Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dealeři VW nechápou, značka i v těžkých časech plošně zdraží auta, s jedinou výjimkou
24.2.2021 | Petr Miler
Prodejci Volkswagenu v Německu hlásí za leden o 30 % nižší prodeje a v dalších týdnech stejně významný pokles přijatých objednávek. Za takové situace by člověk očekával stimulaci poptávky nižšími cenami, VW ale zdraží.
Nemusíte mít doktorát z ekonomie, abyste tušili, že pokud se prodejům toho či onoho zboží nedaří, je jedním z nejjednodušších nástrojů stimulace poptávky snížení jeho cen. Něco takového by bylo na místě i v současné době, kdy prodeje nových aut klesají. Pravdou tedy je, že v některých případech je ze známých příčin problémem i výroba, to ale zdaleka neplatí o autech všech modelů a všech značek - poklesy odbytu jsou někdy tak významné, že snížení výrobních kapacit dalece překonávají.
Je to i případ Volkswagenu v domácím Německu, kde prodeje za leden klesly meziročně o masivních 30 %. A není to jen tím, že by lidé auta nemohli či nechtěli převzít, oni je nekupují - stejnou měrou klesl a dále klesá počet nově přijatých objednávek. Přimět alespoň u modelů, kterých VW umí vyrobit dost, lidi nakupovat více snížením cen by tak dávalo smysl, Volkswagen se ale rozhodl jít přesně opačnou cestou.
Informuje o tom německý Handelsblatt, který se dostal k dopisu rozeslanému automobilkou svým německým dealerům. Auta tak od 1. března zdraží plošně od 1,2 % u malých a vozů s malými motory do přibližně 4 % u velkých modelů s výkonnějšími pohonnými jednotkami. A dá se očekávat, že podobná změna stihne i nabídku českého zastoupení značky v závislosti na vývoji kursu eura - aby se ta samá auta hned v sousední zemi prodávala za diametrálně odlišné ceny, není reálné.
Jaký tohle dává za nastalé situace smysl? Pokud věc nebudeme vnímat v širších souvislostech, pak žádný - tento krok způsobí leda skokový nárůst objednávek s koncem února za původní ceny, dlouhodobý efekt na celkový odbyt bude ale nepochybně záporný. Pokud si ovšem souvislosti uvědomíme, je jasné, co Volkswagen dělá - zdražuje auta, o která lidé stojí, aby z nich mohl hradit pravděpodobně ztrátové obchodování s auty, o něž lidé nestojí.
Pokud by vám to přišlo jako konspirační teorie, pak vás zklameme - zdražení se týká všeho od malých aut jako Up! (1,2 %) přes větších vozů typu Passat (1,7 %) až po velká auta jako Touareg (4 %), elektrické modely bez rozdílu jsou ale jedinou výjimkou - těch se zdražení netýká v žádném případě. Automobilka to zdůvodňuje svou strategií „Way to Zero” (Cesta k nule), což není cesta k nulovým prodejům, ale ke karbonové neutrálnímu stavu v roce 2050. „S konzistentním zaváděním 'Volkswagen Way to Zero' se bude úprava cen poprvé odvíjet od emisí CO2,” stojí v dopise automobilky.
Dealeři to ale nechápou a bojí se dalšího snížení prodejů po už tak těžkém koronavirovém roce. „Potřebujeme znovu rozjet obchody a potřebujeme to hned,” říká Dirk Weddigen von Knap, šéf asociace dealerů VW a Audi v Německu. Právě on zmiňuje, že dealeři nyní evidují o 30 % méně objednávek na nová auta než loni a pochopitelně se obává toho, že zvýšení cen způsobí jen další odliv zákazníků.
Už dříve jsme opakovaně zmiňovali, že běžné mechanismy na trhu přestávají fungovat a toto je další důkaz. VW i v těžkých časech zdražuje auta, kterých by snadno mohl prodat více a uměle vedle nich zvýhodňuje vozy, o které je malý zájem z podstaty, nikoli jen kvůli cenám (ty jsou ostatně v Německu u elektromobilů o statisíce uměle snižovány dotacemi).
Na jednu stranu to chápeme, VW tak činí pod tlakem regulací EU, které jej nutí registrovat maximum aut s na oko nulovými emisemi CO2, aby mohl prodávat cokoli dalšího. A kdyby to neudělal, bude platit pokuty jako mourovatý. To ale měl řešit s regulátory, ne se zákazníky, jinak jeho Cesta k nule může nabrat nevítané podoby - když bude zdražovat auta lidmi chtěná a nutit jim auta nechtěná, může se také stát, že jim neprodá nic.
VW i přes propad prodejů a objednávek zdražuje. Auta na benzin a naftu půjdou nahoru až o 4 %, což má být třeba případ Touaregu, ... Foto: Volkswagen
...elektrické modely jako ID.3 ale nezdraží ani o cent. Foto: Volkswagen
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch