Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily podle studie spolehlivosti CR propadly v tom, v čem měly excelovat
2.12.2020 | Petr Prokopec
Logika stojící za částí pozitivních očekávání spojených s elektromobily je jednoduchá - elektrický pohon má být více spolehlivý, protože je méně komplikovaný. Realita je ale úplně jiná.
Není tajemstvím, že elektrická auta potřebují ke svému pohonu méně komponentů než vozy se spalovacím ústrojím. Tato informace je zmiňována poměrně často jako jedna z výhod elektrického pohonu. Díky ní by měly být tato auta levnější na servis a také zářit v žebříčcích rozličných studií spolehlivosti. Realita je však úplně jiná - servisní náklady jsou vyšší a dle poslední studie spolehlivosti amerického Consumer Reports (dále jen CR) jde o jedna z nejméně spolehlivých aut vůbec.
CR vychází z hodnocení 329 tisíc aut, z nichž vypichuje především Audi E-Tron, Kiu Niro a Teslu Model Y. V případě prvního zmíněného přitom dochází především na selhání elektroniky hnacího ústrojí, zatímco druhý trápí poruchová ložiska pohonné jednotky. V případě kalifornského vozu je nicméně nedostatků mnohem více, a to i oblasti karoserie či interiéru. I proto Model Y nikdy nefiguroval na listu vozů doporučených magazínem ke koupi a nyní na něm nenajdeme ani Audi a Kiu.
CR navíc nereflektuje pouze hodnocení čtenářů, a tedy majitelů konkrétních aut, přichází i s vlastními závěry opřenými o testy vozů, které si sám kupuje. A s ohledem na zkušenosti s obdobnými typy vozů vyhlašuje i u žhavých novinek tzv. očekávanou spolehlivost. Negativní stanovisko tedy i za omezeného množství dat od čtenářů zaujímá také k Fordu Mustang Mach-E, Mercedesu EQC a Porsche Taycan.
Pro elektrická auta je to pochopitelně problém, neboť to jen přidává řádky k už tak dlouhému seznamu důvodů pro jejich odmítání. CR ale nelze vinit ze zaujatosti, u konvenčních aut naprosto neobvyklými potížemi trpí v poslední době snad každý nový elektrický model. Platí to i o Polestaru či Volkswagenu, které CR ani nejmenuje, a to se bavíme o zkušenostech majitelů. O Tesle pak ani nemá smysl hovořit, ta je opředená problémy a jiná studie vyhlásila vozy americké značky daleko nejnekvalitnějšími na celém trhu.
Na místě je pochopitelně ptát se, proč tomu tak je. Uvážíme-li, jak komplikované jsou moderní vozy se spalovacími motory, kolik čidel mají na kdejaký nesmyl a jak dalekosáhlé následky může mít indikace čehokoli špatného na jediném z nich, je s podivem, že nesrovnatelně primitivnější elektromobily tak často selhávají. Dle CR ale není problém ani tak problémem samotné hnací ústrojí, ale spíše elektronika a veškeré další nové technologie, které se automobilky s elektrickými vozy snaží přivést na trh. Mají prý navodit dojem něčeho po technické stránce zcela mimořádného, ve výsledku ale autům spíše škodí, než pomáhají.
To dokládá i fakt, že starší elektromobily jako Chevrolet Bolt či Nissan Leaf jsou zákazníky hodnoceny lépe, a to i přesto, že se nemohou chlubit takovým dojezdem či dynamikou. Ukazuje se tak nakonec vlastně jen to, co platí nejen u spalovacích aut už odnepaměti - méně může být i více.
Consumer Reports Teslu Model Y nedoporučuje dlouhodobě, je příliš nespolehlivá. Foto: Tesla
S ohledem na dosavadní zkušenosti tak nedoporučuje ani auta, ke kterým nemá veškerá potřebná data. Předběžně dostává kvůli spolehlivosti palec dolů třeba i elektrické Porsche Taycan. Foto: Porsche
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva