Čeští prodejci ojetých aut hlásí náhlý, masivní pokles zájmu. Velká party se zdá být u konce

Každý rozumný člověk věděl, že tenhle večírek jednou skončí, otázkou bylo, kdy se to stane. A pokud současný vývoj není klamným signálem s jinými důvody, které znovu odezní, mohlo to docela překvapivě přijít už v červnu 2022.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Čeští prodejci ojetých aut hlásí náhlý, masivní pokles zájmu. Velká party se zdá být u konce

16.6.2022 | Petr Miler

Čeští prodejci ojetých aut hlásí náhlý, masivní pokles zájmu. Velká party se zdá být u konce

/

Foto: Škoda Auto

Každý rozumný člověk věděl, že tenhle večírek jednou skončí, otázkou bylo, kdy se to stane. A pokud současný vývoj není klamným signálem s jinými důvody, které znovu odezní, mohlo to docela překvapivě přijít už v červnu 2022.


Kolegu včera zaskočil telefonát od jednoho velkého českého prodejce aut. Začal zkoumat možnosti propagace prodeje, což je něco, co dealeři v posledním roce dělali jen velmi zřídka - ze setrvačnosti, snahy udržet dobré vztahy, prodat některé specifické věci, cokoli takového. Auta se v době jejich nedostatku prodávají sama i víc, než by většina prodejců potřebovala, tak proč se trápit investicemi do reklamy?

Něco takového musí mít důvod a také má. Prodej ojetých aut náhle prudce zpomalil v momentě, kdy to prodejce nečekal. A když říkáme náhlý a prudký, nepřeháníme, bavíme se o relativně vysokých desítkách procent meziměsíčního poklesu odbytu, což je mezi květnem a červnem krajně neobvyklé. Prodeje zejména soukromým osobám se obvykle drží vysoko do začátku prázdnin, z pochopitelných důvodů, letos to ale očividně nefunguje.

Obvolal jsem totiž pár svých známých prodejců napříč republikou a nejde o lokální trend. Bavíme o 30 až 50 procentech poklesu odbytu (více dopadá na prodejce levnějších aut) v řádu v podstatě dnů či maximálně týdnů, který větší bazary trápí o to více, že musí financovat své sklady. Nikdo nemá stovky milionů korun vlastních prostředků na to, aby držel slušnou zásobu aut. A protože úroky v posledních měsících vystřelily násobně výše, není to levný špás. Člověk nemusí být velký ekonom, aby si dal dohromady, že když na skladě držíte 200 aut za 100 milionů korun a platíte bance 6,5 % p.a., potřebujete vydělat přes 500 tisíc za měsíc na maržích jen na pokrytí úroků. To už není legrace.

Neříkáme, že to tak je vždy a všude, na to si budeme muset počkat a na makročísla od firem jako Cebia, máme ale dost slušný přehled napříč regiony, abychom si troufli říci, že tohle je spíše obvyklé než výjimečné. Popravdě, muselo se to stát - i Janek Ledecký občas z rádia připomíná, že stromy rostou čím dál výš. A pak je čeká pád. Nic nemůže růst donekonečna, žádná party není věčná a ta se zájmem o ojetiny nemohla být výjimkou. Provádí-li ČNB celkem důslednou restriktivní monetární politiku a rostou-li náklady na spoustu jiných věcí, jednou lidé musí dojít k závěru, že (pro ně) nové auto prostě teď není tak důležité, aby jim stálo za rizika s tím spojená. A máme s kolegy dost zkušeností z různých jiných odvětví, abychom věděli, že takové věci obvykle přichází náhle a bez varování, protože na to v tu chvíli z nějakého důvodu přijde větší množství lidí naráz a efekt se začne řetězit.

Zásadní otázkou nyní je, proč zrovna teď? A je to nový trend, nebo jde jen o krátkodobý výkyv? Popravdě nevíme, soudě dle informací z jiných oborů ale může být důvodem (krom výše popsaných měnových a ekonomických faktorů) lačnost po zahraničních dovolených. Češi - a nejen Češi - si v posledních letech těchto věcí moc neužili. A pokud to chtějí „napravit”, mizí co nejdříve a co nejdál. Červen je pak první velký dovolenkový měsíc. To jednak znamená, že jsou pryč, dále to, že peníze investovali jinam a také to, že nepotřebují auto na dovolenou, protože třeba do Egypta se moc dobře dojet nedá. Je-li tomu tak, pak na jednu stranu lze doufat, že tento faktor odezní. Na tu druhou... Bůh s prodejci v červenci a srpnu.

Čas ukáže více, jsou to všechno jen kvalifikované předpoklady. Z hlediska dnes tak sledované inflace jde ale o pozitivní faktor a ukázku potenciálně pozitivních dopadů kroků ČNB. Jeden z prodejců nám řekl, že „marže jsou pořád dobré, jen prodeje šly do háje”, takže dalším krokem může být co? Že i ony marže půjdou do háje, ceny zkrátka mohou klesnout. Pakliže poptávka bude o tolik nižší a prodejci budou muset vynakládat na držení skladů tolik peněz na úrocích, budou chtít sklady „rozstřílet”. A to se bez cenové války neobejde. Možná dubnový předpoklad brzkého ochlazení trhu ze strany některých analytiků, který přinese i nižší ceny, byl trefou do černého, jakkoli se v tu chvíli zdál být mimo realitu.


Čeští prodejci ojetých aut hlásí náhlý, masivní pokles zájmu. Velká party se zdá být u konce - 1 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 01Čeští prodejci ojetých aut hlásí náhlý, masivní pokles zájmu. Velká party se zdá být u konce - 2 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 02Čeští prodejci ojetých aut hlásí náhlý, masivní pokles zájmu. Velká party se zdá být u konce - 3 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 03
Po asi roce velmi snadného prodeje skoro čehokoli za vysoké ceny hlásí čeští prodejci ojetých aut náhlý pokles zájmu. Je docela dobře možné, že trh konečně začal ochládat a ceny přinejmenším přestanou klesat, nepůjdou-li dolů. Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj: Autoforum

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.