„Čínská Tesla” bojuje o přežití, bez vyšších dotací může skončit v propadlišti dějin

Když na největším automobilovém trhu světa, třebaže fungujícím v omezeném režimu, prodáte za měsíc jen 707 aut, víte, že je něco špatně. Automobilka NIO to neskrývá, trumfů v rukou má ale poskrovnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

„Čínská Tesla” bojuje o přežití, bez vyšších dotací může skončit v propadlišti dějin

20.3.2020 | Petr Prokopec

„Čínská Tesla” bojuje o přežití, bez vyšších dotací může skončit v propadlišti dějin

/

Když na největším automobilovém trhu světa, třebaže fungujícím v omezeném režimu, prodáte za měsíc jen 707 aut, víte, že je něco špatně. Automobilka NIO to neskrývá, trumfů v rukou má ale poskrovnu.

Ještě ve druhé půli roku 2018 se zdálo, že Tesla má novou konkurenci ve značce NIO, které se i kvůli jiným podobnostem začalo hned přezdívat „čínská Tesla”. Ta na domácím trhu prodávala více než tři tisíce elektrických aut měsíčně, přičemž nic nenaznačovalo tomu, že by měl přijít pád. Čína ale loni zredukovala dotace na vozy s alternativním pohonem, což jejich celkové prodeje poslalo ke dnu. Většina firem klesala dvouciferným tempem a NIO nebylo výjimkou. K tomu se na přelomu roku přidal koronavirus, pročež letos v lednu prodala firma už jen 1 598 a v únoru dokonce pouze 707 aut.

Nyní tak NIO volá o pomoc a dodává, že hotovost ve výši 151,7 milionů dolarů (cca 3,64 mld. Kč), kterou měla firma k dispozici k 31. prosinci 2019, není dostatečná na to, aby přežila dalších dvanáct měsíců. Automobilka proto během února a března sondovala u privátních investorů, zda má šanci udat krátkodobé dluhopisy v hodnotě 345 milionů dolarů (8,28 mld. Kč), které by jí pomohly se udržet na vodou. Stále totiž existuje jistá kapka naděje, neboť čínský trh jako celek klesá ještě rychleji než NIO.

Kromě toho je třeba dodat, že pokles prodejů je zapříčiněn hlavně modelem ES8, kterého bylo v únoru prodáno pouze 36 kusů. Tedy o 96 procent méně než ve stejném období loňského roku. Data potřebná pro srovnání modelu ES6 pak nejsou k dispozici, neboť toto SUV zamířilo na trh teprve v půli loňského roku, ovšem značce může i tak přinášet jistou úlevu. Prodaných 671 exemplářů je totiž lepší počin než červnové či červencové registrace, kdy elektromobil zamířil do showroomů.

Nicméně i tak firma očekává, že se situace obrátí k lepšímu v dubnu, a to nikoliv jen kvůli možnému opadnutí obav z nákazy. V té době totiž již má být v prodeji zcela nová verze ES8, která se dočkala prodloužení rozvoru na 3 100 milimetrů, což je nejvíce v daném segmentu. Mimo to disponuje i vylepšeným autonomním řízením, prodloužením dojezdu na 580 km (ovšem v cyklu NEDC, realita tedy bude i přes baterie o kapacitě 100 kWh nižší) či akcelerací z klidu na stovku za 4,9 sekundy.

To jsou docela působivé parametry, ovšem zároveň je třeba počítat také s nemalou cenou. Nové ES8 startuje v přepočtu na 1 677 600 Kč, což je pro řadu Číňanů již zcela nedosažitelná úroveň. Vůči minulému provedení, které nabízelo méně místa a horší dojezd i dynamiku, však jde o zhoršení jen o nějakých 25 tisíc korun. Pokud tedy Čína skutečně začne znovu více podporovat elektromobily, mohlo by NIO být v suchu. Bez vyšších dotací ale může firma snadno skončit v propadlišti dějin.


„Čínská Tesla” bojuje o přežití, bez vyšších dotací může skončit v propadlišti dějin - 1 - NIO ES8 2020 prvni foto 01„Čínská Tesla” bojuje o přežití, bez vyšších dotací může skončit v propadlišti dějin - 2 - NIO ES8 2020 prvni foto 02„Čínská Tesla” bojuje o přežití, bez vyšších dotací může skončit v propadlišti dějin - 3 - NIO ES8 2020 prvni foto 03„Čínská Tesla” bojuje o přežití, bez vyšších dotací může skončit v propadlišti dějin - 4 - NIO ES8 2020 prvni foto 04
NIO doufá, že se karta začne obracet v dubnu, kdy na čínský trh dorazí nové provedení modelu ES8. Alfou a a omegou jejího přežití bude ale výše finanční podpory poskytovaná čínskou vládou

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše