Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané ukázali svůj nový supervlak. Díky zvláštnímu řešení má jet až 800 km/h
21.1.2021 | Petr Miler
Vlaky nás běžně nechávají chladnými, jsou ale stroje, které není možné ignorovat. Čínská novinka má díky upravenému řešení magnetické levitace jezdit skutečně extrémně rychle.
Pokud člověk miluje auta, láskou k prostředkům hromadné dopravy obvykle nehoří. Ovšem, i mezi nimi se najdou stroje, ve kterých by se každý nadšenec do rychlých kol svezl rád, a to i když ani žádná kola nemají. Nedávno jsme vám ukázali vskutku pozoruhodně drsný autobus, který jezdí po Islandu, dnes se musíme podívat na zoubek jednomu vlaku, který se skutečně obejde bez kol.
Už slovo „vlak” u nás nemá dobrou pověst kvůli dekády budované náplni zejména ze strany Českých drah. A i když se nabídka vlakových spojů v posledních letech zlepšuje, pořád má daleko k tomu, co jinde považují za standard. Vlak může být také Train a Grande Vitesse neboli TGV či také Šinkansen. A nebo může jít o pozoruhodně vyspělé čínské rychlovlaky, které se i vzhledem k velikosti této země snaží rychlostně konkurovat letadlům.
I když jsou v tom už dnes dobré a nejrychlejší spoj umí dosáhnout rychlosti až 431 km/h, Číňané chtějí pořád víc. Nejnověji představili prototyp stroje vzniklého ve spolupráci tamních firem a Šanghajské dopravní univerzity, jehož konečným cílem je dosáhnout rychlosti - podržte se - 800 km/h, tedy skoro dvojnásobku současného maxima. A i když se nepočítá s tím, že by takto rychle jezdil při každodenních přesunech, skoro 1300kilometrovou trasu z Pekingu do Šanghaje by měl bezpečně zvládat za méně než 3 hodiny. Uvážíme-li, že v ČR si můžete ujet vlakem (s pár přestupy...) z Aše do Ostravy 597 km a trvat to bude přes 7 hodin, jde o docela fascinující vizi.
Něco takového by nebylo možné bez nové techniky, která čínské novince pochopitelně nechybí. Nový vlak sice funguje na dnes už osvědčeném principu magnetické levitace, zásadní inovací je ale použití tekutého dusíku, který proudí kolejemi, aby podchladil magnetické pole až na -205°C, což fungování vlaku činí podstatně efektivnějším než při současném použití tekutého hélia. Vlak dále používá velmi silný permanentní magnet, který udržuje vlak na svém místě, aniž by vyžadoval přísun další elektrické energie, což jeho pohyb činí ještě efektivnějším.
Pochopitelně, oněch 800 km/h je hudba vzdálenější budoucnosti, hotový stroj ale má být schopen hned zkraje jezdit rychlostí 620 km/h a být přitom levnější než současné spoje jezdící maximálně dvoutřetinovou rychlostí. Zní to zajímavě, co z těchto záměrů bude, ale uvidíme nejdříe za 6 let, kdy má spatřit světlo světa produkční verze i první komerčně využitelná trať.
Nový čínský supervlak má být díky několika novinkám schopen uhánět nejprve 620 a později až 800 km/h efektivněji než jakýkoli jeho předchůdce. Foto: Xianhua News Agency
Zdroj: Xianhua News Agency
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 6 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 8 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 9 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 11 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 23:22 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999