Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čipová krize bude trvat ještě roky, říká šéf analytické firmy, absolutně není možné, že by letošek něco vyřešil
4.1.2022 | Petr Miler
Kdo říká, že vidí konec krize s nedostatkem čipů pro výrobu aut v jakkoli dohledném momentě, má buď špatné informace, nebo si něco nalhává. Říká to firma Roland Berger, která vidí jako matematicky nemožné, aby se něco změnilo dříve než v letech 2023 či 2024.
Automobilový průmysl v posledních měsících už nedostává do kolen ani tak koronavirus sám, nýbrž nedostatek komponentů, který s pandemií přišel. Mezi nimi mají zvláštní postavení čipy, které chybí řadě automobilek a velmi výrazně zasahují také Škodu. I proto se řada Čechů ptá, kdy už tyhle patálie skončí a čas od času jsme svědky mírného optimismu směřujícímu naděje někam k polovině roku 2022. Nic takového ale podle analytické firmy Roland Berger není reálně možné.
Společnost zveřejnila studii nazvanou: „Jak překonat krizi polovodičů. Přetrvávající strukturální selhání vyžaduje strategickou reakci automobilového průmyslu.” V ní rozebírá známé příčiny i dopady nastalého stavu, přičemž konstatuje fakta, která z výše zmíněných vizí dělají jen ničím nepodložené projevy optimismu. Šéf firmy Stefan Schaible k analýze uvádí, že je jedním slovem nemožné, aby se v letošním roce cokoli vyřešilo. A že celý problém bude pokračovat ještě roky.
Své závěry opírá zejména o to, že zatímco poptávka po čipech mezi léty 2020 a 2022 vzrostla o 17 procent, jejich výroba vzroste během stejného období jen o 6 %. A potíží už rozhodně nejsou nenaplněné výrobní kapacity - výrobci čipů používaných automobilkami dnes využívají 97 % svého potenciálu a i kdyby jej využili celý, nůžky mezi nabídkou a poptávkou zůstanou rozevřené.
Nejde ale jen o to, potíž je též v tom, že produkční kapacity se nerozšiřují. Jak jsme už detailně probírali dříve, automobilky požadují konstrukčně relativně staré čipy, a to není oblast, kam by mířily podstatné investice jejich výrobců. Na tomto poli vyhraje ten, kdo začne principiálně jinak dělat svá auta, což je směr, kterým výrobci automobilů míří. Jenže auto není palačinka, není upečené za pár minut a recept na tu další nezměníte během chvíle. Jde o výsledek roky trvajícího vývoje, který má ve výrobě vydržet obvykle 7 let, rychlé přizpůsobení se nové situaci je tak velmi komplikované.
Navíc je tu ještě jedna potíž, na kterou Roland Berger upozorňuje. Automobilky v reakci na rok 2020 často přešly od zásobování just-in-time na just-in-case, jinými slovy tedy vedou větší skladové zásoby. Čipy jedním slovem „syslí” a obvyklým problémem ve výsledku je, že některých komponentů má jeden výrobce málo a jiných moc, zatímco druhý na tom může být s týmiž díly přesně naopak.
Je to zkrátka chaos, který nemá šanci být rychle vyřešen. Pokud jsou očekávání analytiků firmy Roland Berger opodstatněná, pak se i letos připravte na přetrvávající nedostatek nových aut, dlouhé dodací doby a ceny většiny vozů (i ojetých) rostoucí na základě „ničeho”. Tedy „jen” na základě toho, že ten samý vůz, po kterém toužíte vy, chce několik dalších lidí též, to logicky žene ceny nahoru.
Víra v brzký návrat výroby nových škodovek do normálu je zjevně lichá. Podle a analytické firmy Roland Berger není absolutně žádný důvod si myslet, že by se to reálně mohlo stát. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Roland Berger
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 39 minutami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 2 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 3 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 5 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 11:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz