BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini

Doba přeje leda novým elektromotorům či nanejvýš podměrečným spalovacím jednotkám, tohle je ale nový osmiválec. Jak ovšem už asi tušíte, do silničních aut nemíří, jeho cílem je třída hypersportů v šampionátu Le Mans.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini

15.7.2022 | Petr Prokopec

BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini

/

Foto: BMW

Doba přeje leda novým elektromotorům či nanejvýš podměrečným spalovacím jednotkám, tohle je ale nový osmiválec. Jak ovšem už asi tušíte, do silničních aut nemíří, jeho cílem je třída hypersportů v šampionátu Le Mans.

Během následujících dvou let se ze seriálu Le Mans stane vůbec nejprestižnější šampionát historie. Ještě v žádné jiné divizi totiž nefigurovalo tolik továrních vozů. Letos se sice na okruhu Le Sarthe objevily pouze hybridní prototypy Toyoty a Alpine (jimž zdatně sekundovaly závoďáky bývalého režiséra Jamese Glickenhause), nicméně vstup do šampionátu již oznámily Acura, BMW, Cadillac, Ferrari, Lamborghini, Peugeot či Porsche. Hojně se také mluvilo o návratu Audi, to však nyní projekt nebere jako prioritu. Místo toho zvažuje zapojení do Formule 1.

Ať už se ale u čtyř kruhů nakonec rozhodnou jakkoliv, jisté je, že nejpozději od přespříštího roku bude v šampionátu soupeřit minimálně devět automobilek. Něco takového tu opravdu ještě nebylo, z 24 hodin Le Mans se tak zjevně znovu stane vrchol každé závodní sezóny. O to pečlivěji se na tento závod výrobci připravují. My si dnes posvítíme na BMW, které se pochlubilo některými daty nového pohonného ústrojí, které je interně označováno kódem P66/3.

Jeho základem je osmiválcová jednotka o čtyřlitrovém objemu, která počítá s 90stupňovým úhlem mezi oběma řadami válců. Dále tu máme 93milimetrové vrtání a 73,6milimetrový zdvih, stejně jako čtyři ventily na válec. Maximem motoru je 8 200 otáček, produkovat pak bude přibližně 640 koní (maximem povoleným pravidly je 670 koní) výkonu a 650 Nm točivého momentu. To na dnešní dobu silničních sporťáků klidně s více jak tisícem koní pod kapotou nejsou zrovna dechberoucí čísla, je nicméně třeba dodat, že výkon bude spojen s velmi nízkou hmotností.

Její minimální povolená výše přitom byla po dlouho dobu tématem mnoha sporů, neboť původně se mluvilo o 980 kilogramech, následně pak o 1 100 kilech. Nakonec však bylo rozhodnuto, že půjde o 1 030 kg, z čehož 165 kg připadá na pohonnou jednotku. Jde nicméně jen o spalovací agregát se dvěma turby. Mimo něj ovšem BMW užívá ještě elektromotor, invertor a baterie.

Automobilka novou jednotku založila na atmosférickém osmiválci P66/1, který poháněl BMW M4 DTM v letech 2017 a 2018. Vývojový tým jej nejprve doplnil dvojicí turbodmychadel, načež vznikla dočasná varianta P66/2. Jakmile za sebou měla testy na motorové brzdě i na okruzích, značka postoupila dále a vyrukovala s provedením P66/3, které již disponovalo hybridní technikou a bylo zasazeno do šasí od společnosti Dallara.

Němci přitom počítají s tím, že ve druhé části prázdnin spustí opravdu intenzivní testovací program. S prvním ostrým nasazením hybridního závoďáku se totiž počítá již na konci ledna 2023 na čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně. Jsme pak opravdu zvědavi, kdy a kde se ukáže zbytek pelotonu - minimálně v červnu příštího roku však můžeme s více než půlkou výše uvedeného ansáblu na okruhu Le Sarthe počítat.


BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 1 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 01BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 2 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 02BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 3 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 03BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 4 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 04BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 5 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 05BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 6 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 06BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 7 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 07BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 8 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 08BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 9 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 09BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 10 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 10BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini - 11 - BMW M Hybrid V8 Prototype 2022 prvni sada 11
BMW M Hybrid V8 používá ke svému pohonu hybridizovaný osmiválec, jenž má produkovat zhruba 640 koní. Tento výkon pak bude spojen s hmotností 1 030 kg. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.