Bývalý šéf Ferrari a Bugatti nechtěně odhalil, jak se šmelí s limitovanými modely

Určitě by o to nikomu z vlastní vůle nevyprávěl, kdyby se nedostal do spárů justice kvůli daňovým únikům s tím spojeným. Kvůli tomu musel s pravdou ven a přiblížil, jak to chodí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bývalý šéf Ferrari a Bugatti nechtěně odhalil, jak se šmelí s limitovanými modely

8.9.2020 | Petr Prokopec

Bývalý šéf Ferrari a Bugatti nechtěně odhalil, jak se šmelí s limitovanými modely

/

Foto: Bugatti

Určitě by o to nikomu z vlastní vůle nevyprávěl, kdyby se nedostal do spárů justice kvůli daňovým únikům s tím spojeným. Kvůli tomu musel s pravdou ven a přiblížil, jak to chodí.


S výjimečnými supersporty se vždy šmelilo a vždy šmelit bude. Dáno je to už tím, že poptávka po nich převyšuje nabídku, čímž automobilky zvyšují jejich exkluzivitu, mohou si díky ní vybírat klientelu a diktovat závratné ceny. Své o tom ostatně ví i známý klenotník David Lee, kterému Ferrari odmítlo prodat LaFerrari Aperta. Stát za tím měly jeho aktivity na sociálních sítích, které se značce nezamlouvaly, přestože Lee jako jeden z mála sběratelů své vozy pravidelně používá a opravdu pro ně hoří.

Je ale otázkou, zda tento pochybný důvod byl vůbec skutečný. Momentálně totiž vyplula na povrch kauza, v níž Maurizio Parlato, někdejší šéf amerického zastoupení Ferrari a pozdější výkonný ředitel automobilky Bugatti, nechtěně odhalil, jak se s modely jako LaFerrari zacházelo. Parlato byl totiž nucen přiznat vinu v rozsáhlé sérii podvodů, kdy pomáhal právě lidem, kterým italská automobilka odmítla vysněný vůz dodat. Za to si ale nechával patřičně zaplatit a co je pro něj z legálního hlediska ještě horší, tyto příjmy zatajil před americkým daňovým úřadem (IRS).

Právě pokus o krácení daní nakonec k odhalení podvodů vedl, jakkoliv známa je aktuálně spíše jen špička ledovce. Parlato totiž pro severoamerickou divizi Ferrari pracoval v letech 2002 až 2009, případ je však spojen až s dobou po jeho rezignaci, kdy pracoval pro Bugatti. Figuruje v něm především LaFerrari, jehož příchod na trh byl oznámeno v roce 2013. Automobilka přitom hodlala vyrobit pouze 499 kusů, z nichž každý měl mít svého vybraného a schváleného majitele.

Všichni kupci ve smlouvách souhlasili s tím, že své auto neprodají minimálně 18 měsíců, a pokud ano, pak vždy jen automobilce. Tedy respektive společnosti zastřešující její americké operace, které Parlato svého času šéfoval, a to za férovou tržní cenu. Dealeři, kteří pod tuto firmu spadali, pak pro změnu souhlasili s tím, že vozy nebudou prodávat za ceny vyšší než stanovené automobilkou. A to navíc lidem vybranými a schválenými Maranellem.

Parlato měl nicméně dle soudu napomáhat lidem, kteří původně schváleni nebyli, aby se na onen seznam dostali. A pokud se prodej nepovedlo zprocesovat takto, pak auta jednoduše zamířila skrze onen odkupní program k lidem, kteří je dostat neměli. Za to dostával Parlato nemalé všimné, jen v letech 2015 až 2017 si měl přijít na přibližně 2,8 milionu dolarů (cca 62,4 mil. Kč). Osudným se mu nicméně stalo až to, že tento příjem nezdanil.

Nyní Parlato čelí tříletému vězení v rámci daňového úniku, stejně jako pětiletému kvůli ilegálnímu přesunu majetku do zahraničí. Pokaždé mu navíc ještě hrozí pokuta ve výši 250 tisíc dolarů (5,6 mil. Kč). Rozsudek si nicméně vyslechne až v lednu příštího roku, pročež aktuálně jen dodáme, že od roku 2010 byl Parlato šéfem americké divize Lotusu a od roku 2014 vedl byl zmíněným výkonným šéfem Bugatti. Na tomto postu však letos v lednu skončil, prý z osobních důvodů. Nyní je jasné, co oněmi „osobními důvody” bylo.


Bývalý šéf Ferrari a Bugatti nechtěně odhalil, jak se šmelí s limitovanými modely - 1 - Maurizio Parlato Bugatti 01Bývalý šéf Ferrari a Bugatti nechtěně odhalil, jak se šmelí s limitovanými modely - 2 - Maurizio Parlato Bugatti 02
Maurizio Parlato si v době, kdy byl jedním z šéfů Bugatti, přivydělával bokem šmelením s Ferrari. A možná to dělal už dříve, což by vysvětlovalo postoje Ferrari k některým váženým klientům. Foto: Bugatti

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.