Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé

Výrobci aut se dnes musí potýkat s řadou problémů, některé jsou ale nepříjemnější než jiné. Pokud se na dodání určitého modelu čeká tak dlouho, že musíte zastavit jeho prodej, je to zlé. A pokud jde o váš nejvýdělečnější typ, je to ještě horší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé

5.8.2022 | Petr Miler

Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé

/

Foto: Toyota

Výrobci aut se dnes musí potýkat s řadou problémů, některé jsou ale nepříjemnější než jiné. Pokud se na dodání určitého modelu čeká tak dlouho, že musíte zastavit jeho prodej, je to zlé. A pokud jde o váš nejvýdělečnější typ, je to ještě horší.

Na první pohled se může zdát, že pravověrným off-roadům doba příliš nakloněna není. Však klasický Land Rover Defender to má po dekádách na trhu už dávno spočítané a ani Mercedes třídy G nedožil dneška ve své původní generaci, třebaže ta druhá je poněkud polovičatá. Jenže tohle je dáno spíše tím, že regulace vyspělých zemích podobným autům nepřejí, poptávka po nich existuje dál. A když se k ní přidá nedostatek aut všeho druhu, může se stát, že se i ultra-pravověrný off-road může stát nedostupným zbožím kvůli přemíře zájmu o něj.

Přesně tento osud stihl Toyotu Land Cruiser 70, tedy verzi modelu ikonického jména, která se začala vyrábět již v roce 1984 a dodnes neskončila. Na kahánku měla už mnohokrát a zdálo se, že už v roce 2014, kdy slavila 30. výročí existence, poněkud přetahuje. Na trhu ale vydržela dodnes, protože zájem o ní trvá a pro Toyotu jde o jeden z jejích nejvýdělečnějších modelů. Teď se ale tento vůz dostal do situace, která sice podtrhuje touhu řady lidí po něm, záviděníhodná přesto není.

U nás už Land Cruiser 70 nekoupíte, v Asii, Africe, Jižní Americe nebo třeba v Austrálii je ale pořád k dispozici. Právě z posledního zmíněného odbytiště ale nyní přichází zpráva, že kombinace nebývale vysokého zájmu a nedostatku aut všeho druhu se postarala o to, že když dnes po „sedmdesátce” zatoužíte, automobilka vás ji už nenechá ani objednat. O vůz byl takový zájem, že zákazníci odcházeli od dealerů s informací, že vůz nedostanou dříve než v roce 2024. To už se stalo tak neúnosným, že Toyota raději prodej zcela zastavila.

Doba je opravdu zlá, když má nedostatek nových aut na trhu až takové následky - lidé evidentně dlouho brali vše, co se vzít dalo. A postupně „vyzobali” z nabídky úplně všechno, i auta, o kterých možná dříve ani nevěděli, že stále existují. V tomto případě se tomu musíme trochu potutelně usmívat, neboť pro Land Cruiser 70 je to přes nastalou situaci vlastně vyznamenání. Současně jde ale dvojité podtržení slova „chaos”, který nejlépe vystihuje situaci, v níž dnes automobilový svět je. A pokud bude pokračovat aktuální vývoj, kdy automobilky hlásí výrazný pokles objednávek nových aut, pak ještě chvíli bude.

Na jednu stranu tu budou lidé, kteří budou čekat na dodání auta objednaného klidně v roce 2021, na tu druhou se ale automobilky budou snažit udržet kolotoč objednávek v běhu a lákat nové kupce na slevy a jiné pobídky. Dovedeme si představit, jak na to ti první jmenovaní budou reagovat... V případě Land Cruiseru 70 ale podobná situace nehrozí, automobilka raději prodej zastavila zcela a nějakou chvíli bude řešit jen ony staré objednávky.

Dodejme, že LC70 je opravdu ortodoxní stroj, který kombinuje žebřinový rám a 4,5litrový naftový osmiválec, nebo 4,0litrový benzinový šestiválec. Ten není tak archaický, jak se může zdát - má hliníkový blok a technologii variabilního časování ventilů VVT-i. Na všechna čtyři kola skrze pětistupňovou manuální převodovku posílá 231 koní výkonu a 360 Nm točivého momentu, což nezní nezajímavě. Jízdní dynamiku ovšem Toyota tradičně neuvádí, na rozdíl od spotřeby - ta by měla činit 15,1 l/100 km v průměru. Už chápete, proč tohle auto Evropu dávno míjí?


Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 1 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 02Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 2 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 03Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 3 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 04Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 4 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 20Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 5 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 21Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 6 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 23Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 7 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 25Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 8 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 26Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 9 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 27Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 10 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 34Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 11 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 32Automobilka musela zastavit prodej svého nejvýdělečnějšího modelu, to už je opravdu zlé - 12 - Toyota Land Cruiser 70 30th Anniversary 24
Takto se Toyota Land Cruiser předvedla při svých třicátinách, dodnes se prodává ve stejné podobě. A ještě chvíli se tak prodávat bude, momentálně se ale v Austrálii nedá ani koupit, do své čtyřicítky si vystačí s dosavadními objednávkami. Foto: Toyota

Zdroj: Car Expert

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.