Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé
5.8.2022 | Petr Miler
Výrobci aut se dnes musí potýkat s řadou problémů, některé jsou ale nepříjemnější než jiné. Pokud se na dodání určitého modelu čeká tak dlouho, že musíte zastavit jeho prodej, je to zlé. A pokud jde o váš nejvýdělečnější typ, je to ještě horší.
Na první pohled se může zdát, že pravověrným off-roadům doba příliš nakloněna není. Však klasický Land Rover Defender to má po dekádách na trhu už dávno spočítané a ani Mercedes třídy G nedožil dneška ve své původní generaci, třebaže ta druhá je poněkud polovičatá. Jenže tohle je dáno spíše tím, že regulace vyspělých zemích podobným autům nepřejí, poptávka po nich existuje dál. A když se k ní přidá nedostatek aut všeho druhu, může se stát, že se i ultra-pravověrný off-road může stát nedostupným zbožím kvůli přemíře zájmu o něj.
Přesně tento osud stihl Toyotu Land Cruiser 70, tedy verzi modelu ikonického jména, která se začala vyrábět již v roce 1984 a dodnes neskončila. Na kahánku měla už mnohokrát a zdálo se, že už v roce 2014, kdy slavila 30. výročí existence, poněkud přetahuje. Na trhu ale vydržela dodnes, protože zájem o ní trvá a pro Toyotu jde o jeden z jejích nejvýdělečnějších modelů. Teď se ale tento vůz dostal do situace, která sice podtrhuje touhu řady lidí po něm, záviděníhodná přesto není.
U nás už Land Cruiser 70 nekoupíte, v Asii, Africe, Jižní Americe nebo třeba v Austrálii je ale pořád k dispozici. Právě z posledního zmíněného odbytiště ale nyní přichází zpráva, že kombinace nebývale vysokého zájmu a nedostatku aut všeho druhu se postarala o to, že když dnes po „sedmdesátce” zatoužíte, automobilka vás ji už nenechá ani objednat. O vůz byl takový zájem, že zákazníci odcházeli od dealerů s informací, že vůz nedostanou dříve než v roce 2024. To už se stalo tak neúnosným, že Toyota raději prodej zcela zastavila.
Doba je opravdu zlá, když má nedostatek nových aut na trhu až takové následky - lidé evidentně dlouho brali vše, co se vzít dalo. A postupně „vyzobali” z nabídky úplně všechno, i auta, o kterých možná dříve ani nevěděli, že stále existují. V tomto případě se tomu musíme trochu potutelně usmívat, neboť pro Land Cruiser 70 je to přes nastalou situaci vlastně vyznamenání. Současně jde ale dvojité podtržení slova „chaos”, který nejlépe vystihuje situaci, v níž dnes automobilový svět je. A pokud bude pokračovat aktuální vývoj, kdy automobilky hlásí výrazný pokles objednávek nových aut, pak ještě chvíli bude.
Na jednu stranu tu budou lidé, kteří budou čekat na dodání auta objednaného klidně v roce 2021, na tu druhou se ale automobilky budou snažit udržet kolotoč objednávek v běhu a lákat nové kupce na slevy a jiné pobídky. Dovedeme si představit, jak na to ti první jmenovaní budou reagovat... V případě Land Cruiseru 70 ale podobná situace nehrozí, automobilka raději prodej zastavila zcela a nějakou chvíli bude řešit jen ony staré objednávky.
Dodejme, že LC70 je opravdu ortodoxní stroj, který kombinuje žebřinový rám a 4,5litrový naftový osmiválec, nebo 4,0litrový benzinový šestiválec. Ten není tak archaický, jak se může zdát - má hliníkový blok a technologii variabilního časování ventilů VVT-i. Na všechna čtyři kola skrze pětistupňovou manuální převodovku posílá 231 koní výkonu a 360 Nm točivého momentu, což nezní nezajímavě. Jízdní dynamiku ovšem Toyota tradičně neuvádí, na rozdíl od spotřeby - ta by měla činit 15,1 l/100 km v průměru. Už chápete, proč tohle auto Evropu dávno míjí?
Takto se Toyota Land Cruiser předvedla při svých třicátinách, dodnes se prodává ve stejné podobě. A ještě chvíli se tak prodávat bude, momentálně se ale v Austrálii nedá ani koupit, do své čtyřicítky si vystačí s dosavadními objednávkami. Foto: Toyota
Zdroj: Car Expert
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejčtenější články
- Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024 - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva