Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia s levným pohonem pro šetřílky boduje tak moc, až se člověk diví, proč to s ním ostatní vzdali
27.9.2024 | Petr Prokopec
Jeden milion. Tolik aut už rumunská automobilka prodala s pohonem, na který se prakticky všichni ostatní vybodli - s motory uzpůsobenými ke spalování LPG. Ale kdo se diví, když je levnější, ekologičtější a dokonce navyšuje dojezd?
Nejspíš nikomu neunikl současný nářek řady automobilek nad jejich ekonomickými problémy, ostatně se na nás valí ze všech stran. Je to přitom primárně důsledek jejich ochoty jít na ruku spíš úřadům než zákazníkům. Z jejich nabídek kvůli tomu začaly vypadávat mnohé žádané modely či jejich verze, které byly nahrazeny produkty, po kterých se téměř nikdo neptal. Souběžně s tím neskutečnou měrou vzrostly náklady, což vedlo k neúměrnému zdražování. Nové auto se tím logicky stává hůř a hůř dostupnou věcí, snad ještě horší ale je, že ani mnozí z těch, kteří peníze mají je nechtějí za současná auta utrácet. Proč? Protože s nimi zkrátka nedostanou to, po čem skutečně touží.
Ze strategie konkurence momentálně profituje Dacia. Ta se totiž rozhodla, že bude stále nabízet svá auta za rozumné peníze. A i když taktéž byla nucena zdražit, takové Sandero za 300 tisíc korun stále může posloužit celé rodině podobně třeba jako Škoda Fabia. Mladoboleslavský hatchback je nicméně už o 100 000 Kč dražší. K dispozici je pak jen s benzinovým pohonem. To je sice pro tento typ dopravního prostředku vhodnější než diesel, jenže při dnešní drahotě se každá úspora hodí. A tak by člověk doufal, že Škoda bude i nadále nabízet verze uzpůsobené spalování plynu.
S tímto programem nicméně v Mladé Boleslavi skončili, což znovu byla voda na rumunský mlýn. Dacia se totiž nyní pochlubila tím, že od roku 2010 prodala již jeden milion aut schopných spalovat také LPG. To je velký úspěch, ze kterého profituje i životní prostředí. Pokud totiž vůz spaluje zkapalněný ropný plyn, následně produkuje o 10 procent méně emisí CO2 a o 90 procent méně pevných částic. V důsledku toho klientela může počítat s různými úlevami, jako jsou třeba nižší daňové sazby, levnější dálniční známky a podobně.
Výhody LPG tím nekončí, v případě Dacie mají totiž litrové tříválce s označením ECO-G100 o 10 koní vyšší výkon než modely osazené toutéž jednotkou schopnou spalovat jen benzin. Dále tu máme o 10 procent nižší spotřebu. Přičemž nejen u nás je LPG (v závislosti na aktuálních cenách benzinu) až o polovinu levnější než běžný natural 95. Při každém tankování tak lze ušetřit snadno tisíc korun. Nádrž na plyn navíc okupuje místo původně určené rezervnímu kolu, načež neomezuje zavazadelník. Její objem pak činí 50 litrů, stejný má i nádrž na benzin - a díky tomu dojezd narůstá až na 1 500 km.
Suma sumárum zde tak máme technologii, která rozjasňuje tváře zákazníků. Znovu tak je třeba se ptát, kam proboha téměř všichni ostatní výrobci před pár lety dali rozum, když se rozhodli, že musí urychleně přejít na elektrický pohon, který bude tím jediným, co budou nabízet. Něco takového se rovná otevření značkové cukrárny ve vesnici daleko od civilizace, kde si jen pár projíždějících může dovolit zákusek za 100 Kč. Jen ti ale takový podnik zkrátka neuživí. A ostatní mají tu volbu, že si raději upečou vlastní koláč či buchtu.
Dacia peče buchty pro všechny a je s tím úspěšná. Motory schopné spalovat LPG dnes u Dacie kupuje takřka 40 procent zákazníků, načež značka ovládá 67 procent evropského trhu. Proč jí všichni vyklidili prostor, jde mimo nás.
Slovy českých filmových klasiků jsou s LPG spojena jen samá pozitiva a sociální jistoty. Přesto je rumunská automobilka jedním z mála výrobců, který touto technologií osazuje své vozy již v továrně. Soudě dle obchodních výsledků si tak konkurence nechává ujít pořádný kus trhu. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- David Alonso je 13. mistrem světa Moto3 včera 22:28
- Suverénním vítězem se stal Bagnaia, Martin teď vede o pouhých 10 bodů včera 10:11
- Premiérové vítězství Gonzalese, třetí byl odmávnut Salač včera 09:33
- Alonso mistrem světa Moto3 včera 08:53
- Bagnaia vítězem SprintRace v Japonsku 5.10.2024
Nejnovější články
- Zlatan Ibrahimovič říká, že Volvo je čínská, ne švédská automobilka, i když si ho dekádu platila jako ambasadora
před 43 minutami - Maserati ukázalo unikátní supersport určený pro potomky jeho zakladatelů. To je ten marketing, který zachrání prodeje?
včera - Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
včera - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
včera - Vysoká cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
včera
Živá témata na fóru
- Dovolená (obecné vlákno - destinace, zážitky) 10.07. 04:51 - Jaggie
- Kdo má přednost? 10.07. 00:41 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.07. 00:35 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 10.07. 00:31 - Předseda
- Pneu koutek 10.06. 21:47 - M.Z.
- BMW Divize 10.06. 14:20 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10.06. 14:06 - pavproch
- Rychlodotazy 10.06. 08:27 - honziss