Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW Z10 ED: zelený „supersport” z Mnichova
30.1.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Ultimate Driving Machine, volně přeloženo dokonalé řidičské náčiní, to býval a stále je hlavní slogan BMW. Ovšem jeho náplň se s dobou mění a občas mám pocit, že se mi před očima mění na Ultimate Efficient Dynamics. A přesně v tomto duchu je i poslední počin bavorské automobilky, BMW Z10 ED.
BMW mě nepřestává překvapovat. Myslel jsem si, že se od svého někdejšího kurzu už nemůže vzdálit víc. A ono to přece dokázalo. Chystá omezenou produkci ekologického su..., super..., supersportu. Promiňte, ale nejde mi to spojení přes jazyk. Proč? Stále si myslím, že u opravdového sportovního auta jde o jízdní výkony a ne o nízkou spotřebu.
BMW Z10 ED (ano, tipujete správně, ED = Efficient Dynamics) bude dvousedadlové kupé s motorem pod přední kapotou. Za vývoj je odpovědná tajemná Technická divize a jeho hlavní úlohou je být výkladní skříní posledních pokroků BMW ve vývoji podvozku, karoserie, elektronických systémů a přídavných komponentů. Počet vyrobených kusů bude omezen a cena byla stanovena na cca 80 000 EUR.
Tento „zelený” showcar si na své konto připsal jednu oběť ještě dříve, než vůbec vznikl. Aby se tak stalo, byl k ledu uložen jiný, o mnoho zajímavější projekt. Totiž auto, jehož předobrazem byl koncept M1 Hommage a které mělo konkurovat R8 od Audi.
„Základní myšlenkou bylo dát dohromady nejaktuálnější technologie tak, že bude dosaženo vysoké výkonnostní úrovně aniž by bylo životní prostředí zatěžováno stejným způsobem, jakým to dělají jiné současné supersporty,” řekl britskému Autocaru zdroj z BMW. „Není důvod, aby se výkon a ohleduplnost k životnímu prostředí navzájem vylučovaly. Zvláště v případě, pokud uvážíme dnešní technologie. Jde jen o jejich správné použití,” pokračoval.
A čím se tedy BMW Z10 ED pochlubí? Zásluhou rozsáhlého použití dílů z uhlíkových vláken a hliníku se má jeho hmotnost udržet pod 1400 kilogramy. Docela výkon, uvážíme-li, že taková M3 CSL s ocelovou karoserií a pár panely z karbonu vážila 1385 kg. Pod kapotou se jako zvýraznění plánů BMW na snižování objemů používaných motorů nejspíše objeví jedna z nových verzí benzínového, dvojitě přeplňovaného třílitru. Chystají se dvě. Obě budou vybaveny přímým vstřikováním paliva, první bude mít konvenční ovládání zdvihu ventilů spolu se systémem double VANOS, u druhé se o ventily bude starat elektronika, která tak umožní dynamickou změnu komprese. Právě ta druhá, jejíž výkon dosáhne 400 koní, má být onou vyvolenou. Nebyl by lepší nějaký tubodiesel? Určitě bude produkovat menší množství toho špatného CO2.
Společnost jí bude dělat vloni představený dvouspojkový automat M-DCT. A nejen on, samozřejmostí bude implementace všech dosud známých dílů programu Efficient Dynamics. Stop-start systém, startér, který současně zastane úlohu generátoru při rekuperaci elektrické energie a přídavná litium-iontová baterie, do které bude naspořená elektřina ukládána. Kolik by tak auto asi vážilo bez všech těchto „eko komponent”...
Co říci závěrem? Vždy jsem byl fandou sportovních aut z Mnichova. Ovšem BMW Z10 ED mi prostě smysl nedává. Není ani opravdu sportovní, ani opravdu ekologické. Ale o to asi nejde, hlavním úkolem je jen připravit veřejnost na další směřování BMW směrem do zelené budoucnosti.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva