Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
28.4.2025 | Petr Prokopec
Představil se zatím jen jako koncept, výskyt identicky stylizovaných prototypů v běžném provozu ale jasně ukazuje, že sériová verze už je ve vývoji. Právě tu staví přímo proti skutečné 911, žádné menší ambice než „dohnat a předehnat” Číňané nemají.
Před pár týdny jsme si mohli posvítit na Denzu Z9 GT, tedy stylový čínský kombík, který byl v rámci vývoje poměřován i s modely Porsche a Ferrari. To mohlo působit až příliš sebevědomě, ovšem čínskou značku kdysi pomáhal zakládat Mercedes-Benz, tedy výrobce s více než stoletými zkušenostmi i na poli sportovních aut. Z projektu ale posléze vycouval a svůj podíl přenechal automobilce BYD. Dnes si dost možná ve Stuttgartu kvůli takovému rozhodnutí rvou vlasy, neboť zatímco jejich vozy jsou dnes kritizovány a odbyt německé značky klesá, ta čínská míří ke hvězdám.
Palců nahoru se může dočkat i auto vzešlé z konceptu Denza Z, který se představil na autosalonu v Šanghaji. Označení koncept bychom ale měli dát do uvozovek, neboť design vozu působí produkčně. Kromě toho bylo během uplynulých měsíců nachytáno na čínských silnicích několik prototypů, jejichž tvary byly víceméně identické s těmi, které si můžete prohlédnout na fotkách. Znamená to tedy, že zde máme plně provozuschopnou novinku, která se od sériového provedení bude lišit maximálně v několika málo detailech.
Radost z toho jistě nebude mít zejména Porsche, kterému jde vůz přímo po krku. Číňané tím znovu potvrzují, že svůj útok na zahraniční soupeře berou velmi vážně a hodlají jej dotáhnout do úspěšného konce v každém segmentu, i kdyby byl takřka bezvýznamný. Sporťáky pak sice enormní prodeje zrovna negenerují, starají se však o reputaci značky. To ovšem znamená, že pokud Denza Z vládne překonat i takové Porsche 911, proti kterému je zaměřena především, Číňané budou mít ještě víc respektu než dnes.
Po technické stránce toho zatím o novince mnoho nevíme. Nebylo by však překvapivé, kdyby Denza sáhla po plug-in hybridním či ryze elektrickém pohonu, jakým je osazeno zmiňované kombi. To znamená, že v prvním případě by dorazilo 870 a ve druhém dokonce 965 koní. Protože ale kupé disponuje jen jedním párem dveří a je kratší i nižší, hmotnost by nevyšplhala tak vysoko. Verze s bateriovým pohonem by tak na stovku zvládla zrychlit za maximálně 3 sekundy, přičemž relativně rychlejší doplnění energie by zajišťovala 800voltová elektrická architektura.
Vysoký výkon by měl oporu v podvozku Disus-M, který používá dvojité lichoběžníky a magnetoreologické tlumiče, jež se zvládají přizpůsobit povrchu vozovky během pouhých 10 milisekund. V zatáčkách by pak vůz měl zcela potlačovat náklony karoserie, což umožní jejich průjezd v daleko vyšším tempu. S tím pak má napomoci i „řízení po drátě“, které je spojováno s vyšší precizností. A protože chybí mechanické propojení s předními koly, bude možné volant po aktivaci autonomního řízení zasunout pod palubku a zvětšit tak vnitřní prostor.
Zrovna autopilot a technologie steer-by-wire se sportovním segmentem příliš nekorespondují, na druhou stranu však část zejména čínské klientely na takové novinky slyší. Je tak prakticky jisté, že Denza Z bude další čínský hit, zvlášť při očekávané ceně. Ta by totiž měla startovat na 300 tisících yuanů, což odpovídá 900 tisícům Kč. To je na takové auto láce, však i nejlevnější Cayman je v Číně k mání za více než dvojnásobek a 911 je ještě citelně dražší. Nebude tedy divu, když o zuffenhausenské vozy bude v Říši středu jse menší zájem. A protože Denza míří do Evropy, může být Porsche úzko i zde.









Denza Z je aktuálně titulována jako koncept. Nebylo by však ani zdaleka překvapivé, kdyby se v řádu několika málo měsíců ukázala pomalu identická produkční verze. Její prototypy můžete vidět níže i po boku skutečného Porsche 911. Foto: Denza
Denza’s “Porsche 911” Set to Debut at the #2025ShanghaiAutoShow Next Month!
— DriveGreenLiveGreen (@DriveGreen80167) March 31, 2025
Rumored to come in both hardtop and convertible versions, with an estimated price of around 300,000 RMB (approximately $41,370 or €38,176).#Denza #BYD #SportsEV #Convertible #Hardtop $BYDDY… pic.twitter.com/98qnfDcjfv
Zdroje: Denza, DriveGreen80167@X
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejnovější články
Vrcholná verze „Bugatti pro chudé” zašlapává do země prakticky jakoukoli konkurenci, jde o jedno z nejrychlejších aut světa
včeraKia se prý oficiálně vrací zpátky do Ruska. Už proběhla schůzka s dealery, venku jsou data, ceny i další detaily
včeraNové Audi RS6 dorazí ve hned dvou verzích, nadšence ani rozumné lidi ale nepotěší jediná
včeraViceprezident Kie nečekaně otevřeně popsal, jak se dnes dělá automobilový byznys v EU, uměle škrtí prodeje všeho
včeraLewis Hamilton se rozplývá nad novým vrcholným Ferrari, zákazníci to ale obvykle vidí docela jinak
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.21. 02:15 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 06.20. 14:08 - pavproch
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus