Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás
3.2.2021 | Petr Miler
Pokud patříte mezi ty, kteří neradi chodí s davem, toto vám bude sympatické. V době, kdy se jedna automobilka za druhou předhání s elektrickými novinkami, Mazda dál piplá svůj převratný spalovací motor.
V pondělí jsme za podpory bývalého motoráře probírali, co čeká spalovací motory aut. To je zásadní otázka, neboť v tuto chvíli se zdá, že tržní omezení tlačí všechny výrobce směrem k elektrickému pohonu bez ohledu na jeho reálnou celkovou efektivitu a limity z hlediska praktické použitelnosti. Elektromobil zkrátka není řešením pro všechny, nad zachováním aut se spalovacími motory v nabídce ale visí otazník. Neboť vymyslet pohon, které bude nejen reálně efektivní, ale zapadne i do zvráceného světa regulací považujících elektřinu za vzduch, není jednoduché.
Podle závěrů výše odkazovaného článku se nyní jediným řešením zdá být motor, který bude kombinovat výhody Dieselova a Ottova způsobu spalování. Jeho myšlenka není nová, praktická realizace je ale komplikovaná a zřejmě jediný, kdo v ní stále věří, je Mazda. Ta nechce vyvíjet techniku pro regulace a papírovou efektivitu, chce ji vyvíjet pro zákazníky a skutečnou efektivitu a „diesel na benzin”, jak svému motoru SkyActiv-X říká, je podle ní ideální cestou.
Už se prodává déle než rok, zatím ale svými parametry nebudí až takové nadšení. Dosavadních 180 koní a 224 Nm není na komplikovaný dvoulitr až taková sláva, ať má spotřebu jakoukoli. Námi citovaný technik ale konstatoval, že před automobilkami stojí ještě dlouhá cesta, po které mohou jít a efektivitu tohoto řešení dále zlepšovat. A přesně po ní Mazda kráčí.
Už koncem loňska jsme psali, že motoru SkyActiv-X v Mazdě 3 přidala výkon a nyní udělala to samé i v Evropě. Teď je tak v prodeji Mazda 3 SkyActiv-X, která nabízí až 186 koní místo 180 a 240 Nm místo 224. Současně klesly udávané emise CO2 ze 119 na 111 gramů CO2 a ekvivalentním způsobem i spotřeba paliva. Ta dosud činila 5,3 litru na 100 km dle staré normy NEDC a 6,5 litru dle WLTP.
Je to tedy o něco menší zlepšení než v Japonsku a určitě nikomu nevyrazí dech. Na druhu stranu, kolik jiných aut přijde s novým modelovým rokem se zvýšením výkonu a snížením spotřeby u toho samého motoru? Toto jsou ty malé krůčky cestou k vyšší efektivitě, které mohou motory s tímto způsobem spalování dále dělat. Mazda je přesvědčena, že už nyní je SkyActiv-X efektivnější než elektrická auta beztak čerpající elektřinu vznikající hlavně spalováním uhlí. A je připravena nabízet i nadále více.
Ovšem, jestli to někoho bude zajímat a začne brát v potaz i emise CO2 vznikající při výrobě elektřiny, neumíme říci. Pokud se to nestane, bude každý spalovací motor odsouzen k záhubě, i kdyby nakrásně emitoval jen 10 g CO2/km. Protože elektřina „ze vzduchu” na tom s úředně stanovenou nulou bude vždy lépe.
Mazda vylepšila svůj motor SkyActiv-X i pro Evropu, v modelu 3 je nyní silnější i úspornější. Otázkou přesto je, zda mu to bude něco platné. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva