dálnici sejmout ruce z volantu. Mnohem podstatnější však je, že dle EU musí v případě aktivovaného autopilotu výrobce převzít plnou zodpovědnost za nehody. Pokud tedy řada 7 havaruje v důsledku selhání techniky, půjde veškerý účet za mnichovskou automobilkou, a to i ve chvílích, kdy dojde na fatální oběti, jež bude muset BMW řádně finančně odškodnit.

Z toho důvodu nová vlajková loď značky přinese opravdu rozsáhlou sadu komponentů nutných pro autonomní jízdu. Kromě pěti kamer, pěti radarových senzorů a 12 ultrazvukových senzorů totiž nebude chybět ani LiDAR. Hardware pak bude spárován se softwarem od společnosti HERE, kterou BMW spoluvlastní. Technologie přitom bude konstantně propojena s internetem, aby se systém mohl neustále zdokonalovat.

Mnichovská automobilka pak nehodlá autopilot úrovně SAE3 vyhradit pouze řadě 7, v budoucnosti se jím má pyšnit i řada 5, stejně jako SUV X5, X7 a iX. Něco podobného ale dle Webera u ostatních výrobců čekat nemáme, alespoň ne v takovém rozsahu. „Je třeba najet 700 milionů kilometrů na simulátorech a v reálném světě, abychom mohli říci, že nás systém řídí lépe než skutečný člověk z masa a kostí,“ říká Weber. A to je pochopitelně velmi drahé.

Dle vývojového šéfa tak automobilky musí věnovat minimálně rok vývoje tomu, aby se dostaly z úrovně SAE2 na úroveň SAE3. Něco takového pochopitelně není levná záležitost, snad více než náklady spojené s testy ale výrobce musí děsit případné kompenzace. I proto Tesla nad uvedením vyšší úrovně autonomie než SAE2 dál tápe. Ostatně, v Evropě dnes nenabízí třeba funkci Summon, která vozu umožní vyzvednout majitele před obchodem, aniž by musel na parkovišti vůbec řídit.

Na příští rok jsme tedy skutečně zvědavi, přičemž nás budou zajímat nejen reálné schopnosti systému, ale také jeho cena. Dá se totiž předpokládat, že i s její pomocí bude automobilka dostupnost poněkud limitovat.


BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou - 1 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 02BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou - 2 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 03BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou - 3 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 05
Nová generace řady 7 (na snímcích současné provedení G11 po faceliftu) dorazí v příštím roce, přičemž zákazníci budou moci hned na počátku sáhnout po autonomním řízení úrovně SAE3. Tu tedy mnichovská automobilka začne bez omezení nabízet jako první na světě. Ilustrační foto: BMW

Zdroj: Forbes

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše