Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou

Konspirační teorie naznačují, že koronavirus vymysleli Číňané, aby ovládli svět. Nejsme jejich příznivci, minimálně v případě prodejů aut to tak vypadá. Levné čínské modely v Austrálii rostou o polovinu, i když celkové prodeje klesly o pětinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou

21.8.2020 | Petr Prokopec

Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou

/

Foto: Haval

Konspirační teorie naznačují, že koronavirus vymysleli Číňané, aby ovládli svět. Nejsme jejich příznivci, minimálně v případě prodejů aut to tak vypadá. Levné čínské modely v Austrálii rostou o polovinu, i když celkové prodeje klesly o pětinu.

COVID-19 se již krátce po svém rozšíření stal zdrojem mnoha spekulací. Dle jedné z nich byl uměle stvořen v čínských laboratořích a poté vypuštěn do světa, aby oslabil velké světové ekonomiky a podpořil čínské snahy o nadvládu. Tradiční firmy se svými relativně drahými produkty by tak začaly trpět a na jejich místo by se draly dostupnější alternativy z Číny. Nebudeme říkat, že tomu věříme, pohled na situaci v Austrálii ale ukazuje, že se přesně toto děje - ať už se o to někdo snažil, nebo ne.

Trh s novými vozy celkově míří dolů, jako prakticky všude na světě. Čínské značky, které vzhledem k mírnějším pravidlům pro homologaci v Austrálii působí mnohem více než tŕeba v Evropě, si ale meziročně dramaticky polepšily. Za prvních sedm měsíců letošního roku jsou celkové australské prodeje nových aut oproti loňsku níže o 19,2 procenta, nicméně prodeje čínských aut za stejnou dobu vzrostly o 48,2 procenta.

Na trhu jsou nejvíce činné čtyři značky, a sice MG, LDV, Great Wall a Haval. První si polepšila o 55,1 procenta, druhá o 6,6 procenta a třetí o 26,1 procenta. Opravdu neskutečného posunu ale dosáhla ta čtvrtá, jejíž registrace jsou vyšší dokonce o 105 procent. Když se podíváme, co Haval nasazuje proti Škodě Kodiaq za ceny i o více než půl milionu nižší, skoro ani není divu.

Souhrnně na zmíněné značky připadá 2,6procentní tržní podíl, zatímco loni šlo o 1,5 procenta. V rámci absolutních čísel tedy Číňané zatím ještě nepředstavují velkou hrozbu, ostatně celkovými prodeji za letošních sedm měsíců (13 341 aut) nepřekonají ani měsíční výsledky Toyoty, která australskému trhu vládne nepřetržitě již 17 let. Nicméně japonská automobilka si meziročně v Austrálii pohoršila, stejně jako takřka 60 značek, které jsou u protinožců činné. Kromě těch čínských totiž nahoru zamířily pouze Audi, Genesis, Mercedes, Ram, SsangYong, Daf a Hyundai.

Zdá se, že očekávat do budoucna problémy mimočínských výrobců a růst registrací těch čínských i na trzích mimo samotnou Čínu, není nemístné. Jak jsme již zmínili, stojí za tím hlavně nízké ceny, které jsou v těžších časech stěžejním pilířem úspěchu. Třeba velké SUV Haval H6 totiž aktuálně stojí 28 990 australských dolarů, tedy asi 459 tisíc Kč. To je méně, než kolik Australané potřebují na pořízení litrové manuální Škody Octavia. Zde ovšem dostáváte dvoulitr, 197 koní, automatickou převodovku a samozřejmě větší auto.

Takové nabídce je pro lidi stále těžší odolat, zvláště když Haval již neurazí ani designem a v rámci bezpečnosti plní evropské standardy. Kromě toho je již v základu našlapán výbavou od podlahy až po střechu, načež lze očekávat leda pokračování dosavadních trendů. Otázkou nyní, kdy se něco podobného začne dít i v Evropě - zrovna Haval už je pečený vařený v zemích Eurasijského ekonomického svazu a velký vstup na trhy EU slibuje už pro příští či přespříští rok.


Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou - 1 - Haval F7 Tech Plus 2020 prvni 01Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou - 2 - Haval F7 Tech Plus 2020 prvni 02Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou - 3 - Haval F7 Tech Plus 2020 prvni 03Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou - 4 - Haval F7 Tech Plus 2020 prvni 04Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou - 5 - Haval F7 Tech Plus 2020 prvni 05Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou - 6 - Haval F7 Tech Plus 2020 prvni 06Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou - 7 - Haval F7 Tech Plus 2020 prvni 07
Čínským automobilkám MG, LDV, Great Wall a Haval se v Austrálii letos daří o polovinu lépe než loni, i když trh je dole o pětinu. Na fotkách vidíte Haval H7 ve vrcholném provedení Tech Plus s motorem 2,0 turbo, pohonem 4x4 a spoustou výbavy. Takové auto stojí dnes v Rusku 583 tisíc Kč, přímý soupeř od Škody snadno dvojnásobek. Foto: Haval

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše