Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem

Ani základní motory nemusí zůstávat u svých titěrných objemů, jeden z velkých zastánců turb a menších objemů též najel na opačný směr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem

17.1.2020 | Petr Prokopec

Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ani základní motory nemusí zůstávat u svých titěrných objemů, jeden z velkých zastánců turb a menších objemů též najel na opačný směr.

Evropská unie v poslední dekádě i ve snaze splnit závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody navyšovala tlak na výrobce aut, kteří kvůli tomu vyřazovali z nabídek ty nejzajímavější motory. Jak se ovšem říká, každá mince má dvě strany a nejinak je tomu i v tomto případě. Přišly sice přísnější limity spotřeby resp. emisí CO2, přišla ale i nová metodika jejich měření, která paradoxně nevede pouze k dalším čistkám v portfoliu. Starají se totiž i o menší propast mezi reálným a laboratorním světem, která dovoluje opačný posun. A automobilky tak začínají od downsizingového ustupovat.

Racionálně je to pochopitelné velice snadno - takový tříválec dopovaný turbem totiž za jistých okolností skutečně dosahuje extrémně nízké spotřeby a na ni navázaných emisí, jenže ve skutečnosti na tom zejména ve větších autech není tak dobře. Dokud vše fungovalo na papíře, realitou se nikdo - tedy až na zákazníky a některá média - nezabýval. Jakmile ale laboratorní výsledky přestaly být tříválcům tak nakloněné, jejich atraktivita pro automobilky opět poklesla.

Výrobci se tak začínají vracet k dříve obvyklým koncepcím, neboť si uvědomují, že jednotka s větším objemem a větším počtem válců může nyní obstát daleko lépe než záměrně zmenšený agregát. Porsche proto již u modelů Cayman GTS a Boxster GTS upustilo od přeplňovaného 2,5litrového čtyřválce a místo toho pod kapotu nasadilo atmosférický čtyřlitrový šestiválec. To je zajímavé, ale kolik lidí si koupí Porsche s přídomkem GTS? Dnes tu tak máme zajímavější zprávu spojenou s mnohem dostupnějším vozem. A to rovnou od značky, která byla právě za své downsizingové choutky velmi často kritizována.

Jde o BMW, které si svou reputaci možná spraví tím, že do prodeje posílá novou základní verzi řady 3. BMW 318i vyměnilo 1,5litrový tříválec se 136 koňmi za dvoulitrový čtyřválec. Zákazníci se tak rázem mohou těšit na jednotku s mnohem klidnějším chodem, se kterou bude spojena nižší hlučnost i vibrace. A aby toho nebylo málo, dostanou i vyšší výkon a lepší dynamiku.

Varianta 318i má na kontě 156 koní a 250 Nm točivého momentu, což sedanu umožňuje zrychlit z klidu na stovku za 8,4 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 223 km/h. Kombík je pak na tom o tři desetiny hůře, přičemž jeho rozlet končí o tři kilometry níže. To rozhodně nejsou špatné parametry, což ostatně platí také o spotřebě, která se v závislosti na zvolené karosářské verzi, velikosti litých kol a výbavě pohybuje mezi 5,3 a 6,2 l/100 km. Standardem je přitom osmistupňový automat.

Stejnou převodovku nabídne i další novinka v nabídce, BMW 120d. To zůstává u dvoulitrového dieselu převzatého od minulé generace, to však nejspíše nikomu vadit nebude. Zvláště když ve hře je 190 koní, se kterými vůz zvládá zrychlit na stovku za 7,3 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činí 231 km/h, zatímco průměrná spotřeba má činit 4,3 až 4,6 l/100 km. Není pak asi překvapením, že agregát bez problémů plní emisní normu Euro 6d.

Na nízkou spotřebu a emise se zaměřují i další novinky. BMW modely 320d/320d xDrive, 320d/320d xDrive Touring, X3 xDrive20d a X4 xDrive20d standardně osadilo mild-hybridním systémem. Součástí hnacího ústrojí tak již není pouze dvoulitrový turbodiesel, ale rovněž 48voltový startér-generátor a dodatečná baterie. Ta slouží k zachycení energie při regenerativním brzdění, již může následně nabídnout ve formě extra 11 koní nabídnout při vylepšení akcelerace.

Data o jízdní dynamice BMW zatím nezveřejnilo, spíše se věnuje spotřebě. Ta u trojkové řady klesla na 4 až 4,5 litru, zatímco u obou SUV lze počítat s 4,8- až 5,1litrovým průměrem. Za těmito hodnotami stojí právě mild-hybridizace, která kromě vylepšení sprintů umožňuje úplnou deaktivaci turbodieselu při „plachtění“, a to až do rychlostí 160 km/h. Při zpomalování před semafory pak systém dokáže pohonnou jednotku vypnout již při poklesu pod 15 km/h.

Tím příval novinek BMW pro letošní jaro nekončí, v případě řady 7 a 8 či modelů X5, X6 a X7 však již nebude řeč o motorovém prostoru. Místo toho mohou tyto vrcholy značky počítat s prvky, jako je automatické dovírání dveří nebo se širší nabídkou koženého čalounění. Zákazníci toto rozšíření nabídky mohou čekat v březnu, respektive v dubnu, což ostatně platí také o příchodu nových motorizací. Upsizingový trend navíc bude pokračovat - když zmíněný třívalcový benzin bude dále pohánět aspoň menší modely, s naftovým „tříhrnkem” je definitivně amen.


Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 1 - BMW novinky 2020 jaro 01Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 2 - BMW novinky 2020 jaro 02Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 3 - BMW novinky 2020 jaro 03Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 4 - BMW novinky 2020 jaro 04Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 5 - BMW novinky 2020 jaro 05Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 6 - BMW novinky 2020 jaro 06Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 7 - BMW novinky 2020 jaro 07Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 8 - BMW novinky 2020 jaro 08
BMW vyrukovalo s novinkami pro letošní jaro. Pro značku stěžejní je hlavně rozšíření mild-hybridizace, fanoušky ale nejspíše bude vítáno hlavně nahrazení tříválce pod kapotou modelu 318i čtyřválcovou jednotkou

Další německá automobilka otáčí, po létech downsizingu nahradila tříválec čtyřválcem - 9 - BMW B48 engine 01
V nové 318i se objeví čtyřválcový dvoulitr z řady B48

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše