Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj

Za normálních okolností amatérští závodníci nemají šanci se přiblížit továrním strojům, nedisponují finančním ani technickým zázemím, které by to dovolilo. U Lady ale běžné pořádky zjevně neplatí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj

24.9.2021 | Petr Prokopec

Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj

/

Foto: AvtoVAZ

Za normálních okolností amatérští závodníci nemají šanci se přiblížit továrním strojům, nedisponují finančním ani technickým zázemím, které by to dovolilo. U Lady ale běžné pořádky zjevně neplatí.

Rallye Paříž-Dakar se poprvé jela na přelomu let 1978 a 1979. Tehdy byla pojmenována podle skutečných startovních a cílových destinací, které dělilo asi deset tisíc kilometrů. Trasa vedoucí z Francie do Senegalu se sice v následujících desetiletích měnila, nicméně závodníci vždy vyjížděli z Evropy a končili v Africe. Tento kontinent se však po roce 2007 stal po teroristických útocích na turisty až příliš riskantní. A zatímco ročník 2008 byl zrušen, ten další se již jen v Jižní Americe, kde Dakarská rallye zůstala až do předloňska.

S rokem 2020 nicméně přišlo další stěhování, nově tak závodníci jezdí v Saudské Arábii. Tam se navíc od letoška mohou hlásit také do zcela nové kategorie Classics, u níž bylo zredukováno startovné a samotný závod se jede po lehce odlišné trase. Kategorie je určena pouze vozům vyrobeným před rokem 2000, na novou trať se tak vydávají mnohé legendy z minulosti. S jednou takovou se na Dakar 2022 chtěli vydat Mario Jacober a Sladan Miljič jako fandové Lady.

Jde o dva Švýcary, kteří si kvůli tomu založili tým Racing Lada a mezi 2. do 14. lednem 2022 se chtěli objevovat na startech rychlostních zkoušek pod svou vlastní značkou. Kvůli tomu nový závodní speciál na základech Lady Niva z roku 1984. Jde tedy o provedení ještě s horizontálními zadními světlomety, které dvojice koupila v Novosibirsku. Vůz byl rovnou v Rusku kompletně rozmontován. Spolu s kompletní renovací techniky i karoserie bylo zesíleno šasí. Cílem bylo sestavit auto ještě v Rusku a po dokončení základních prací vůz převézt do Švýcarska, kde by proběhlo testování a další ladění.

„Jsme dva nadšenci ze Švýcarska, kteří chtějí složit hold někdejší slávě Lady Niva na Dakaru. V našem volném čase renovujeme klasické sportovní vozy a organizujeme rallye a další podobné projekty. Naší vizí je být prvním závodním týmem s Ladou Niva v posledních 35 letech,“ uváděli Jacober a Miljič ještě na začátku letošního roku.

Jejich aktivity si ale všimla automobilka, která je zcela nezvykle oslovila s tím, že by nad celým projektem převzala patronát a auto pomohla připravit v rámci divize Lada Sport. Něco takového se neodmítá a níže můžete vidět výsledek. Jacober, Miljič a AvtoVAZ dali dohromady „Red Legend Team” a dnes za účasti generálního ředitele automobilky Maureho ukázali hotový vůz, se kterým nastoupí do Dakaru 2022 jako s oficiálním továrním strojem Lady.

To je skoro pohádkový příběh, jak je ale vidno, ani o takové dnes není nouze. Jak se jim povede, uvidíme v lednu, my už jen dodáme, že snahy Švýcarů i Lady chtějí navázat na rok 1981, kdy Jacques Posch po dlouhou dobu Dakar vedl a notně tak zaskočil konkurenci. Poté jej sice zradil chladič, přesto nakonec závod dojel na třetím místě. Ještě většího úspěchu Niva dosáhla v roce 1983 při jiném pouštím podniku, Rally faraonů, kdy obsadila komplet celé pódium. Navazovat tedy je nač.


Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 1 - Lada Niva Dakar 2022 prvni 01Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 2 - Lada Niva Dakar 2022 prvni 02Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 3 - Lada Niva Dakar 2022 prvni 03Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 4 - Lada Niva Dakar 2022 prvni 04Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 5 - Lada Niva Dakar 2022 prvni 05Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 6 - Lada Niva Dakar 2022 prvni 06
Dva švýcarští nadšenci se chtěli s vlastní Ladou Niva vrátit do Dakaru, jejich nápad ale zaujal automobilku tak moc, že jim pomohla připravit auto do závodu jde s nimi. Foto: AvtoVAZ

Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 7 - Lada Niva Dakar Classics 2021 prvni sada 05Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 8 - Lada Niva Dakar Classics 2021 prvni sada 06Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 9 - Lada Niva Dakar Classics 2021 prvni sada 07Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj - 10 - Lada Niva Dakar Classics 2021 prvni sada 08
Vůz má navázat zejména na úspěchy Jacquese Pocha z 80. let minulého století. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: AvtoVAZ

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše