Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové ukázali revoluční elektrický pohon aut, novému řešení říkají Chobotnice
7.8.2020 | Petr Prokopec
Corrado Cattani by asi Brity za pojmenování tohoto nápadu nepochválil, samo o sobě je ale jejich řešení zajímavé. Obejde se bez vzácných kovů, je lehké i výkonné.
Elektrifikaci se dnes věnuje prakticky každá automobilka. Výjimkou není ani Bentley, jakkoliv Britové mají za zbytkem pelotonu poněkud zpoždění. To může být pro někoho překvapivé, neboť v případě luxusních aut se alternativní pohon zdá být tím pravým ořechovým - spojen je s minimálním hlukem, což je oblast, na kterou majitelé těchto vozů kladou nemalý důraz. Zároveň jim nevadí nějaký ten kilogram navíc, zvláště když je najatý šofér díky vysokému točivému momentu dostupnému již od nulových otáček dokáže svézt bez zbytečných otřesů. Jenže praktické aspekty jsou důležité i zde a málokdo stojí o vůz s dojezdem nanejvýš párset kilometrů, který může být velmi obtížné dobít dříve než za desítky hodin.
Bentley tak počítá se vstupem na pole čistě elektrických pohonů až v druhé polovině příští dekády, rovnou ale mají do hry skočit s novým typem pohonného ústrojí. To se má obejít jak bez měděných cívek, tak především bez neodymových nebo samario-kobaltových magnetů. Tedy těch komponentů, na jejichž výrobu jsou třeba vzácné kovy. Právě jejich těžba totiž životní prostředí snadno zatěžuje více než exhalace aut se spalovacím ústrojím, a tak jejich preferování Bentley nedává smysl.
Britové za sebou zatím mají 18měsíční výzkum, který se stal základem projektu OCTOPUS neboli Chobotnice. Za touto zkratkou se přitom skrývají optimalizované komponenty, testy, simulace a nástroje potřebné pro vývoj a výrobu hnacího ústrojí, jenž budou integrovány do vysokorychlostních řešení. Bentley totiž nepočítá pouze se specifickou pohonnou jednotkou, ale také s převodovkou či veškerou elektronikou. Zároveň chce značka přijít s novou generací materiálů.
Cílem značky přitom není pouze takový elektromobil, který by byl dostatečně rychlý a zároveň by nabídl slušný dojezd, ale i takový, jenž bude moci být na konci životního cyklu plně zrecyklován. Právě proto se Bentley při vývoji spojilo se společností Advanced Electric Machines Group, která již vyrábí trakční motory, které se obejdou bez oněch neodymových či samario-kobaltových magnetů. Celý projekt pak financuje britský vládní Odbor pro nízkoemisní vozidla.
Bentley se pochlubilo i prvními obrázky, které představují dva kompaktní elektromotory spojené rozměrově velmi malou převodovkou. Dá se tedy předpokládat, že stran absence zmíněných magnetů dojde rovněž na odlehčení celého ústrojí, jenž navíc nebude potřebovat pod kapotou tolik místa. Z toho by pak mohli profitovat cestující a jejich zavazadla. Suma sumárum jsou tak Britové zjevně na správné cestě, cíl ale mají zatím hodně vzdálený - s dřívějším termínem výroby než v roce 2026 nepočítají.
Bentley pracuje na revolučním elektrickém hnacím ústrojí, do výroby jej však značka pošle až za dlouhých šest let. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera