Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu

Automobily poháněné elektřinou mají své známé limity, které je činí nevhodnými pro řadu využití. Pro nasazení u hasičů se naopak zdají být velmi vhodné, jenže realita je složitější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu

23.12.2019 | Mirek Mazal

Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobily poháněné elektřinou mají své známé limity, které je činí nevhodnými pro řadu využití. Pro nasazení u hasičů se naopak zdají být velmi vhodné, jenže realita je složitější.

Hasičské vozy jsou na první pohled skvělými kandidáty na elektrifikaci. Houkající cisterny dojíždí na krátké vzdálenosti, takže omezený dojezd není problémem, po každém splnění úkolu se vracejí do garáží, kde je možné jej opět dobíjet. A na rozdíl od většiny těžkých nákladních vozidel často pracují v hustě obydlených oblastech, kde rachot dieselových motorů ruší.

To je povrchní pohled na věc, díky němuž si pozornost získala rakouská firma Rosenbauer s konceptem hasičského vozu na baterky. Jeho výhody jsou na první pohled zřejmé, stroj za asi 136 milionů korun navíc nepotřebuje tolik pohyblivých součástí, což předznamenává teoreticky méně poruch čili snadnější servis. Mizí navíc i další negativní dopady naftového pohonu, krom zmíněného klidu by to byl čistší ovzduší v místě zásahu.

Pracovní název Concept Fire Truck (CFT) tedy patří dvounápravovému elektromobilu s párem elektromotorů pohánějícím i vodní čerpadlo. Výrobce nespecifikoval velikost akumulátorů, podle všeho by měla zásoba stačit na 30 minut provozu vozidla, i když není jasné, jak je čas rozdělen mezi dojezd a zásahem na místě.

Podle některých hasičů je většina akcí vyřešena do půl hodiny, takže omezená kapacita nevadí a pokud by práce trvaly déle, nemusí jít o jediný CFT v dosahu. Rakušané se snaží zaujmout i dalšími přednostmi, mimo jiné nastavitelnou výškou podvozku, pohonem 4x4, nízkým těžištěm, dotykovými displeji a přístupovým bodem WiFi k dálkovému ovládání monitorujících dronů. První vyrobený kus by prý mohl sloužit „již v roce 2022“, pokud vše půjde podle plánu.

Zní to zajímavě a popravdě řečeno i nám přišlo toto využití pro elektrické auto velmi vhodné, profesionální hasiči ale příliš nesouhlasí. Obavy vyvolává hlavně energetická náročnost každého výjezdu, respektive zásahu. Dojezd není problém, hasicí vůz obvykle nejezdí daleko, jakmile by ale šlo o cokoli většího než drobný požár, CFT by ztrácel půdu pod nohama kvůli samotnému hašení.

Problémem je hlavně provoz stříkaček, který je vzhledem k množství přemístěné vody velmi energeticky náročný. Hasiči si přitom nemohou dovolit, aby jim rychle došla energie, kterou není možné rychle doplnit - to se v případě akumulátorů může stát, v případě nafty nikoli. Hasiči si nedovedou představit nutnost snižovat tlak proudu vody jen kvůli slábnoucí baterii a v dramatické akci nelze spoléhat na pomoc dalších jednotek z jiného regionu, které nemusí být k dispozici. Zejména ve venkovských prostředích je pro ně spoléhání se na energeticky limitované CFT nepředstavitelné.

Město se v tomto případě zdá být vhodnější, ale ani tady mnozí profíci nesouhlasí. Například Američané říkají, že výjezdy jsou krátké, často i bez hašení, jenže je jich tolik, že něco jako delší přítomnost auta v garáži neexistuje, takže na dobíjení není čas. Hasiči musí vyjíždět k mnoha událostem, zdaleka ne jen skutečným požárům a auta ve výsledku auta parkují na jednom místě jen pár minut, než musí vyrazit řešit další oznámení. Rakouský nápad zdánlivě perfektního uplatnění elektromobilů tak může být použit jen ve specifických případech, a to zdaleka ne všude.

Rosenbauer říká, že vůz může vybavit dieselovým generátorem, který zmíněné situace vyřeší, čemuž lze věřit. Pokud se ale situace má tak, jak ji prezentují hasiči, pak to ve výsledku bude jen další naftová stříkačka s elektrickým pohonem navíc. Nejsme si jisti, jestli zrovna k tomu má smysl upínat naše naděje pro budoucnost.


Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 1 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 01Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 2 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 02Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 3 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 03Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 4 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 04Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 5 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 05Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 6 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 06Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 7 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 07Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 8 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 08Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 9 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 09Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 10 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 10Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 11 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 11Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 12 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 12Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 13 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 13Elektrické hasičské auto vypadá jako dobrý nápad, ale není jím, ani trochu - 14 - Rosenbauer elektricka hasici cisterna foto 14
Elektrická cisterna z Rakouska se tváří jako dokonalé řešení pro hasiče, ale podle samotných hasičů jím není

Zdroje: Rosenbauer Group, Jalopnik

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše