Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel

Francouzská značka proslula tím, že zkouší dělat věci jinak než ostatní a občas s tím slavila i úspěch. V tomto případě ji to ale rozhodně nevyšlo, model C4 Cactus končí vlastně bez přímého nástupce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel

8.12.2020 | Petr Miler

Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel

/

Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Francouzská značka proslula tím, že zkouší dělat věci jinak než ostatní a občas s tím slavila i úspěch. V tomto případě ji to ale rozhodně nevyšlo, model C4 Cactus končí vlastně bez přímého nástupce.

Po chvíli bádání bychom jistě došli i k sofistikovanějšímu dělení, v zásadě lze ale automobilky rozdělit na dvě skupiny. Jednak jde o ty, které se snaží neustále budovat jakési pyramidy slávy určitých modelů - postupně rozvíjet stejnou základní myšlenku, dávat cihlu k cihle a kumulovat jejich konzervativní klientelu také tím, že ji nedráždí čímkoli „zbytečně novým”. Tímto způsobem pracuje třeba Volkswagen, jehož nový Golf přijde na trh a nikdo si pořádně nevšimne nějaké změny. Tedy až na statisíce věrných zákazníků, kteří neprodleně začnou posílat své objednávky, protože ví, že dostanou přesně to, očekávají.

A pak jsou tu značky, které pomalu s každou generací vozu téže třídy přijdou s něčím koncepčně úplně jiným, někdy i bez ohledu na to, jak úspěšný předchozí nápad byl. Původní myšlenky i s jejich klientelou hodí do koše, přidají i jiné jméno a začnou s čistým stolem. Je to jistě lék na nudu, nejsme si ale jisti, jak moc je to recept na prodejní úspěch. Buď jak buď, takto po léta funguje třeba Citroën a svými posledními kroky to jen připomíná.

Francouzi v roce 2014 přišli s modelem C4 Cactus, který se rozhodně snažil dělat věci „jinak”. Ačkoli jménem částečně navazoval na úspěšnou C4, ta současně zůstala ve výrobě. Cactus vsadil na mix na hranici kompaktního hatchbacku a SUV a přidal i podivné pogumování boků jménem Airbump, které navzdory svému vzhledu mohlo přispět praktické použitelnosti.

Bylo to nepochybně rozdělující auto typu „miluj mě, nebo nenáviď” a jak to u takových vozů bývá, jeho prodejní potenciál se rychle vyčerpal. Nikdo to nebyl prodejní hit, do roku 2016 si ale tento model kupovalo v Evropě alespoň přes 70 tisíc lidí ročně - jistě těch, kteří se do jeho zvláštností zakoukali. Pak se ale Francouzi vydali cestou tak typickou u podobně rozdělujících aut - když zájem ohromené klientely začal slábnout, ukončili život původní C4 a „normalizovali” vzhled Cactusu, tedy mu mimo jiné sebrali ono pogumování. A tím jeho osud zpečetili.

Z auta „miluj mě, nebo nenáviď” se stal vůz „nenáviď mě, nebo nenáviď”, protože nepogumovaný Cactus nechtěl z dříve ohromených skoro nikdo a na ty ostatní ani napodruhé dojem neudělal. Prodeje se tak začaly propadat až k letošním asi 24 tisícům vozů. Nejvíce patrný je pak sešup na trzích, kde byl C4 Cactus svého času relativně populární - například v Nizozemsku si v roce 2015 našel přes 7 tisíc kupců, letos je jich 648. Takový vývoj nutně znamenal jediné - zvonec a kaktusu je konec.

Citroën oznámil, že trápení tohoto experimentu ukončí a vůz s okamžitou platností přestává vyrábět, k dispozici už budou jen auta na skladě. Přímý nástupce vlastně neexistuje, tím nepřímým je pro změnu nová C4, která jde zase trochu jiným směrem a můžete ji spatřit na fotkách níže. Jak moc úspěšná bude, uvidíme, normální kompaktní auto to ale znovu není.


Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 1 - Citroen C4 Cactus PureTech prvni test 15Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 2 - Citroen C4 Cactus PureTech prvni test 34Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 3 - Citroen C4 Cactus PureTech prvni test 49
Příliš odvážný na to, aby široce uspěl, byl experiment Citroënu s pogumovaným C4 Cactus. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 4 - Citroen C4 Cactus 2018 oficialni sada 14Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 5 - Citroen C4 Cactus 2018 oficialni sada 15Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 6 - Citroen C4 Cactus 2018 oficialni sada 38
Spása v podobě předloňského faceliftu „bez gumy” se nedostavila, pro auto to byl spíše polibek smrti, letos tak končí bez přímého nástupce. Foto: Citroën

Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 7 - Citroen C4 2021 prvni 01Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 8 - Citroen C4 2021 prvni 02Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel - 9 - Citroen C4 2021 prvni 03
Tím nepřímým se stane znovu model C4, ani tentokrát ale nejde o konveční kompaktní hatchback. Foto: Citroën

Zdroje: Citroën, JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše