Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini
15.7.2022 | Petr Prokopec
Doba přeje leda novým elektromotorům či nanejvýš podměrečným spalovacím jednotkám, tohle je ale nový osmiválec. Jak ovšem už asi tušíte, do silničních aut nemíří, jeho cílem je třída hypersportů v šampionátu Le Mans.
Během následujících dvou let se ze seriálu Le Mans stane vůbec nejprestižnější šampionát historie. Ještě v žádné jiné divizi totiž nefigurovalo tolik továrních vozů. Letos se sice na okruhu Le Sarthe objevily pouze hybridní prototypy Toyoty a Alpine (jimž zdatně sekundovaly závoďáky bývalého režiséra Jamese Glickenhause), nicméně vstup do šampionátu již oznámily Acura, BMW, Cadillac, Ferrari, Lamborghini, Peugeot či Porsche. Hojně se také mluvilo o návratu Audi, to však nyní projekt nebere jako prioritu. Místo toho zvažuje zapojení do Formule 1.
Ať už se ale u čtyř kruhů nakonec rozhodnou jakkoliv, jisté je, že nejpozději od přespříštího roku bude v šampionátu soupeřit minimálně devět automobilek. Něco takového tu opravdu ještě nebylo, z 24 hodin Le Mans se tak zjevně znovu stane vrchol každé závodní sezóny. O to pečlivěji se na tento závod výrobci připravují. My si dnes posvítíme na BMW, které se pochlubilo některými daty nového pohonného ústrojí, které je interně označováno kódem P66/3.
Jeho základem je osmiválcová jednotka o čtyřlitrovém objemu, která počítá s 90stupňovým úhlem mezi oběma řadami válců. Dále tu máme 93milimetrové vrtání a 73,6milimetrový zdvih, stejně jako čtyři ventily na válec. Maximem motoru je 8 200 otáček, produkovat pak bude přibližně 640 koní (maximem povoleným pravidly je 670 koní) výkonu a 650 Nm točivého momentu. To na dnešní dobu silničních sporťáků klidně s více jak tisícem koní pod kapotou nejsou zrovna dechberoucí čísla, je nicméně třeba dodat, že výkon bude spojen s velmi nízkou hmotností.
Její minimální povolená výše přitom byla po dlouho dobu tématem mnoha sporů, neboť původně se mluvilo o 980 kilogramech, následně pak o 1 100 kilech. Nakonec však bylo rozhodnuto, že půjde o 1 030 kg, z čehož 165 kg připadá na pohonnou jednotku. Jde nicméně jen o spalovací agregát se dvěma turby. Mimo něj ovšem BMW užívá ještě elektromotor, invertor a baterie.
Automobilka novou jednotku založila na atmosférickém osmiválci P66/1, který poháněl BMW M4 DTM v letech 2017 a 2018. Vývojový tým jej nejprve doplnil dvojicí turbodmychadel, načež vznikla dočasná varianta P66/2. Jakmile za sebou měla testy na motorové brzdě i na okruzích, značka postoupila dále a vyrukovala s provedením P66/3, které již disponovalo hybridní technikou a bylo zasazeno do šasí od společnosti Dallara.
Němci přitom počítají s tím, že ve druhé části prázdnin spustí opravdu intenzivní testovací program. S prvním ostrým nasazením hybridního závoďáku se totiž počítá již na konci ledna 2023 na čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně. Jsme pak opravdu zvědavi, kdy a kde se ukáže zbytek pelotonu - minimálně v červnu příštího roku však můžeme s více než půlkou výše uvedeného ansáblu na okruhu Le Sarthe počítat.











BMW M Hybrid V8 používá ke svému pohonu hybridizovaný osmiválec, jenž má produkovat zhruba 640 koní. Tento výkon pak bude spojen s hmotností 1 030 kg. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda CB125F 2026: s novým displejem včera 13:50
- MS Superbike pokračuje v Mostě včera 10:00
- Začalo i MS MotoE 12.5.2025
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury 12.5.2025
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
Nejčtenější články
Prodaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
14.4.2025Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva