BMW Z10 ED: zelený „supersport” z Mnichova

Ultimate Driving Machine, volně přeloženo dokonalé řidičské náčiní, to býval a stále je hlavní slogan BMW. Ovšem jeho náplň se s dobou mění a občas mám pocit, že se mi před očima mění na Ultimate Efficient Dynamics. A přesně v tomto duchu je i poslední počin bavorské automobilky, BMW Z10 ED.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW Z10 ED: zelený „supersport” z Mnichova

30.1.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

BMW Z10 ED: zelený „supersport” z Mnichova

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ultimate Driving Machine, volně přeloženo dokonalé řidičské náčiní, to býval a stále je hlavní slogan BMW. Ovšem jeho náplň se s dobou mění a občas mám pocit, že se mi před očima mění na Ultimate Efficient Dynamics. A přesně v tomto duchu je i poslední počin bavorské automobilky, BMW Z10 ED.

BMW mě nepřestává překvapovat. Myslel jsem si, že se od svého někdejšího kurzu už nemůže vzdálit víc. A ono to přece dokázalo. Chystá omezenou produkci ekologického su..., super..., supersportu. Promiňte, ale nejde mi to spojení přes jazyk. Proč? Stále si myslím, že u opravdového sportovního auta jde o jízdní výkony a ne o nízkou spotřebu.

BMW Z10 ED (ano, tipujete správně, ED = Efficient Dynamics) bude dvousedadlové kupé s motorem pod přední kapotou. Za vývoj je odpovědná tajemná Technická divize a jeho hlavní úlohou je být výkladní skříní posledních pokroků BMW ve vývoji podvozku, karoserie, elektronických systémů a přídavných komponentů. Počet vyrobených kusů bude omezen a cena byla stanovena na cca 80 000 EUR.

Tento „zelený” showcar si na své konto připsal jednu oběť ještě dříve, než vůbec vznikl. Aby se tak stalo, byl k ledu uložen jiný, o mnoho zajímavější projekt. Totiž auto, jehož předobrazem byl koncept M1 Hommage a které mělo konkurovat R8 od Audi.

„Základní myšlenkou bylo dát dohromady nejaktuálnější technologie tak, že bude dosaženo vysoké výkonnostní úrovně aniž by bylo životní prostředí zatěžováno stejným způsobem, jakým to dělají jiné současné supersporty,” řekl britskému Autocaru zdroj z BMW. „Není důvod, aby se výkon a ohleduplnost k životnímu prostředí navzájem vylučovaly. Zvláště v případě, pokud uvážíme dnešní technologie. Jde jen o jejich správné použití,” pokračoval.

A čím se tedy BMW Z10 ED pochlubí? Zásluhou rozsáhlého použití dílů z uhlíkových vláken a hliníku se má jeho hmotnost udržet pod 1400 kilogramy. Docela výkon, uvážíme-li, že taková M3 CSL s ocelovou karoserií a pár panely z karbonu vážila 1385 kg. Pod kapotou se jako zvýraznění plánů BMW na snižování objemů používaných motorů nejspíše objeví jedna z nových verzí benzínového, dvojitě přeplňovaného třílitru. Chystají se dvě. Obě budou vybaveny přímým vstřikováním paliva, první bude mít konvenční ovládání zdvihu ventilů spolu se systémem double VANOS, u druhé se o ventily bude starat elektronika, která tak umožní dynamickou změnu komprese. Právě ta druhá, jejíž výkon dosáhne 400 koní, má být onou vyvolenou. Nebyl by lepší nějaký tubodiesel? Určitě bude produkovat menší množství toho špatného CO2.

Společnost jí bude dělat vloni představený dvouspojkový automat M-DCT. A nejen on, samozřejmostí bude implementace všech dosud známých dílů programu Efficient Dynamics. Stop-start systém, startér, který současně zastane úlohu generátoru při rekuperaci elektrické energie a přídavná litium-iontová baterie, do které bude naspořená elektřina ukládána. Kolik by tak auto asi vážilo bez všech těchto „eko komponent”...

Co říci závěrem? Vždy jsem byl fandou sportovních aut z Mnichova. Ovšem BMW Z10 ED mi prostě smysl nedává. Není ani opravdu sportovní, ani opravdu ekologické. Ale o to asi nejde, hlavním úkolem je jen připravit veřejnost na další směřování BMW směrem do zelené budoucnosti.

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.