Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská automobilka prodejně poráží Škodu na prvním velkém trhu západní Evropy, je to bod zlomu?
6.8.2022 | Petr Miler
Zdánlivě neohrožené pozice zavedených evropských automobilek na klíčových trzích starého kontinentu se začínají otřásat. Kdo by byl řekl, že Škoda ve své tradiční baště ve Velké Británii prohraje s Číňany? Ale je to tak a nejde o nějaký týdenní výkyv, je to výsledek za letošní rok.
Už léta se hovoří o tom, že není otázkou zda, ale kdy se čínské automobilky začnou prosazovat proti těm evropským, americkým či japonským na jejich domácích kolbištích. Zdálo se to dlouho neuvěřitelné, auto je příliš komplexní produkt a Číňané už dříve mnohokrát ukázali, že ho moc dobře vyrobit neumí. Jenže nikdy se nepřestali snažit, dál se učili, dál také kopírovali a přetahovali špičkové techniky, designéry i marketéry ze západu. Až skoro srovnali krok.
Když si dnes sjedete s nějakým vyspělým čínským autem, asi si neřeknete: „BMW hadr!” ale také si za ním neodplivnete. Nevyzkoušel jsem osobně zdaleka vše, to snad při šíři nabídky čínských značek a procentu vozů, které se dostává na západ od hranic země ani nejde, o znechucující zkušenosti ale nejde. Některé z čínských automobilek už působí i v Česku a mezi nimi najdeme také SAIC Motor Group, která si pro usnadnění vstupu na tradiční odbytiště koupila značku MG.
Právě její auta už jsou chvíli vidět na některých jiných evropských trzích, nejdéle pak (logicky) ve Velké Británii. A právě tam letos firma dosáhla mimořádného úspěchu - čísla asociace tamních výrobců a prodejců aut hovoří o tom, že MG prodalo v „UK” od ledna do července 28 149 aut, což z něj dělá už číslo 12 tamního trhu s auty. Pro nás to ale má ještě jeden hořký podtext - Škoda, po léta tak v Británii populární automobilka, prodala za stejné období jen 26 962 vozů, a Číňany tak byla pokořena.
Pro Čechy je to jistě velká rána, meziročně klesají o více jak 29 %, MG o více jak 75 % roste. Za takové situace není překvapením, že se karta obrací - MG se přizpůsobilo vkusu a nabízí dokonce i kombík přímo konkurující Škodě Octavia, má auta a přitom zůstává pořád cenově zajímavé. Škoda zdražuje a auta nemá.
Vzhledem ke sledovanému období a dlouhodobému trendu to jistě není náhoda ani nedopatření. Je to ale bod zlomu? Toť otázkou. Pokud si ale evropské automobilky nedají budíček, nezačnou znovu naslouchat přáním svých zákazníků a nedokážou se s cenami svých aut vrátit na úroveň přijatelnou pro většinu publika, budou mít s Číňany stále větší problém.
Jedním z úspěšných aut MG je kombík MG5. Také díky němu se dokáže čínská automobilka používající britskou značku na prvním velkém západním trhu nejen postavit Škodě, ale dokonce ji i za prvních sedm měsíců letošního roku prodejně překonat. Kdo by byl ještě před pár léty řekl, že něco takového bude v roce 2022 možné. Foto: MG Motor
Zdroj: SMMT
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 3 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 4 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 8 hodinami