Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena

Ambiciozní a dosud prakticky neznámá automobilka Exagon zveřejnila finální parametry produkční verze svého elektromobilu Furtive-eGT.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena

28.9.2012 | Miro Mihálik | 1 příspěvek

Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ambiciozní a dosud prakticky neznámá automobilka Exagon zveřejnila finální parametry produkční verze svého elektromobilu Furtive-eGT.

Francouzský Exagon Motors sídlící v blízkosti okruhu Magny-Cours se zavázal představit na pařížském autosalonu produkční verzi svého elektromobilu Furtive-eGT a zároveň provedení s prodlouženým dojezdem. Mise splněna.

Koncept vozu nazvaného Furtive se poprvé ukázal předloni v Paříži. Původně měl vodou chlazené elektromotory Siemens o výkonu 340 koní a točivém momentu 480 newtonmetrů a lithium-iontové akumulátory disponující kapacitou 50 kWh. Sériový vůz je na tom po všech stránkách poněkud lépe. Dvojice vylepšených elektromotorů společně vyprodukuje 402 koní a 516 newtonmetrů, kapacita baterek se zvýšila jen nepatrně, na 53 kWh, což zhruba odpovídá 20 litrům benzínu.

Neobvyklé je, že elektromotory nepohání zadní kola přímo, ale prostřednictvím třístupňového poloautomatu ZTI s řazením pádly na volantu a vyvinutého ve vlastní režii Exagonem. Firma jej popisuje jako převodovku schopnou řadit bez přerušení toku točivého výkonu, což by mohlo znamenat, že jde o něco jako dvouspojkový automat nebo variátor s elektronicky předvolenými stupni. Rozhodně se ale může jednat také o techniku, kterou jsme jinde neviděli, Francouzi však další podrobnosti neuvádí.

Rozměry Furtive přibližně odpovídají BMW řady 3 Coupe. Elektromobil je dlouhý 4 465 mm, široký 1 913 mm, vysoký jen 1 292 mm a rozvor má 2 780 mm. Při hmotnosti 1 640 kg se francouzský elektromobil rozjede na stovku za 3,5 sekundy a bez omezovače nastaveného na 250 km/h by podle oficiální tiskové zprávy atakoval hranici 287 km/h.

Exagon původně uváděl dojezd 400 km stabilní rychlostí 50 km/h, což má pro reálné podmínky stejnou vypovídací hodnotu asi jako padesát let starý telefonní seznam. Nově zveřejněné parametry řeknou poněkud více, především pak hlavně to, že firma příliš neslevila ze svých značně optimistických předpovědí. Tvrdí, že akční rádius ve městě činí 360 km a v průměru by měl být Furtive schopen ujet 310 kilometrů.

Francouzi nadále tvrdí, že v případě zájmu budou do Exagonu montovat spalovací motor s palivovou nádrží o objemu 25 litrů, který podle tvrzení konstruktérů prodlouží dojezd na 734 kilometrů. Ani teď ale neřekli, odkud agregát pochází a neprozradili ani jeho parametry.

Bližší pohled na konstrukci karoserie nám říká, že Furtive-eGT je vůz stavěný docela pokrokovými metodami. Základní monokok je vyrobený z uhlíkového kompozitu a celkem váží jen 124 kg. Přední zavěšení tvořené dvojitými lichoběžníkovými rameny je přímo připojené k přední části karbonové struktury, zatímco na zádi byste ukotvení motoru, převodovky, akumulátorů a zadních lichoběžníků našli jako součást pomocného hliníkového rámu. Zbytek karoserie je opět z karbonu.

Impozantně vypadají rovněž brzdy. Exagon namontoval za přední dvacetipalcová kola (a pneu o rozměru 245/35 ZR20) kotouče o průměru 380 mm a šestipístkové třmeny, za zadními pneumatikami Michelin o rozměru 305/30 ZR20 byly namontovány kotouče o průměru 360 mm a čtyřpístkové brzdiče. Součásti je samozřejmě systém rekuperace brzdné energie.

Plány výroby a cenami se Exagon nechlubí, produkce by neměla přesáhnout 150 vozů ročně, přičemž firma si údajně cení svůj stroj na minimálně 350 tisíc Eur, v přepočtu odvážných 8,8 milionu korun. Nezbývá než popřát hodně zdaru...

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.


Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 1 - Exagon Furtive-eGT 2013 01Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 2 - Exagon Furtive-eGT 2013 02Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 3 - Exagon Furtive-eGT 2013 03Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 4 - Exagon Furtive-eGT 2013 04Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 5 - Exagon Furtive-eGT 2013 05Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 6 - Exagon Furtive-eGT 2013 06Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 7 - Exagon Furtive-eGT 2013 07Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 8 - Exagon Furtive-eGT 2013 08Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 9 - Exagon Furtive-eGT 2013 09Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 10 - Exagon Furtive-eGT 2013 10Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 11 - Exagon Furtive-eGT 2013 11Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 12 - Exagon Furtive-eGT 2013 12Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 13 - Exagon Furtive-eGT 2013 13Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 14 - Exagon Furtive-eGT 2013 14Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 15 - Exagon Furtive-eGT 2013 15Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 16 - Exagon Furtive-eGT 2013 16Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 17 - Exagon Furtive-eGT 2013 17Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 18 - Exagon Furtive-eGT 2013 18Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 19 - Exagon Furtive-eGT 2013 19Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 20 - Exagon Furtive-eGT 2013 20Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 21 - Exagon Furtive-eGT 2013 21Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 22 - Exagon Furtive-eGT 2013 22Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 23 - Exagon Furtive-eGT 2013 23Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 24 - Exagon Furtive-eGT 2013 24Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 25 - Exagon Furtive-eGT 2013 25Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 26 - Exagon Furtive-eGT 2013 26Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 27 - Exagon Furtive-eGT 2013 27Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 28 - Exagon Furtive-eGT 2013 28Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 29 - Exagon Furtive-eGT 2013 29Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 30 - Exagon Furtive-eGT 2013 30Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 31 - Exagon Furtive-eGT 2013 31Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 32 - Exagon Furtive-eGT 2013 32Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 33 - Exagon Furtive-eGT 2013 33Exagon Furtive-eGT 2013: sériová verze podrobně představena - 34 - Exagon Furtive-eGT 2013 34
Kromě ceny jsme se o Exagonu dověděli téměř vše, kupříkladu objem jeho zavazadelníku činí 325 litrů

Miro Mihálik

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše