Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW ukázalo nový motor jak z jiné doby, chce s ním nahánět Porsche, Ferrari či Lamborghini
15.7.2022 | Petr Prokopec
Doba přeje leda novým elektromotorům či nanejvýš podměrečným spalovacím jednotkám, tohle je ale nový osmiválec. Jak ovšem už asi tušíte, do silničních aut nemíří, jeho cílem je třída hypersportů v šampionátu Le Mans.
Během následujících dvou let se ze seriálu Le Mans stane vůbec nejprestižnější šampionát historie. Ještě v žádné jiné divizi totiž nefigurovalo tolik továrních vozů. Letos se sice na okruhu Le Sarthe objevily pouze hybridní prototypy Toyoty a Alpine (jimž zdatně sekundovaly závoďáky bývalého režiséra Jamese Glickenhause), nicméně vstup do šampionátu již oznámily Acura, BMW, Cadillac, Ferrari, Lamborghini, Peugeot či Porsche. Hojně se také mluvilo o návratu Audi, to však nyní projekt nebere jako prioritu. Místo toho zvažuje zapojení do Formule 1.
Ať už se ale u čtyř kruhů nakonec rozhodnou jakkoliv, jisté je, že nejpozději od přespříštího roku bude v šampionátu soupeřit minimálně devět automobilek. Něco takového tu opravdu ještě nebylo, z 24 hodin Le Mans se tak zjevně znovu stane vrchol každé závodní sezóny. O to pečlivěji se na tento závod výrobci připravují. My si dnes posvítíme na BMW, které se pochlubilo některými daty nového pohonného ústrojí, které je interně označováno kódem P66/3.
Jeho základem je osmiválcová jednotka o čtyřlitrovém objemu, která počítá s 90stupňovým úhlem mezi oběma řadami válců. Dále tu máme 93milimetrové vrtání a 73,6milimetrový zdvih, stejně jako čtyři ventily na válec. Maximem motoru je 8 200 otáček, produkovat pak bude přibližně 640 koní (maximem povoleným pravidly je 670 koní) výkonu a 650 Nm točivého momentu. To na dnešní dobu silničních sporťáků klidně s více jak tisícem koní pod kapotou nejsou zrovna dechberoucí čísla, je nicméně třeba dodat, že výkon bude spojen s velmi nízkou hmotností.
Její minimální povolená výše přitom byla po dlouho dobu tématem mnoha sporů, neboť původně se mluvilo o 980 kilogramech, následně pak o 1 100 kilech. Nakonec však bylo rozhodnuto, že půjde o 1 030 kg, z čehož 165 kg připadá na pohonnou jednotku. Jde nicméně jen o spalovací agregát se dvěma turby. Mimo něj ovšem BMW užívá ještě elektromotor, invertor a baterie.
Automobilka novou jednotku založila na atmosférickém osmiválci P66/1, který poháněl BMW M4 DTM v letech 2017 a 2018. Vývojový tým jej nejprve doplnil dvojicí turbodmychadel, načež vznikla dočasná varianta P66/2. Jakmile za sebou měla testy na motorové brzdě i na okruzích, značka postoupila dále a vyrukovala s provedením P66/3, které již disponovalo hybridní technikou a bylo zasazeno do šasí od společnosti Dallara.
Němci přitom počítají s tím, že ve druhé části prázdnin spustí opravdu intenzivní testovací program. S prvním ostrým nasazením hybridního závoďáku se totiž počítá již na konci ledna 2023 na čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně. Jsme pak opravdu zvědavi, kdy a kde se ukáže zbytek pelotonu - minimálně v červnu příštího roku však můžeme s více než půlkou výše uvedeného ansáblu na okruhu Le Sarthe počítat.
BMW M Hybrid V8 používá ke svému pohonu hybridizovaný osmiválec, jenž má produkovat zhruba 640 koní. Tento výkon pak bude spojen s hmotností 1 030 kg. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva