Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit

A nejde jen o ceny jako takové. Tohle auto má podstatně výkonnější motor, podstatně více výbavy, je moderní, nevypadá k zahození a přesto se prodává o hodně levněji i na trhu, který patří mezi ty nejvyspělejší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit

17.10.2021 | Petr Miler

Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit

/

Foto: Haval

A nejde jen o ceny jako takové. Tohle auto má podstatně výkonnější motor, podstatně více výbavy, je moderní, nevypadá k zahození a přesto se prodává o hodně levněji i na trhu, který patří mezi ty nejvyspělejší.

Pomalu není dne, aby se některá z nám obvykle nepříliš známých čínských automobilek nevytasila s novinkou, která minimálně na papíře spojuje zajímavou techniku, bohatou výbavu a nízké ceny. Problémem je, že i když stále častěji míří mimo svou domovinu, nejde o ty nejvyspělejší trhy vůbec. Rusko nebo některá z jihoamerických zemí nejsou zaostalé destinace, prodávají se tam obvykle ta samá auta jako u nás, ta nejvyspělejší odbytiště to ale zkrátka nejsou a některé specifikace jinak stejných vozů se liší. Z těchto nabídek tak nelze zcela přesně dovolit, co můžeme očekávat u nás. Dnes ale bude řeč o něčem jiném.

Jde o čínský Haval, který už loni vytáhl třetí generaci modelu H6 s ambicí bodovat s ním nejen v Číně. Chce dobýt také další země a nezastaví se v těch rozvojových, cílem je i vyspělý svět. Značka už nějaký ten pátek na rozličných trzích mimo Čínu působí, dosud ale nebyla příliš agresivní a vypadalo to spíše, jako by si prozkoumávala půdu. Protože se ale touto cestou propracovala mezi ty nejúspěšnější, od letošního roku chce udeřit naplno. A nedá se říci, že by s tím dosud nebyla úspěšná.

Za nejlepší důkaz můžeme označit právě nový H6, který se v srpnu začal prodávat na australském trhu. To je zásadní postup ve zmíněné expanzi, neboť australská homologační pravidla jsou už velmi náročná a pokud něco dostane schválení pro provoz u protinožců, v Evropské unii už to nebude nic neřešitelného. Navíc to dává lepší představu o tom, kolik takové auto může stát zde, neboť například v Rusku lze stále prodávat jednodušší techniku, která auta pochopitelně zlevňuje, v Austrálii nikoli, je to příliš konkurenční prostředí. Ale k tomu až za chvíli.

Nejdříve si posviťme na samotný nový H6, který se snaží zaujmout už designem. Jeho atraktivitu posuďte sami, snaží se ale tvářit svébytně a moderně. Především po technické stránce ale lze hovořit o konkurenceschopném voze. Hlavní světla už jsou čistě LED, máme tu 18" a 19" kola, podvozek s dvojitými lichoběžníky vzadu a spoustu zajímavé palubní elektroniky od dvou digitálních displejů s více jak 10 palci v průměru, 5G-konektivitu s možností online aktualizací, autonomní řízení úrovně SAE3 opřené o až 14 radarů a 6 kamer a s ním spojené i nespojené asistenční systémy zahrnující mimo jiné i 360° parkovací kameru nebo automatické parkování.

Pro anglicky hovořící bude vtipné, že auto stojí na platformě, které Číňané říkají L.E.M.O.N. Slovo „lemon” je totiž v anglosaských zemích používáno pro problematická auta už z výroby, lidově řekněme šmejdy. V Číně si to zjevně nikdo neuvědomil, a tak zde totéž značí „Lightweight, Electrification, Multi-purpose, Omni-protection and Network”. Snad s tímto autem problémy nebudou, v pro Austrálii bude na každý pád k dispozici pouze s motorem 2,0 turbo s výkonem 204 koní, který na přední nebo všechna kola posílá 7stupňový automat s dvojicí spojek.

Luxusu je na palubě rovněž dost, a tak nechybí ani věci jako panoramatické střešní okno, vyhřívaný volant, vyhřívaná kožená sedadla s elektrickým ovládáním (v osmi směrech), vícezónová klimatizace nebo zadní sedadla nastavitelná ve dvou směrech. To všechno v autě o rozměrech (délka x šířka x výška) 4 610 x 1 860 x 1 720 mm, což značí docela velké SUV jen o chlup menší než Škoda Kodiaq.

Známe i větší a lépe vybavená čínská auta, ale v poměru výkonu a ceny je Haval H6 opravdu daleko. V Austrálii začíná s cenou na 31 990 AUD, cože je asi 519 tisíc Kč. Už za tuto sumu dostanete zmíněný 204koňový motor 2,0 turbo, dvouspojkový automat, sedm airbagů, automatické brzdy, udržování jízdního pruhu, rozeznávání značek, varování před auty ve slepém úhlu, parkovací asistent vpředu a vzadu i s kamerou, digitální přístrojovku a infotainment s 10,25palcovým displejem, plnohodnotná LED světla, 18" litá kola a spoustu komfortních prvků jako automatickou klimatizaci či elektrické ovládání kde čeho...

Toto za 519 tisíc Kč s homologací pro Austrálii? To je fantastická nabídka, úplně základní Kodiaq stojí v téže zemi 51 990 AUD, tedy 844 tisíc Kč, o 325 tisíc víc. A nemá ani dvoulitr, ani automat, ani polovinu bezpečnostní výbavy, ani parkovací výbavu, ani LED světla, prakticky nic z toho, co má Haval v základu. Ve srovnatelné specifikaci bude Kodiaq stát dvojnásobek jako nic.

Haval navíc nekončí zde, místo základní výbavy umí přispěchat i s verzemi Lux a Ultra, které přidávají ještě spoustu dalších prvků od vyhřívaných a ventilovaných sedadel přes 360° parkovací kameru či větší infotainment až po pohon 4x4 a adaptivní tempomat schopný úplného zastavení a opětovného rozjezdu. I plně vybavený H6 s pohonem všech kol a příplatkovým lakem pak stojí 40 485 AUD, tedy asi 657 tisíc. Pořád o mnoho méně než základní Kodiaq 1,5 TSI 4x2 s minimální výbavou.

Úspěchu Číňanů by se za této situace ani nešlo divit a on skutečně přišel. I když nominálně nejsou prodeje Havalu v Austrálii a na Novém Zélandu stále nijak omračující (2 057 aut v srpnu a 1 801 aut v září), představují meziroční růst o 405,3 resp. 196,7 %. A ani nominálně vlastně nejsou špatná - jde o odbyt na úrovni Mercedesu, BMW, Nissanu či Suzuki, násobky čísel Hondy nebo Audi a nakonec i Škody, ta je zhruba na třetině čísel Havalu. To pro Číňany rozhodně není špatná společnost a nový H6 na tom má zásadní podíl, na celkovém odbytu se podílí zhruba z jedné třetiny, i když ještě před pár týdny vůbec nebyl k mání.

Je dnes jen otázkou času, než H6 bude k mání i v Evropě. Je to jasný plán Havalu a můžeme se jen ptát, zda se to stane v řádu měsíců, nebo to bude trvat déle než rok. Tak či onak se značky jako Škoda mají čeho obávat, zmíněný Kodiaq strčil H6 do kapsy jako nic. V srpnu se v Austrálii a na Novém Zélandu prodalo víc H6 než všech škodovek dohromady...


Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 1 - Haval H6 2021 detaily 01Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 2 - Haval H6 2021 detaily 02Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 3 - Haval H6 2021 detaily 03Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 4 - Haval H6 2021 detaily 04Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 5 - Haval H6 2021 detaily 05Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 6 - Haval H6 2021 detaily 06Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 7 - Haval H6 2021 detaily 07Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 8 - Haval H6 2021 detaily 08Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 9 - Haval H6 2021 detaily 09Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 10 - Haval H6 2021 detaily 10Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 11 - Haval H6 2021 detaily 11Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 12 - Haval H6 2021 detaily 12Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 13 - Haval H6 2021 detaily 13Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 14 - Haval H6 2021 detaily 14Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 15 - Haval H6 2021 detaily 15Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 16 - Haval H6 2021 detaily 16Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 17 - Haval H6 2021 detaily 17Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 18 - Haval H6 2021 detaily 18Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 19 - Haval H6 2021 detaily 19Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 20 - Haval H6 2021 detaily 20Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 21 - Haval H6 2021 detaily 21Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 22 - Haval H6 2021 detaily 22Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 23 - Haval H6 2021 detaily 23Čínský sok Škody Kodiaq je na prvním vyspělém trhu okamžitě hit, při jeho cenách se nelze divit - 24 - Haval H6 2021 detaily 24
Nový Haval H6 pro rok 2021 slibuje nejmodernější techniku a luxusní vybavení prémiových aut za cenu výrazně nižší než u těch mainstreamových. A nepřehání, i v Austrálii nabízí spoustu muziky za peníze a okamžitě po vstupu na trh válcuje konkurenci. Foto: Haval

Zdroje: Haval, FCAI VFACTS

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.