Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj
24.9.2021 | Petr Prokopec
Za normálních okolností amatérští závodníci nemají šanci se přiblížit továrním strojům, nedisponují finančním ani technickým zázemím, které by to dovolilo. U Lady ale běžné pořádky zjevně neplatí.
Rallye Paříž-Dakar se poprvé jela na přelomu let 1978 a 1979. Tehdy byla pojmenována podle skutečných startovních a cílových destinací, které dělilo asi deset tisíc kilometrů. Trasa vedoucí z Francie do Senegalu se sice v následujících desetiletích měnila, nicméně závodníci vždy vyjížděli z Evropy a končili v Africe. Tento kontinent se však po roce 2007 stal po teroristických útocích na turisty až příliš riskantní. A zatímco ročník 2008 byl zrušen, ten další se již jen v Jižní Americe, kde Dakarská rallye zůstala až do předloňska.
S rokem 2020 nicméně přišlo další stěhování, nově tak závodníci jezdí v Saudské Arábii. Tam se navíc od letoška mohou hlásit také do zcela nové kategorie Classics, u níž bylo zredukováno startovné a samotný závod se jede po lehce odlišné trase. Kategorie je určena pouze vozům vyrobeným před rokem 2000, na novou trať se tak vydávají mnohé legendy z minulosti. S jednou takovou se na Dakar 2022 chtěli vydat Mario Jacober a Sladan Miljič jako fandové Lady.
Jde o dva Švýcary, kteří si kvůli tomu založili tým Racing Lada a mezi 2. do 14. lednem 2022 se chtěli objevovat na startech rychlostních zkoušek pod svou vlastní značkou. Kvůli tomu nový závodní speciál na základech Lady Niva z roku 1984. Jde tedy o provedení ještě s horizontálními zadními světlomety, které dvojice koupila v Novosibirsku. Vůz byl rovnou v Rusku kompletně rozmontován. Spolu s kompletní renovací techniky i karoserie bylo zesíleno šasí. Cílem bylo sestavit auto ještě v Rusku a po dokončení základních prací vůz převézt do Švýcarska, kde by proběhlo testování a další ladění.
„Jsme dva nadšenci ze Švýcarska, kteří chtějí složit hold někdejší slávě Lady Niva na Dakaru. V našem volném čase renovujeme klasické sportovní vozy a organizujeme rallye a další podobné projekty. Naší vizí je být prvním závodním týmem s Ladou Niva v posledních 35 letech,“ uváděli Jacober a Miljič ještě na začátku letošního roku.
Jejich aktivity si ale všimla automobilka, která je zcela nezvykle oslovila s tím, že by nad celým projektem převzala patronát a auto pomohla připravit v rámci divize Lada Sport. Něco takového se neodmítá a níže můžete vidět výsledek. Jacober, Miljič a AvtoVAZ dali dohromady „Red Legend Team” a dnes za účasti generálního ředitele automobilky Maureho ukázali hotový vůz, se kterým nastoupí do Dakaru 2022 jako s oficiálním továrním strojem Lady.
To je skoro pohádkový příběh, jak je ale vidno, ani o takové dnes není nouze. Jak se jim povede, uvidíme v lednu, my už jen dodáme, že snahy Švýcarů i Lady chtějí navázat na rok 1981, kdy Jacques Posch po dlouhou dobu Dakar vedl a notně tak zaskočil konkurenci. Poté jej sice zradil chladič, přesto nakonec závod dojel na třetím místě. Ještě většího úspěchu Niva dosáhla v roce 1983 při jiném pouštím podniku, Rally faraonů, kdy obsadila komplet celé pódium. Navazovat tedy je nač.
Dva švýcarští nadšenci se chtěli s vlastní Ladou Niva vrátit do Dakaru, jejich nápad ale zaujal automobilku tak moc, že jim pomohla připravit auto do závodu jde s nimi. Foto: AvtoVAZ
Vůz má navázat zejména na úspěchy Jacquese Pocha z 80. let minulého století. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch