Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka se rozhodla ponechat svým autům ovládání tlačítky, má pro to dobré důvody
22.3.2023 | Petr Prokopec
Fyzická tlačítka jsou v posledních letech na ústupu a v některých nových modelech chybí skoro úplně. Považujeme to za jednu z nemocí doby a někteří výrobci s námi kupodivu souhlasí. Hyundai patří mezi ně.
Jedním z moderních trendů je eliminace fyzických tlačítek v kabinách aut. Je nutné uznat, že interiéry díky tomu mohou vypadat designově čistě a elegantně, pro výrobce jsou také podstatně levnější na výrobu. Tím ovšem klady v podstatě končí. Ve zbytku je třeba počítat se zápory, zejména s negativními dopady na bezpečnost celého silničního provozu. Něco takového bylo ostatně patrné již od chvíle, kdy od tlačítek k dotykovým displejům přešli výrobci mobilních telefonů. Zatímco dříve jste mohli napsat textovou zprávu i poslepu, nyní se bez koukání na obrazovku neobejdete.
Proti proudu se přitom odváží jít jen málokterá automobilka, Hyundai je nicméně jednou z nich. To ostatně Korejci dokázali poměrně nedávno, když představili SUV Kona druhé generace. To v motorovém prostoru hodlá jít ve stopách svého předchůdce, neboť navrátit se má jak benzinové, tak hybridní i elektrické ústrojí. Otázkou je pak dieselová varianta, vůz však zatím spatřil světlo světa pouze ve verzi pro korejský trh. V případě Evropy tedy může dojít na rozšíření nabídky, i když s tím moc nepočítáme.
Pohonné jednotky nicméně na voze nejsou tím, co bychom dnes chtěli probírat. Zaměřit se místo toho musíme na interiér, nová Kona totiž disponuje pomalu stejným množstvím tlačítek, jako tomu bylo v případě celé branže ještě několik let zpátky. Nenajdete je pouze na volantu, ale rovněž na středové konzoli. Konkrétní tlačítko má přitom pomalu vše od klimatizace přes vyhřívání sedadel až třeba po volbu radiových stanic nebo písní. A opomenuto pochopitelně nebylo ani ovládání hlasitosti.
O krok zpátky se ale rozhodně nejedná, i když vlastně v tomto případě bychom třeba řadu pod dotykovým displejem oželeli - vypadá totiž docela levně. Nicméně je třeba zároveň zmínit, že Korejci ale mají pro tento přístup dobré důvody - lpěním na fyzických tlačítcích dělají pro bezpečnost daleko víc než konkurence. „Když řídíte, je velmi těžké ovládat dotykový displej,“ uvedl pravý důvod k setrvání u přístupu ze staré školy šéfdesignér značky Sang Yup Lee.
Dodal však, že i Korejci plánují změny. Přijít mají ve chvíli, kdy auta budou osazena autonomním řízením úrovně SAE4. V té chvíli bude možné nejen pustit z rukou volant, ale i sundat oči z vozovky. A pokud vás nebude třeba k ovládání vozu a zajištění bezpečnosti, není důvod, proč byste se nemohli v plné míře věnovat dotykovému displeji. Ostatně v daný moment se již výrobci dostanou do bodu, kdy auta přestanou osazovat také volantem a pedály a vše nechají pouze na umělé inteligenci.
Kdy ovšem taková doba přijde, je momentálně ve hvězdách. Můžeme proto vlastně být Korejcům jen vděčni, že nesklouzli na moderní vlnu. Platí to dokonce i v případě jejich elektromobilů, třeba Ioniq 6 i přes venkovní futuristický design uvnitř stále sází na tlačítka určená těm nejpoužívanějším funkcím. Jak totiž Lee dodává, v současné době je stále „nejbezpečnější mít oči na silnici a ruce na volantu“. Mluví nám z duše.
Nová Kona zvenčí vypadá nadmíru futuristicky, uvnitř však sází na tradiční techniku, tedy fyzická tlačítka. Podle Korejců za tím stojí hlavně bezpečnost, dotykové displeje se totiž během jízdy špatně ovládají. Foto: Hyundai
Zdroj: Cars Guide
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami