Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1

Neskutečnou měrou i rychlostí se propadají prodeje aut Škody v Číně. Problém, který začal loni, se letos jen prohloubil - Octavii, která bývala 22. nejprodávanějším modelem Číny, už nechce skoro nikdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1

29.12.2020 | Petr Miler

Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1

/

Foto: Škoda Auto

Neskutečnou měrou i rychlostí se propadají prodeje aut Škody v Číně. Problém, který začal loni, se letos jen prohloubil - Octavii, která bývala 22. nejprodávanějším modelem Číny, už nechce skoro nikdo.


Jsme dokola překvapováni tím, jakým způsobem Škoda ztrácí půdu pod nohama v Číně. Svá auta tam začala prodávat teprve v roce 2007, stačilo ale pár let na to, aby se vyšvihla mezi hvězdy tamního trhu - už za rok 2010 koupili Číňané přes 190 tisíc škodovek a v roce 2018 jich bylo dokonce 352 tisíc. Pro automobilku šlo po celou tu dobu o její největší trh na světě a cesta k věčné slávě se zdála být vydlážděna zlatem. Pak se ale něco pokazilo.

Co přesně to bylo, ani analytici netuší. Hovoří se o kde čem od čínské konkurence přes soupeře od dalších částí koncernu VW či klesajícím zájmu Číňanů o obyčejná auta evropské provenience až po přemrštěné ceny. Ve všem může být část pravdy, realita je ale jen jedna - prodeje škodovky v Číně bezprecedentním způsobem kolabují i v momentech, kdy trh meziročně roste. A čerstvě získaná dala o odbytu jednotlivých modelů za posledních pět let nejlépe dokladují, jak ohromný pád to je.

Škoda loni prodala za velkou zdí přes 270 tisíc aut a stýskala si, letos by se ale i za toto číslo nejspíše upsala ďáblu. Prodeje za 11 měsíců hovoří o 136 771 prodaných autech, tedy téměř polovičním propadu. A to mimo jiné znamená, že Čína už pro Škodu ani není trhem číslo jedna - tuto pozici převzalo Německo, kde se letos od ledna do listopadu prodalo 162 035 škodovek, podstatně víc než v nejlidnatější zemi světa.

V přiložených tabulkách můžete vidět, jak si vedou dříve klíčové modely české automobilky. Či spíše tom jak si nevedou. Takový Rapid si ještě v roce 2016 koupilo 67 149 Číňanů, což stačilo na 61. místo mezi nejprodávanějšími modely. Letos tento vůz v Číně oslovil jen něco přes 27 tisíc lidí, a to je vlastně pořád za hvězdu.

Doslova brutální je propad Octavie, která byla v roce 2016 se 155 098 prodanými auty jedním z absolutních čínských bestsellerů, jen 21 jiných modelů se prodávalo lépe. Letos s pouhými 24 546 prodeji tře bídu s nouzí a bude mít nejspíše problém dostat se aspoň mezi stovku nejprodávanějších vozů.

Podobně extrémní propad zažívá Superb, který léta oslovoval přes 40 tisíc Číňanů za rok a vzhledem ke své velikosti a ceně sympaticky trůnil okolo 70. místa nejprodávanějších modelů. Loni oslovil 23 737 lidí a musel se spokojit s pozicí č. 208. Letos s pouhopouhými 7 463 prodeji je podobně jako Octavia asi na šestině původních čísel.

Pokud se ptáte, co prodeje Škody v Číně zachraňuje, pak odpověď je prostá - nic. Jen 16 tisíc letos prodaných Kodiaqů mnoho nezmůže, 21 tisíc Karoqů též ne a pouze Kamiq s více jak 36 tisíci prodeji aspoň trochu drží prapor a je dnes bezpečně nejprodávanějším modelem. Kdysi bylo nutné na takový výsledek prodat ročně skoro pětkrát víc Octavií.

Tohle je skoro na ručník, česká automobilka se ale nevzdává a na výsluní se chce vrátit s pomocí nových modelů, nejžhavějším želízkem je nová Octavia PRO. Zda na realitě něco změní, netušíme, ale pokud nikoli, může se Škoda připravit na těžké časy, jaké nezažila dekády.


Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 1 - Skoda Cina kolaps 2020 modely tab 01Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 2 - Skoda Cina kolaps 2020 modely tab 02Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 3 - Skoda Cina kolaps 2020 modely tab 03
Data o prodejích Škody Rapid, Octavia a Superb v Číně od roku 2016 nejlépe ukazují, jak obrovský propad odbytu tam česká automobilka zažívá. Zdroj dat: JATO Dynamics, Grafika: Autoforum.cz

Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 4 - Skoda Kamiq Cina oficialni 01Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 5 - Skoda Kamiq Cina oficialni 03Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 6 - Skoda Kamiq Cina oficialni 05Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 7 - Skoda Kamiq Cina oficialni 07Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 8 - Skoda Kamiq Cina oficialni 12Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 9 - Skoda Kamiq Cina oficialni 13Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 10 - Skoda Kamiq Cina oficialni 14Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 11 - Skoda Kamiq Cina oficialni 16Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1 - 12 - Skoda Kamiq Cina oficialni 17
Čínská Škoda Kamiq, jiné auto, než ta česká, je dnes nejprodávanější škodovkou za velkou zdí a jediný model značky, kterému se aspoň trochu daří. Foto: Škoda Auto

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.