Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi

Tento případ nejlépe ukazuje, jak rychlý může být vzestup Číňanů i v prostředí, které jim donedávna nebylo příliš nakloněno. S auty nabízejícími rozumný poměr ceny a muziky v hávu tradiční značky to jde evidentně docela snadno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi

24.10.2022 | Petr Prokopec

Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi

/

Foto: MG Motor

Tento případ nejlépe ukazuje, jak rychlý může být vzestup Číňanů i v prostředí, které jim donedávna nebylo příliš nakloněno. S auty nabízejícími rozumný poměr ceny a muziky v hávu tradiční značky to jde evidentně docela snadno.


Před 18 lety došlo na znovuzrození Dacie, představena byla tehdy vůbec první generace sedanu Logan. Ta se následně dočkala hned několika sourozenců, stejně jako nástupců. A ačkoli se rumunským autům zprvu mnozí smáli, s příchodem každé novinky začal zamrzat úsměv na rtech nejednomu konkurentovi. Rumunská automobilka totiž postupně navyšovala kvalitu, výbavu a zlepšovala i design. Kromě toho své portfolio obohatila také o zajímavější pohonné jednotky. Zatímco tedy zpočátku se Dacia o zákazníky rvala maximálně tak s autobazary, dnes získává i kupce nových aut mnohem renomovanějších značek.

Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, aktuálně naznačil, že historie se tak trochu opakuje. Starý kontinent by tedy měl počítat s další značkou, která se rychle drápe výš. Je tu nicméně několik rozdílů. Předně, značce MG se málokdo směje, i když spadá pod čínský koncern SAIC. Britská značka má pořád slušný zvuk, jakkoli se svými kořeny dnes fakticky nemá společné prakticky nic.

Primárně dále přichází se zajímavými novinkami se spalovacím pohonem, kterým se nejeden konkurent začíná vyhýbat, ač zákazníci téměř o nic jiného nestojí - v Česku má pořád 98 procent nově prodaných vozů jiný než elektrický pohon. Právě u nás tak rychle začíná bodovat SUV MG ZS, které je jen o chlup menší než Škoda Karoq. Je přitom k mání od 424 940 Kč, což jsou peníze, za které u Škody nepořídíte ani Kamiq.

Jeho přední kola přitom roztáčí pouze 95 koní, zatímco ZS jich dostalo 106. I v případě vrcholné úrovně výbavy Exclusive pak stojí jen 529 940 Kč, přičemž připlácet prakticky nemáte za co. Karoq je nicméně k mání od 638 900 Kč a i s příplatky končí hodně nad milionem korun. ZS přitom nevypadá lacině, jak můžete vidět níže. V Česku si tak auto za první měsíc a kousek prodejů koupilo už přes 150 lidí, v Evropě letos už 24 tisíc lidí.

Výhodou značky navíc je, že nabízí i relativně levné vozy s bateriovým či plug-in hybridním pohonem. U nás je nenabízí, takové zboží je tu nežádané, vlajková loď MG Marvel R je ale jinde k mání od 47 221 Eur (cca 1 156 000 Kč), tedy desítky tisíc pod Škodou Enyaq a dokonce stovky tisíc Kč pod Fordem Mustang Mach-E. Marvel R je přitom o něco větším autem, které se nenechá zahanbit ani v případě jízdní dynamiky. Vrcholné provedení se třemi elektromotory tak disponuje 288 koňmi a 665 Nm točivého momentu, s nimiž zvládá sprint na stovku za 4,9 sekundy a maximálku 200 km/h. Něčemu takovému se nemůže rovnat ani Enyaq RS, na který přitom potřebujete 1 644 900 Kč.

Ve finále tak není překvapivé, že značka má za prvních osm měsíců letošního roku v Evropě na kontě 58 300 prodaných vozů, třebaže jde hlavně o typy ZS a HS. Díky tomu překonala třeba Hondu či Mitsubishi. K onomu datu navíc nebyla přítomna na celé řadě trhů, v Česku se - jak jste jistě pochopili z výše zmíněného - teprve rozjíždí. Nicméně jen v září se svými 126 prodanými vozy pokořila mimo jiné Volvo (120 ks), Ssangyong (119 ks), Hondu (69 ks) či Subaru (51 ks). Uvidíme, jak si povede dál, v tuto chvíli ale má našlápnuto velmi dobře.


Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 1 - MG ZS 2022 oficialni 01Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 2 - MG ZS 2022 oficialni 02Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 3 - MG ZS 2022 oficialni 03Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 4 - MG ZS 2022 oficialni 04Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 5 - MG ZS 2022 oficialni 05Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 6 - MG ZS 2022 oficialni 06Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 7 - MG ZS 2022 oficialni 07Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 8 - MG ZS 2022 oficialni 08Číňané stvořili moderní obdobu Dacie, v Evropě s ní už překonávají Hondu nebo Mitsubishi - 9 - MG ZS 2022 oficialni 09
MG ZS je pohledným kompaktním SUV konkurujícím Škodě Karoq, ovšem za ceny nižší než u Kamiqu. Diví se někdo jeho prodejním úspěchům? Foto: MG Motor

Zdroje: Motor1, JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.